אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

לחזור אל העבר, עכשיו

מר קדמוני הוא השם שלי, והוא מעיד על התפיסה השלטת בבלוג הזה: סגנון החיים של האדם הקדמון (לפני, נגיד, 30,000 שנה) היה ככל הנראה טבעי ובריא יותר לגוף האדם ולנפשו.

אפשר בפעם אחרת להביא הוכחות לכך שהעצמות של האדם הקדמון (שלפני המהפיכה החקלאית) היו במצב נפלא, לא היו לו חורים בשיניים, אם הוא לא מת בגיל צעיר, הוא חי טוב וחיים ארוכים יחסית, הוא חי בהרמוניה עם הטבע, אבל חייו לאו דווקא היו רומנטיים. הם היו קשים, אכזריים, מאתגרים. חיים של השרדות, של תושיה ויוזמה, של תנועה מתמדת. נדודים, צייד, מנוסה, רדיפה. הוא אכל מה שהוא ליקט או מה שהוא צד. כדי ללקט וכדי לצוד הוא היה צריך להיות יעיל, מהיר ומיומן. אחרת הוא לא היה שורד. (ובעניין זה אני מאוד ממליץ לראות את הרצאה מספר 4 של ד"ר יובל הררי על חיי הציידים לקטים. כל מילה בסלע. תרתי משמע)
המהפכה החקלאית שינתה את כל זה והביאה לנו אנשים חלשים, חולים, קצרי חיים ואלימים הרבה יותר.
ועם כל זאת, ההבנה שלנו על חיי האדם הקדמון באה רק מהתבוננות במערותיו, בחלוקי הנחל שסיתת, בציורי הקיר שנותרו, בשלדיו, במדורות ובכלים. זה נדיר מאוד אבל לפעמים רואים כמה אנשים קדמונים של ממש. ובכל זאת, איך היו נראים החיים שלנו באמת לו היינו חיים כמו האדם הקדמון?
באמריקה, כמו באמריקה, הכל אפשרי.
והטלויזיה נרתמה והפיקה תכנית חדשה בשם I, caveman (שזו, למי שלא תפס, פראפרזה על I, Robot המפורסם של אסימוב). אז הסדרה "אנוכי הקדמון" (בתרגום חופשי ברוח התרגום של "אנוכי הרובוט" לאסימוב) היא כביכול "עוד" סדרת ריאלטי, אבל להבדיל מהבל הריאליטי המעביר בי חלחלה וצמרמורת, כאן יש משהו מעניין באמת. אין כאן הדחות, אין כאן פרסים, אין כאן מציצנות, אין כאן טפשות. זוהי סדרה של ערוץ דיסקברי המנסה לשחזר, באמצעות עשרה מתנדבים ומתנדבות אמיצים, את אורח החיים הקדמוני, ובלי שום הנחות. בלי טריקים ובלי שטיקים. אנשים וטבע. לבד. כמו פעם.
ידידנו רוב וולף (בעל הבלוג המצליח, ועכשיו גם הספר: the Paleo solution) השתתף גם הוא בתוכנית וקבע שזו היתה אחת המחוויות הגדולות בחייו. עד כה הוקרנו רק חמשת הפרקים הראשונים מתוך 14 פרקים כמדומני. לצערי אין לי דיסקברי (לא, אין לי כבלים, וגם את שלושת הערוצים שכן יש לי בטלויזיה אני כמעט ולא רואה), אבל גם טריילרים קצרים של 2 דקות עושים חשק לראות עוד ומראים עד כמה תושיית האדם חיונית כדי לשרוד בטבע של ממש.
כדי להבטיח שכל הסדרה תהיה ללא "תקינות פוליטית" או הנחות כלשהן, היא צולמה בחווה פרטית אינסופית בגודלה (16000 דונם או משהו כזה), ששם יש פשוט יער וטבע פראי. היא צולמה בתחילת האביב, כשבועיים לאחר הפשרת השלגים, והעמידה אתגר עצום מול המשתתפים. ראשית הם קיבלו פרוות ועורות חיות ותפרו להם מהם מלבושים, נעליים ויריעות לאוהל. לא היה להם אש. לא היו להם כלי ציד. לא היו להם מסננות או מטהרים למים (המים בנחל אינם ראויים לשתיה כי יש בהם מזיקים וטפילים). ובהתאמה הם קפאו, התייבשו, הורעבו, ונאלצו לאלתר ולחשוב. ולהצליח או להכשל. הם לא קיבלו בסוד שק אורז מההפקה, ולא קיבלו הביאו חבר סודי או כלי נשק מהבית. הם באו ערומים ונפגשו עם הטבע במלוא עוצמתו. והם גם הצליחו לצוד אייל צפוני ענק. לבתר, לאכול. לשרוד. (אבל הפרק הזה עוד לא שודר).

ואני אומר, וואו.
ומה אתם אומרים?





Share/Bookmark

By מר קדמוני with 6 comments

6 הערות קוראים:

מתוך הדף של הסדרה באתר של דיסקברי:
Five Reasons to Follow a Caveman Diet

http://curiosity.discovery.com/topic/ecology-and-the-environment/5-reasons-follow-caveman-diet5.htm

וכאן אפשר לראות:
http://www.watchseriesonlinehere.com/curiosity-s01e10-i-caveman-%E2%80%93-the-great-hunt/

נראה מגניב, תודה על הלינקים. בינתיים נראה שהם מבזבזים הרבה אנרגיה על מריבות ואי הסכמות ביניהם. טוב, זה כנראה האמריקאיות והמערביות של העניין.
נראה לי שבשבט אמיתי האנשים לא היו מצליחים להסתדר עם כ"כ הרבה מחשבות שליליות וחיכוכים והתחשבנויות... צריך שיתוף פעולה אמיתי

קודם הפרק של הציד (פרק 10 ששלח אדם לינק אליו), הוא חובה לצפייה. אני חושב שזה מרתק ומדהים, והעובדה שרוב וולף הצליח לצוד אייל קורא עם אלטל (חנית המוטלת באמצעות מנוף פשוט - כלי פרה-היסטורי ויעיל להפליא) היא לא פחות ממדהימה. ובכלל, היעילות של כלי האבן הפרה-היסטוריים בציד ובביתור, והיכולת של האדם לשרוד. שווה.
לגבי הדינמיקה הקבוצתית, ברור וטבעי שיתרחשו חיכוכים וקונפליקטים בתחלה כי זה לא באמת שבט, אלא קבוצה של 10 אנשים שמוטלים לסיטואציה קיצונית ואגרסיבית. תני להם חצי שנה יחד והם יהיו שבט שבט, עם צ'יף, נוצות ובטלן הכפר. אני לא חושב שזו אנרגיה אמריקאית שלילית אלא העובדה שהם לא היו קבוצה מגובשת מראש ועדיין הם צריכים לשרוד יחד. בתנאי השרדות אמיתיים (רעב, קור, עייפות, לחץ), נעלמות העמדות הפנים.

מוזר,אני מוצא רק את הפרקים 9-10,לפרקים שלפניהם אין שום זכר.
דאעל,בהרצאה של ד''ר יובל הררי הוא הסביר שבד''כ לא הייתה הררכיה כזו של צ'יף,אלא כולם היו במאזן כוחות .מסויים,וכשמישהו התחיל לקבל יותר מידיי כוח ותהשתמש בו לרעה כולם הורידו אותו.
כמובן שזה לא ככה ברוב השבטים,הוא נתן כמה השקפות.
וכנראה שלבטלן הכפר לא יהיה מקום בשבט,יעזבו אותו לרעב.

אני מניח שיש שבטים עם צ'יף ויש שבטים בלי צ'יף בדיוק כמו שיש קוראים עם חוש הומור ויש כאלה בלי חוש הומור...
:-)

הוסף רשומת תגובה