אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

תזונה קדמונית מול טבעונות - נקודות חפיפה דווקא (?!)


מן המפורסמות הוא המתח הקיים בין קהילת הטבעונים והצמחוניים לבין קהילת אוכלי הבשר. בארצות הברית השמות יותר מובחנים וברורים ושם חוץ מ vegetarianism יש Vegan שהם אלו המתנגדים לכל ניצול של בעלי חיים, ולכן נמנעים לא רק מבשר אלא גם מחלב ומוצריו, מקניית בגדי ונעלי עור, ואפילו מדבש (ניצול דבורים למטרות האדם). כך או אחרת, שתי הקהילות, אוכלי הבשר ומתנגדיו, טוענות, כל אחרת לשיטתה, על יתרונות בריאותיים לגוף האדם. הטבעונים טוענים כי לא נועדנו לאכול בשר וכי אכילת בשר גם מעבר לשאלה המוסרית מקדמת תחלואה וסרטן (ועל כך כתב קולין קמפבל את ספרו הקנוני, The China Study ספר שהנו דוגמא מצוינת למחקר רע ומוטה), ולעומתם בלוג צנוע זה, כמו גם מחקרים ובלוגים רבים אחרים, טוענים כי ההיפך הוא הנכון.
המתח הזה רווי "דם רע", כפשוטו.
ואחת השאלות אם יכול להיות מצב בו שתי הקבוצות צודקות מבחינה מחקרית ובריאותית או שיש כאן שחור ולבן. מישהו טועה ומישהו מטעה. מישהו צודק ומישהו שוגה. ואולי אפשרי גם וגם?
דוגמא לשאלה ממין זה קיבלתי למייל שלי לפני כמה ימים. במייל היתה הפנייה לאתר הבית של האתר הישראלי לטבעונות (veganisim.co.il), ומעמוד הבית שם ישנה הפניה לכתבה ישנה למדי (מ2006) על קהילת הכושים העבריים שבדימונה. הכושים העבריים מפורסמים בהיותם טבעונים אדוקים. הם לא אוכלים בשר ולא מוצרי חלב, והם נחשבים לבריאים, ללא התקפי לב, סרטן, לחץ דם ועוד (הערה: לא מצאתי לכך סימוכים מחקריים, אבל נניח לצורך הדיון כי הנתונים בכתבה הם נכונים לחלוטין וכי נעשו כאלה מחקרים, ושהם תקינים מחקרית). אם נצטט את דובר העדה מאז: "חברי הקהילה הם טבעונים, מקפידים לעשות ספורט וצמים יום בשבוע".
מעניין.
במבט קרוב יותר על תזונת הכושים העבריים (שוב, ע"ב הכתבה בלבד), עולים הנתונים הבאים:
1. הם לא אוכלים בכלל קמח ומוצריו. לא לחם, לא פסטה וכו'.
2. הם ממעטים מאוד בשימוש בסוכר.
3. הם לא משתמשים בכלל בשמנים ובמזונות מתועשים ותעשייתיים.
4. הם לא מעשנים.
5. הם עושים הרבה ספורט טבעי (הליכות רבות ומשחק)
6. הם צמים יום בשבוע.
עכשיו בואו נשווה את העקרונות האלה עם העקרונות של התזונה הקדמונית.
שלושת כללי היסוד שאני חוזר עליהם כמו תוכי הם לא לאכול קמח, לא לאכול סוכר ולא לצרוך שמנים תעשייתיים. אני גם חוזר ואומר על החשיבות באורח חיים בריא, בספורט ובצום לסירוגין.
בינגו.
עכשיו, אם מסתכלים על היתרונות הבריאותיים של החברים מדימונה, בהנחה שישנם כאלה, ניתן לשאול למה הם התרחשו?
האם האם בריאים יותר כי הם לא אוכלים בשר?
האם האם בריאים יותר כי הם לא אוכלים חלב?
האם הם בריאים יותר בגלל שהם נמנעים ממזונות מזיקים ורעילים (קמח, סוכר, שמנים תעשייתיים) ?
אולי זה בגלל שהם בוחרים באורח חיים בריא?
ואולי הם בריאים יותר כי הם לובשים גלימות לבנות (או כחולות) ויש להם תסרוקות עם רסטות?
ואולי הפרשנות למציאות נקבעת על ידי המתבונן.

ומה אתם חושבים שהסיבה לבריאותם?

אז האם אפשר לחיות אורח חיים בריא ללא אכילת בשר בכלל?
כנראה שכן, אבל זוהי בחירה המגבילה עד מאוד את מבחר המזונות האנושי ודורשת סגפנות יתרה (ואני סבור ש 90% מהטבעונים אינם בוחרים באורח חיים מצומצם שכזה מבחינת האופציות הקולנריות). מעבר לכך, זוהי בחירה לא טבעית (בעיני) שכן היא מנוגדת לכל התרבויות הילדיות הידועות, שאין אף אחת מהן הנמנעת ממזון מהחי. זוהי המצאה מודרנית ומערבית. אני לא כאן כדי לשפוט את היתרונות או החסרונות המוסריים של הטבעונות, את זה איש הישר בעיניו יעשה, אבל אני לגמרי חושב שצריכה אחראית של בשר היא מוסרית ואקולוגית, וחלק בלתי נפרד ומהותי ממעגל החיים של הטבע. הטורפים והנטרפים זקוקים זה לזה, אבל זה, כאמור, כבר דיון אחר. מה גם שבבחירה כזו נכנסם למחסור חמור של ויטמנים ומרכיבים משמעותיים שישנם רק בתזונה מהחי (B12 מישהו?)
ובכלל, אני נגד נוקשות אידאולוגית וממליץ לקרוא את הפוסט המצוין (כרגיל) של דניס מינגר התותחית שאומרת "בואו נהיה חברים של הטבעוניים", ולמתקדמים אפשר גם לראות את ההרצאה שלה בדיוק על הנושא הזה (טוב, כמעט בדיוק). הנה כאן:

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 25 comments

25 הערות קוראים:

מחיפוש בגוגל עולה כי לא רק שהכושים העבריים משתמשים בקמח, הם אוכלים סייטן (גלוטן חיטה טהור).

http://www.foodis.co.il/feature.asp?sec=7&featid=18424

והם גם אוכלים סוכר:
http://www.heartcenter.co.il/siteArticle.asp?aid=493&cid=97

התגעגענו אליך, ספקני.
אם אנחנו מאמינים לדווח העצמי שלהם בכתבה שהם בריאים, נאמין גם למה שהם מייחסים לעצמם במרכיב התזונתי. ואם התזונה שלהם שונה ממה שהם מצהירים, אפשר שגם הבריאות שונה מהמוצהרת... כך או אחרת, זה לא מעיד במאומה על היתרונות באי אכילת בשר שכן אפשר לייחס יתרונות בריאותיים, אם בכלל ישנם כאלה, לאלף ואחד דברים באורח חייהם ובתזונה שלהם, כאמור.

באמת מעניין שטרם עשו עליהם מחקרים כלשהם. זו בכ"ז חברה דיי סגורה עם אג'נדה מאד ברורה ולא מתפשרת. יצא לי לפגוש מישהי מהקהילה הזו ולשוחח איתה קצת בענייני תזונה והופתעתי לגלות (טוב, אולי אתם יודעים את זה. אני הופתעתי) שהם בחרו בחיים האלה. המבוגרים שבהם. הם לא נולדו לתוך זה, אלא הגיעו מכל מיני מקומות (בעיקר ארה"ב, נדמה לי).
כך שאולי יש פה גם השפעה של המקומות בהם נולדו וגדלו. אז הכי מעניין יהיה לחקור את הילדים שנולדו כבר לתוך הקהילה הזו. ואני מבינה שיש שם לא מעט לידות (האישה שפגשתי היא מיילדת מקומית בקהילה).

הווו...סוף,סוף, אני קורא את הבלוג הזה עוד כשאכלתי בשר ובמעברי לטבעונות ניסיתי לא ללכת עם גישתך ראש בראש אלא להראות את הדברים בלי תוויות ובלי הגדרות נוקשות (ראה תגובותיי הקודמות...) אני למשל אולי מוגדר כטבעוני בעיקר בעיניי עצמי אבל עברתי לטבעונות מסיבה אחת ויחידה והיא בריאות (וכל שאר הסיבות אני מקבלן בסבבה) ואני חושב שרוב הטבעונים עושים לעצמם עוול כשהם מתבססים על גאנק-פוד טבעוני למיניהם (שמעת על רו-פוד?,אז אני בקטע)ואת ה-B12 שאני בוחר להאמין שהוא חסר לאוכלי בשר באותה מידה (ופשוט אצל טבעונים יותר מגלים את המחסור)אני מקבל מליקוט צמחי בר (יש לי ידע וניסיון) ועל צמחים אלו ישנם יצורים מיקרוסקופים שלא חוממו בבישול או נהרגו בקירור ולפעמים הם לא כל-כך מיקרוסקופיים (אכלתי בהנאה כמה נמלים בתוך התאנים יחד עם נענע משובלת וכאלה...) ואני חושב שאכילת יצורים קטנים הינה אידיאלית (לא כמרכיב עיקרי כל כך) ושחנית אינה איבר בגופנו ואינה חלק מהתפתחות הכיוון האבולוציוני האידיאלי שלנו (ועכשיו אם אמשיך אעבור כבר למיסטיקה שמספרת למה לא התפתחנו לכיוון האידיאלי {רמז: זכות הבחירה...})

אני מכיר היכרות קרובה כמה מהכושים העבריים, וממש הופתעתי מכך שהם משתמשים בתחליפי בשר תעשייתיים - טבעול ודומיו...

אני חושב שרוב הטענות הבריאותיות נגד אכילת בשר הן כתוצאה מהשומן הרווי והכולסטרול שבו שכידוע - כנראה שטויות, אך אני גם חושב שטבעונים יכולים להיות בריאים, כל עוד הם לא מבססים את הדיאטה שלהם על מזון מעובד כמו שלצערי הרבה עושים.
ושוב, אני רוצה להפנות לכתבה היום בידיעות אחרונות הפעם על לבצע בדיקות כולסטרול לילדים ובמידה והוא "גבוה" לתת להם סטטינים... #%$&$&

רציתי שלתף אתכם במשהו שקרה לאחרונה לכמה אנשים שאני מכיר,בגלל כל השמועות שהגלוטן מזיק אז הם הפסיקו לצרוך גלוטן אך כשחזרו לצרוכו אפילו בכמות קטנה בגוף פיתח תגובת נגד אצל חלק זה התבטא בשלשול חלק בכאבי ראש,כאבי בטן,ויש לציין שלפני זה לא היו קיימות התופעות הנ"ל,נראה לי שזה יכול להיות עם כל מזון שהוא ולוו דווקא גלואן,כי הגוף לא רגיל למוצר הזה אחרי הרבה זמן ואז הגוף מזהה שזהו אנטיגן שחדש לגוף ולכן הוא יוצר תגובה אלרגית.אז אולי אפשר להוריד את מעט את הגלוטן אך לא לגמרי ובטח שלא לטווח הארוך

גלוטן הוא רע וזה לא שמועה זה עובדה. זה שיש להם כאבי בטן מראה עד כמה הוא רע. אני דווקא חושב שאפשר וכדאי להמנע מגלוטן לחלוטין. בלוג בנושא למתקדמים:
http://gluten-freeplanet.blogspot.com
ואוריאל, אני מכבד את עמדתך, ואין לי בעיה איתה כמובן. אני רק חושש שאתה טועה לגבי חוסרים תזונתיים אפשריים בתזונה הזו. אורנגאוטנגים למשל נוקטים בגישה תזונתית זהה לשלך: פירות, עלים והרבה חרקים. והם דווקא אוכלים לעתים את הצואה שלהם כדי להשלים חוסרים של B12 שאחרת אין איך לקבל. לא שאני ממליץ לך על זה, אבל קח בחשבון...

תגובה לאוריאל:

אין לי בעיה עם בחירתך להיות טבעוני ואני מאמין גדול ב"איש באמונתו יחיה", אבל קשה לי עם טענות שאתה מעלה בנוגע לטבעונות ואבולוציה.

עד כמה שידוע לנו כרגע, לכל אורך ההיסטוריה האנושית לא התקיימו חברות מסורתיות טבעוניות. היו ועדיין יש חברות צמחוניות (כמו חלק ניכר מההודים ולא מעט סינים) אבל הן תמיד השלימו את התזונה במוצרים שמקורם בחי (גהי - שומן שמגיע מחמאה, ביצים, יוגורט וגבינות) שסיפקו להם חלבון ושומן מהחי.

תזונה טבעונית היא התזונה הרחוקה ביותר מתזונה טבעית, כזו שהתפתחנו לתוכה. אתה אומר שחנית אינה איבר בגופנו? נכון, אבל גם אבני ריחיים, תנורים לייבוש אוכל (אמרת רו פוד, לא?) ובלנדרים לריסוק מחיות פרי לא ממש נכללים בדנ"א שלנו. טבעונות היא צורת תזונה שמתאפשרת אך ורק לבני אדם שחיים בחברה עם יכולות טכנולוגיות גבוהות שמאפשרות להם לגדל ולעבד את המזון הצמחי שלהם כדי להפיק ממנו את הקלוריות והמרכיבים התזונתיים שדרושים להם כדי לשרוד. אין אף חברה של ציידים-לקטים שאינה מתקדמת טכנולוגית, שיכולה להרשות לעצמה להסתמך על מזון צמחי בלבד - אף לא אחת, וגם לעולם לא תהיה.

העובדה שאתה בוחר להאמין ש-B12 חסר לאוכלי בשר באותה מידה ושרק אצל טבעונים מגלים זאת קצת משונה בעיני, אבל אני לא מתווכח עם אמונות של אנשים. אבל אם נשים אמונות בצד ונתייחס לעובודת, הרי שמחקרים מצביעים על כך שאוכלי בשר לא סובלים ממחסור ב-B12 ואילו טבעונים דווקא כן.

לגבי אכילת חרקים - בהרבה חברות ילידיות אכלו ואוכלים חרקים כתוספת לתזונה, אבל אין כיום אף חברה שבה חרקים משמשים כמקור חלבון עיקרי. בצפון מזרח תאילנד למשל נהוג עד היום לאכול חרקים, יחד עם זוחלים, מכרסמים קטנים, עופות למינהם ויונקים. בקיצור - כל מה שאפשר, והכל כדי להשלים את כמות החלבון הנדרשת. נכון שבחרקים יש כמות גדולה של חלבון, אבל כדי לקבל כמות מספקת של חלבון תצטרך לאכול כמה עשרות גרם חרקים ליום, ולא פשוט לללקט כזו כמות באופן סדיר.

מבחינה אבולוציונית התפחתנו כאוכלי כל, ולא יעזרו כל ההתפלפלויות של צמחונים וטבעונים - אין לנו יותר משתי קיבות, אנחנו לא מסוגלים לעכל תאית ויש לנו ניבים. מנגד, המעיים שלנו ארוכים מאלה של טורפים, בנוסף לניבים יש לנו גם שיניים טוחנות שמיועדות לגריסת חומר צמחי, ואנחנו בהחלט מסוגלים לעכל מזונות מסויימים מהצומח.אנחנו מעכלים בשר מצוין, ויחד איתו גם ירקות ופירות - אוכלי כל כאמור.

לגבי המיסטיקה של האבולוציה בהתייחסות לזכות הבחירה - כאן לא נתווכח, כאמור, איש באמונתו יחיה.

שיט, כתבתי פה תגובה איזה שעה (בדיוק, לפי הזמן הפנימי) ואז הגורל החליט לעשות לי בעיות בשליחה והכל נמחק, מה החיים מנסים להגיד לי?

כל כך הרבה מילים תוך כדי שאני קורא אני עונה בראשי תשובות אוטומטית, ראבק אנשים תתקדמו כבר לטלפתיה...

אני דווקא יותר בקטע של שימפנזים, אבל יש לך קישור לקטע של האורנגאוטנגים?
ואפרופו צואה וחפיפה בין טבעונות לקדמוניות(קדמוניות=דמגוגיה): אני מחרבן כבר שנים בכריעה(מעל האסלה) ומאמין שהחרבון המערבי כשהרגליים בצורת "ר" אינו טבעי, סימוכין- http://www.botanical-pharm.co.il/34893/%D7%95%D7%99%D7%98%D7%9E%D7%99%D7%9F-B-12

"(כמו חלק ניכר מההודים ולא מעט סינים)"- רוב הסינים וההודים עד כמה שידוע לי (שזה המון, ולי יש יותר גדול...)

"אבל גם אבני ריחיים, תנורים לייבוש אוכל (אמרת רו פוד, לא?) ובלנדרים לריסוק מחיות פרי" אם היית נכנס לזאנ'ר היית רואה שגם בשימוש של כלים אלו הרבה מהרו-פודיסטים ממעיטים, ועד כמה ליבם נחמץ כשהם מבלנדרים ובוכים על חמצון הויטמין C (חומצה אסקורבית) במגע עם המתכת רק כדי שיוכלו לצרוך מלאי עלים ירוקים וללכת לעבודה (בניגוד לשימפנזים) ביחד.

"אבל אם נשים אמונות בצד ונתייחס לעובודת, הרי שמחקרים מצביעים על כך שאוכלי בשר לא סובלים ממחסור ב-B12 ואילו טבעונים דווקא כן." אני לפחות כותב שאני מאמין, אשמח לראות תוצאות בדיקת ויטמין B12 של באי האתר ומאמיני דרכו (בעצם אתם טוחנים בשר אז למה לכם להיבדק?...)

מי דיבר על אכילת חרקים כמקור עיקרי לחלבון? (אני יותר בקטע של קטניות מונבטות ועלים ירוקים חיים) הנה הציטוט שלי: "ואני חושב שאכילת יצורים קטנים הינה אידיאלית (לא כמרכיב עיקרי כל כך)"

"
מבחינה אבולוציונית התפחתנו כאוכלי כל, ולא יעזרו כל ההתפלפלויות של צמחונים וטבעונים - אין לנו יותר משתי קיבות, אנחנו לא מסוגלים לעכל תאית ויש לנו ניבים. מנגד, המעיים שלנו ארוכים מאלה של טורפים, בנוסף לניבים יש לנו גם שיניים טוחנות" הנושא נטחן ואם אתה מתעניין אתה מוזמן לחפש במאגרי האינטרנט ולא יעזרו כל ההתפלפלויות של הקרניסטים בלה בלה בלה... (זה ניבים זה...) מה שלא כל כך נטחן זה הקטע של התאית שהתוספתן אחראי לפירוקה אך בגלל מחסור בעלים ירוקים חיים (דגש על "חיים") הוא מתנוון ויכול לגרום לאפנדיציט, זאת תיאוריה ועוד לא נעשו עד כמה שידוע לי מחקרים בעניין.

אז "צדיק באמונתו יחיה" וחיים טובים ומאושרים

שווה לקרוא את הפוסט של מיקי היום, כמעט בדיוק בנושא: http://www.paleostyle.com/?p=918

אלעד, יכול להיות שזה אפקט נוסיבו.
מר קדמוני, הרשה לי לחלוק על העובדה ש"גלוטן הוא רע". לפי ידיעתי, אין שום מחקר שמראה שיש נזק באכילת גלוטן (באוכלוסיה כללית).

דעאל מה זאת התמונה הזאת...תמונת הסגפן האולטימטיבי (שחור,בגדים בלויים ואי אכפתיתיות ממראהו) אולי תשים תמונה פחות דמגוגית,די עם הסטיגמה העיוורת (כמה רו-פודיסטים אתה מכיר?) בכל מקרה הנה... האנשים פה אולי יתקנו את הרושם-
http://www.thewoodstockfruitfestival.com/

הדמגוגיה וה"סטיגמה העיוורת" היא רק שלך, חוששני.
התמונה היא של המפיק המוזיקלי של להקת הכושים העבריים מדימונה ומתאימה בדיוק נמרץ לתוכן הפוסט. בדוק בעצמך: כתוב בגוגל "הכושים העבריים" ותקבל את התמונה הזו בעמוד הראשון, והיא מתוך עמוד הפרסומת העצמי של הלהקה שלהם (להזמנות: 073-2100-511). לא המצאתי כלום. באמת חבל שהם לא נראים לפי הציפיות שלך, אבל המציאות, אעפס, קצת שונה מהמיתוס הטבעוני...

מצטער דעאל, טוב אז אתה לא דמגוג (אבל אם בא לך להיעלב, אז תיעלב ואם לא, אז לא) ולא מצאתי את התמונה בכלל בגוגל, חיפשתי בארבעת הקישורים הראשונים ועשיתי גוגל "תמונות".

והמיתוס הטבעוני אינו מיתוס, הוא פשוט נכון, אך לא כתבתי טבעוני כתבתי "רו-פודיסטים", יודע מה זה?

והנה תמונה אחרת שמצאתי בדף הראשון של גוגל תמונות:
http://www.photolight.co.il/show_photo/47445.html

לילה טוב, חלומות נעימים.

אוריאל עזוב, בסופו של דבר אנחנו חיות, בהמות מפלצתיות עם כושר מטורף.
ואתה? ארנבון קטן וחמוד.

על החתום פסמון חובב מלטונין.

פסמון, קבל:

http://www.thefruitarian.com/index.php/2010/11/fruitarianism-and-sex-drive/

הנה רו-פודיסט, שהצליח, בעמל רב, "להשתלט" על הדחף המיני שלו*. אכן, דיאטה מוצלחת. עכשיו, כל מה שהוא צריך זה להשתלט על עוד דברים רעים כמו כושר, שרירים וחשבון בנק והוא מסודר.

* או במדעית - להוריד את ייצור הטסטסטורון בגופו.

מסכנה אשתו זמנו קצוב.

על החתום, פסמון שמאס ברגולציות הורמנליות.

Http://www.anavyah.com
ענביה בן ישראל מקהילת העבריים מדימונה נושק בגילו ל 70 מרקד ומקפץ בחתונות כבן 30. מדהים !!!

גם הנשים ניראות צעירות לגילן. תסתכלו על הזמרות בקליפ - הן בנות 45-50 ונראות בנות 30. מדהים !!!

מצטרף קצת באיחור לדיון, אולם בכל זאת אשמח להעיר כמה הערות, מהצד הטבעוני (וכמובן אלו דעותי בלבד, ובהחלט יכול להיות שאני טועה בדברים שונים).
ראשית - אורח חיים טבעוני ממש לא צריך להיות סגפני. אני מעביר סדנאות בישול טבעוני או צמחוני בטבע (כלומר בתנאים די פרימיטיביים) ובכל זאת אנו מכינים כ 10 עד 15 מנות שונות, כולן טעימות (גם לדעת המשתתפים:)), ואפילו לא מסובכות במיוחד. אם עובדים בתנאים של בית, עם מעבד מזון, בלנדר, תנור ושאר נפלאות הטכנולוגיה הרי שאפשר להכין עשרות ואף מאות מנות (אני החלטתי בראש השנה היהודי האחרון לנסות להכין מנה חדשה מבושלת ואחת "רו" מדי שבוע - ובינתיים אני עומד בזה די בהצלחה). בימינו גם קל למצוא אינספור מתכונים - אם בספרים, ואם ברחבי האינטרנט, ואפילו סתם מהדמיון ויצירתיות.
לגבי בי 12 - אכן לטבעונים כנראה יש יותר בעיה, אבל לפי מה שקראתי בארה"ב גם ל 50% מאוכלי הבשר יש מחסור לפי הקריטריונים הנוכחיים. טענה נוספת היא שבעצם במקום ערך מינימום של 200 היה צריך לקבוע 400 - ואז זה 90% מאוכלי הבשר (וכמובן גם כמעט כל הצמחונים וטבעונים).
לגבי הצד הבריאותי - כנראה שאם תאכל קצת (נגיד 5%) בשר אורגני של פרות שאוכלות עשב (מה שלא ברור לי כמה אוכלי בשר באמת חיים ככה, וכמה בשר ניתן לייצר בשיטות אלו) אז זה לא נורא לבריאות. מצד שני, בחברה המודרנית - גם לא צריכה להיות בעיה להיות טבעוני, אם רק מקפידים לאכול נכון מהשפע ומגוון שקיים היום, ולא אוכלים ג'אנק פוד טבעוני. הרי בקיצון - גם קולה וצ'יפס, או מרשמלו זה טבעוני, אבל באמת לא כדאי לנסות לחיות ממזון כזה באופן שוטף.
בעיני יש גם חשיבות לצד הרוחני - פילוסופי, על כל היבטיו - של הקטנת הזיהום בכדור הארץ, של הקטנת סבל בעלי החיים (הסיפורים וסרטים השונים על איך רוצחים חיות בבתי מטבחיים מודרניים, ואיך הן חיות עד שהורגים אותן), ובכלל הנושא של להמעיט את המוות וסבל שאני מביא לעולם. אני לא מושלם - אני הורג יתושים בכוונה, כאשר הם חודרים לביתי, ובוודאי הורג עוד חיות רבות שלא בכוונה - אך אני לפחות מנסה לצמצם את המוות וסבל שאני מביא לעולם. כנראה שבתחום זה כל אחד יעשה את שיקוליו.
ולגבי הבריאות של טבעונים ואפילו טבעונאים (אנשי הרו פוד) - ניתן להראות תמונות של אנשים כחושים וחולניים - אך יש גם שפע דוגמאות באינטרנט ובחיים של אנשים שפשוט קורנים מבריאות למרות ואולי בזכות תזונה שכזו. חשוב תמיד לזכור שההוכחה ליעילות שיטה זו או אחרת לא יכולות להסתמך על בודדים, אלא על מחקרים על קבוצות גדולות של אנשים. להבנתי מחקרים כאלו מצביעים כרגע דווקא על יתרונות הטבעונות, אולם אני מניח שעל כל מחקר לטובת צד אחד, נמצא מחקר הצומך בצד השני. זה נובע מהקושי להגדיר מה באמת עדיף, כמו גם מהאינטרסטים הכלכליים האדירים שמשפיעים על קבלת תוצאות מדוייקות ואמינות. אני אישית ממליץ לכל אחד לבדוק על עצמו אם תזונה מסויימת טובה או רעה לו.

תודה דני.
כפי שכתבתי בפוסט, לטעמי רב המשותף על המחלוקת בין בני אדם טבעוניים לקדמוניים בשאיפתם לבריאות ע"י המנעות מרעלים ואורח חיים בריא.
מאידך, האחוזים שאתה "מרשה" לנו ("5% זה לא נורא") לא מסתדרים לי עם המציאות הפשוטה של מליוני אנשים קדמוניים שחיו וחיים בבריאות טובה על פני כדור הארץ, ואיש מהם לא היה טבעוני, וכולם אכלו *הרבה* יותר מ 5% מהקלוריות ממקורות מהחי..
מאידך, הויכוח המוסרי לא יוכרע לעולם (יתושים, חרקים, עכברים, ארנבות, שועלים, פרות - איפה עובר הגבול של מה שמותר להרוג ולטובת מה).

אין ספק שיש הרבה מאד חפיפה בין התזונה הפליאוליטית, כפי שמציגים אותה סיסון ואחרים, לבין תזונה טבעונית בריאה. יש הסכמה על המנעות ממזונות מעובדים, על עלים ירוקים, על אוכל אורגני ועוד רבות.
לגבי כמה אני "מרשה" (ואוי ואבוי למי שיחרוג) - זה מן הסתם קשור לגנטיקה הפרטית שלך, וכנראה גם למוצא (שהוא סוג כללי יותר של "גנטיקה") - יש טענות שבני האדם הראשונים באפריקה יכלו לחיות בעיקר על פירות וירקות, באקלימים צפוניים יותר חיו עם יותר בשר (ראה דוגמת האינואיטים - אסקימואים).
ולגבי שאלות המוסר - כל אחד מאיתנו יאלץ (או שמא, יזכה) לעשות את הבחירות שלו לבד...

הימנעות מקמח נראית לך סבבה, אבל הימנעות מבשר נראית לך כמו סגפנות?
מה ?

הוסף רשומת תגובה