אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מי כאן אחראי על בריאות הציבור? וכבוד לגיא פרוביזור!

הכתבה אמש על תנועת הפליאו בחדשות ערוץ 10 היתה חיובית ומפרגנת באופן מפתיע. שאפו לממסד ולכתבת - מירי מיכאלי. למרות העריכה האוהדת והצגת דעותיהם של מיקי והגר, הגיעה בכתבה גם תגובתו המתבקשת והאוטומטית של פרופ' איתמר גרוטו, הממונה על בריאות הציבור במשרד הבריאות. והנה לשונו דבריו בכתבה, למי שפספס:
משרד הבריאות בכלל מתייחס לדיאטות קיצוניות כמשהו שהוא בעייתי מאוד ולא מומלץ, בוודאי דיאטה מהסוג הזה שכוללת הרבה מאוד פריטים שבסופו של דבר מוגדרים כלא בריאים, ואני מאוד מקווה שאנחנו לא נפגוש את האנשים האלו בסופו של דבר בבתי החולים.
אני מסכים עם הפרופסור! נכון מאוד אפילו. התזונה שלי כוללת המון (בעיקר) דברים ש"מוגדרים כלא בריאים". בדיוק בגלל זה אני בריא. אני מניח שתזונת הפרופסור אינה קיצונית חלילה והיא כוללת המון דברים ש"מוגדרים כבריאים" ובדיוק בגלל זה הוא נראה ככה:
פרופסור מודאג 

(והיי, דוקטור, גם אני מקווה שלא אצטרך לבוא לבקר אותך בבית חולים).

עכשיו תציצו בתמונות של הגר, של מיקי ושלי.
במבט פשוט ושטחי (סורי, אבל אני שטחי), מי נראה לכם אנרגטי ובריא יותר?

קיוויתי שכאשר ישנו ממונה חרוץ על בריאות הציבור במשרד הבריאות אני יכול לנוח בשקט. טעיתי. המומנה ממשיך להפיץ אידאולוגיה שנכשלה במבחן המציאות ונכשלה במבחנים מדעיים, אבל לא נעים לו, לדוקטור, לספר לנו שהוא טעה כל השנים. האם הוא באמת מקדם את הבריאות שלנו או את התפקיד שלו? ולאור ההצלחה בתפקיד (הוא הרי חתום על הדו"ח שמראה ש30% מילדי ישראל לוקים כיום בהשמנת יתר), מזלו שהוא עובד מדינה. אם זה היה עסק פרטי, תפקיד הממונה היה נראה אחרת.

ואם מדברים על עסק פרטי, נראה לי שיש מועמד חדש ומוצלח בהרבה לבריאות הציבור. אחד שבא מתוך המגזר הפרטי ועושה שם חיל. גיא פרוביזור. כן, הבעלים של "עדן טבע מרקט".
אני מסיר את הכובע בפניו!
בצעד אמיץ ונבון הוא החליט שלא למכור ברשת הסופרים שלו בכלל מוצרים רעילים ומסוכנים! מוצרים הכוללים מרגרינה (שומן צמחי מוקשה), מונוסודיום גלוטמט, צבעי מאכל מסוכנים, ניטרטים וחומצה זרחתית. זה לא טרוויאלי כלל וזה חסר תקדים בארץ. סופרמרקט שמסיר חלק עצום מהמוצרים מן המדפים כי הם לא ראויים להקרא מזון!
קנייה בעדן טבע מרקט מבטיחה לכם, גם אם לא תעמדו שעה ליד כל מוצר ותנסו לקרוא מה מסתתר על התווית התזונתית, שאין שם את הרעלים החמורים הללו. זה דומה ליהודי שומר מצוות שנכנס לקניות בסופר בו הוא יודע שכל המוצרים כשרים, לעומת קניות שהוא עורך במסעותיו בניכר. פשוט תענוג.
גיא פרוביזור מוותר על הכנסות ובו בזמן מייצר לקונים ערך ממשי ואמיתי, וברמה העסקית מבדל את עצמו ואני משוכנע כי המהלך ייטיב עמו גם ברמה המסחרית.
תאהב את הציבור, והוא יאהב אותך בחזרה.
כלומר, במקום שהממונה (בשכר) על בריאות הציבור יפרסם אזהרות נגד שומן צמחי מוקשה, יעשה קמפיינים להעלאת מיסים לרעלים האלה, ידרוש כי משרד הבריאות לא יקנה כיבוד הכולל מוצרים אלה (איכשהו יש לי הרגשה שבמשרד הבריאות מגישים עדיין בורקסים בישיבות), שבבתי החולים המוצרים הללו יאסרו לשימוש, במקום שילחם וישכב על הגדר לטובת בריאות הציבור, במקום כל הפעולות הדימיוניות האלו, הממונה עסוק בלהפחיד את הציבור מאכילת שומנים בריאים.
ובוואקום שנוצר במדינת-אין-מנהליה, בא היזם העסקי החרוץ והאמיץ, ועושה מעשה!
כבוד לגיא פרוביזור.
אני אכנס לקנות בעדן טבע מרקט השבוע, ואגיד למנהל הסניף שגיא פרוביזור שיחק אותה.

ומה אתם חושבים?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 13 comments

13 הערות קוראים:

דעאל,
לצערי גיא פרוביזור לא מוותר על הכנסות ולא מייצר לנו ערך ממשי. אמנם הורדת המוצרים עליהם אתה מדבר מהמדפים היא צעד בכיוון הנכון, אבל סופרמרקט אורגני זה עדיין מקום מעולה לקנות בו המון אבל המון סוכר. והבעיה היא שזה נעשה תחת מסווה של בריאות. הרי זה "כמו כל סופרמרקט - רק בריא יותר", ז"א שכל מוצר שתקנה שם הוא שיא הבריאות. בין אם זה קוקוס או שזיף שהוסיפו לו סוכר לשימור, בין אם זה סירופ אגבה ובין אם זה ממרח חצילים או יוגורט עם סילאן - יש שם בטוח יותר סוכר ממה שטבעי או בריא לצרוך. ויש עוד דוגמאות. אבל החלק הגרוע ביותר הוא שהסופר הזה ועוד כמה אורגניים בעצם דופקים אותנו בחשאי כשהם גורמים לחקלאים, ליצרני הביצים והעופות האורגניים לפשוט את הרגל בגלל ההתנהלות הדורסנית שלהם.

אם אנשים כאלה הם אלה שממליצים על תזונה בריאה, אני אסמוך על על-קאידה וחמאס שהם יגנו עליי.

רעות, "התנהלות דורסנית" היא אמירה פוליטית ולא עניינית. יש כאן שוק חופשי וכל אחד יכול לפתוח חנות לכל דבר: האחד ימכור סוכריות, שני סיגריות, שלישי יהיה קצב ורביעי ימכור "מוצרי בריאות" בעיני עצמו. התפקיד של הצרכן הוא לבחור, לא לקטר על המוכר, שכן זכותו של הצרכן פשוט לא לקנות (או לפתוח עסק טוב יותר, בעצמו). לעומת זאת, כאשר מוכר עושה משהו אמיץ וטוב לכלל הציבור, יש לשבח אותו, בעיני. זה שהציבור עדיין לא יודע להבחין בין טוב לרע, בין בריא למזיק, זו לא אחריותו של המוכר אלא אחריותו של הקונה. וכן, עדן טבע מרקט במובן זה הוא "בריא יותר" מכל סופר אחר. הוא רחוק שנות אור מלהיות מושלם מבחינתי, אבל הוא לא מרעיל אותי בכוונה, וזו מגמה ראויה לכל שבח.

פתאום יש הרבה כתבות על פליאו
איזה כייף לראות את זה
ההתעניינות
אולי זה יגרום לאנשים להתעורר סוף סוף ולהתחיל לשנות את העולם שלנו ואת עצמם
להבין כמה נזק עושה החקלאות בפורמט הנוכחי
למצוא פתרונות טובים יותר

לגבי גיא פרוביזור
אני חושבת שהערך הגדול של הפרסומת שלו, זה שזה יוצר מודעות אצל אנשים. כי בסופרים של עדן טבע מרקט יש המון דברים בריאים (גם יש דברים שלא, אני לא אומרת) אבל בשום מקום אין פרסומת שאומרת לך מה יש ומה אין.

והיום ליותר ויותר אנשים יש מודעות לגבי מה שהם מכניסים לפה

היה בכתבה הנדונה קטע, שעם כל הכבוד, נראה לי קצת מוטה. היה שם מי שאומר שהוא נזון ממזון פליאו (מתנצל שאיני זוכר את שמו) וחשף מקרר מלא מוח ולשון וחלקים פנימיים.
וכשהכתבת שאלה: האם זה לא נורא משמין? הוא אמר לה: אני נראה לך שמן? והפגין בטן שטוחה למדי.
אני מניח שמין הסתם האיש גם עוסק באופן מאוד אינטסיבי בספורט אולי אפילו בקרוספיט.
מי שצופה בכתבה עלול עוד לחשוב שאם הוא יאכל כמוהו ולא יתאמן חזק - הוא גם יראה כמוהו, וזו טעות שלא הובהרה בכתבה.

שלום אורי בז
האדם שאתה מדבר עליו שמו מיקי בן דור, יש לו בלוג נפלא לגבי השאלה שלך אתה מוזמן לקוא את הפוסט שהוא פרסם שם באותו נושא
http://www.paleostyle.co.il/?p=722

אורי בז,
האיש המדובר הוא אכן מיקי בן-דור, ומהיכרות אישית הוא ממש לא עוסק באופן אינטנסיבי בספורט. הוא פרסם בעבר פוסט עם סדר היום שלו כולל אכילה ופעילות גופנית: http://www.paleostyle.co.il/?p=279
כמו שאתה רואה טריאטלוניסט הוא לא. הוא לא משמין כי בגדול שומן טבעי לא משמין- פחמימות משמינות, במיוחד אלו שמעלות לך את האינסולין מהר כמו קמחים ונגזרות סוכר.

יש פה בעיה של מילים. צמד המילים "בריא" ו"משמין" הפכו לצמד הכי מבלבל בלקסיקון של כל מי שמתעניין אפילו קצת בתזונה (בעצם כמה שמתעניין פחות=יותר מבולבל). אומרים לך שדבש זה בריא בגלל יכולות חיטוי שיש לו (סוכר? לא שמעתי...). עדשים זה בריא בגלל החלבונים (חומצה פיטית? מה זה?), פירות זה בריא בגלל הסיבים והוויטמינים (אז אנשים מפרשים את זה ושותים הרבה מיצי פירות...), מרגרינה זה בריא כי זה בלי כולסטרול ("דנהכל להורדת כולסטרול"...וסתימת עורקים!) וכו'. כמעט בכל דבר יש משהו בריא ואפשר לבחור להתמקד בו אם המטרה שלך זה למכור/לשווק אותו. יש מעט דברים שהם בריאים אבסולוטית או לא בריאים אבסולוטית אבל בהחלט יש בחירות מוצלחות יותר או פחות. הבעיה שאנשים מתרצים לעצמם אכילה של שוקולד (מריר) שתיית אלכוהול (יין אדום) ואכילת שווארמה (בשר, חומוס, טחינה, ירקות) כבחירות בריאות ומתעלמים מהכמויות והחומרים הנוספים שהם מכילים.
כנ"ל לגבי "משמין". אם תרצה תוכל להשמין מכל דבר שאתה אוכל כתלות בכמויות. כמובן שיש מאכלים שקל יותר להשמין בעזרתם אבל שוב, חלוקה דיכוטומית כזו למשמין או "דיאטטי" (שזו עוד מילה שמוציאה ממני את החלק היותר קדמון...) היא פשוט הטעיה ובתכלס די מטופשת. לצערי השימוש במושגים האלה כל כך שגור בקרב הציבור שיהיה קשה מאוד לשרש אותן, או לפחות לתת להן את הפירוש הראוי.
אז הישמרו בלשונכם, הבלבול גדול מספיק גם ככה. ועכשיו אני צריך איזה סטייק בריאות טוב ככה, אבל דיאטטי.

בתגובה לאבי גרוסמן,
מתוך האתר של מיקי:
"הפעילות הגופנית שלי
כושר גופני - 3-2 פעמים בשבוע - מקסימום מאמץ אירובי (ריצה, אופניים וכו') במשך 30 שניות, דקה וחצי מנוחה, חזרה ברציפות 8 פעמים (סה"כ 16 דקות פלוס 5 דקות חימום).

משקולות - פעמיים בשבוע 30 דקות בכל פעם. הפעלה של מערכות שרירים גדולות - רגליים, גב, בטן, חזה. משקולות בינוניים להימנעות מפציעה."
הלוואי עלי....

אורי תוכנית הכושר המתוארת באתר של מיקי היא ממש לא כושר אינטנסיבי. אתה יכול לבקר קצת בפורומים של אנשים שעושים כושר אינטנסיבי כמו ריצות 20 ק"מ ומעלה ולראות. פעמיים-שלוש בשבוע 20-30 דק' ריצה ועוד פעמיים בשבוע 30 דק' משקולות זה לא מה שירזה אותך אם אתה אוכל דיאטה מערבית סטנדרטית של 50-60 אחוז פחמימות. אני ירדתי כ- 10 ק"ג בתזונת פליאו, ואני עושה 40 דק' כושר 3 פעמים בשבוע, וכך גם עשיתי לפני הפליאו, כלומר לא העלתי רמת פעילות גופנית אלא רק שיניתי תזונה.

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

בלוג נחמד..
אישית ניסיתי את תזונת הפליאו למשך שבוע (די קשה ראוי לציין , אבל התמדתי יפה) והגוף שלי הגיב בצורה מהירה . בשבוע הזה הורדתי צמיג מהבטן ושומן מהחזה שלי .
אני כעת חזרתי לתזונה הרגילה שלי , שכוללת פחממות , אבל אני בשגרה שומר על מזון טבעי , לא מעובד ומאוזן כך שהמשקל שלי נשמר.. (1.76 גובה ומשקל של 69 ק"ג) .

שאלה לי , אני הבנתי שאתם אוכלים בכמויות שומנים (כמו שומן כבש) , וההיגיון שלי אומר שזה לא כ"כ בריא , זה לא יכול לגרום לסתימת עורקים בטווח "הארוך" כשאוכלים כמויות כאלו ובאופן עיקבי ?

ועוד משהו קטן שקלטתי באתר של נענע :
http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=834889&TemplateID=Taboola
אחרי שראיתי את הכתבה מיד חשבתי שאולי יש פה קונספירציה או משהו... :-)

טל- "ההיגיון שלי אומר שזה לא כ"כ בריא " זה רק בגלל ש"ההיגיון" שלך מושפע משנים של פרסומים מטעים.

זה לא היגיון אם הוא לא מבוסס על עובדות.

הבלוג הזה וגם האחרים וגם בmarks daily apple יש כמויות גדולות של חומר בעניין שומן.

לגבי הטווח הארוך. אפרופו היגיון, אם מדדי בדיקות הדם משתפרים, המשקל יורד ותחושת האנרגיה עולה, נראה לי "הגיוני" שגם בטווח הארוך זה יהיה עדיף.

מה גם שמחקר התזונה הארוך ביותר של האנושות בוצע ע"י האבולוציה וקבע ששומן זה אחלה. לזה אני קורא ארוך טווח...

בתאבון ובהצלחה בקריאה, יש הרבה.

הוסף רשומת תגובה