אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

בכמה דרכים שונות אפשר לצייר פירדמידה אחת גרועה?

המוח האנושי הוא נפלא, יצירתי ומקורי. לא לחינם נאמר "המציאות היא בעיני המתבונן" כי אין זה משנה מהי המציאות, משנה רק מיהו המביט בה. כך גם על תיאוריית השומן=השמנה ודגנים=בריאות. מאז שפירמידת הבריאות באה לעולם בסוף שנות ה70 היא נאחזת בציפורניה בתודעת האנשים, וזאת חרף המציאות (היא נולדה בשנת 78, אותה שנה בה הופק לראשונה שמן קנולה ובה הוענק פרס נובל לשלום לסאדאת ובגין. עולם אופטימי).
מטרתה היתה נאצלת ויפה - להביא מזור ותרופה, רזון ובריאות למין האנושי. ראשית בארצות הברית של אמריקה, וממנה, כמו האייפון, המכונית והאינטרנט- יוצאה בהצלחה לשאר העולם הצמא לחידושים והרפתקאות. הבעיה היחידה עם הפירמידה לא היתה בעיצוב שלה ולא במסר האופטימי שלה. הבעיה היחידה היתה שהיה זה רק שקר (או טעות, אוולת, שטות, גחמה, עוות או כל שם תואר אחר שמתאים בעיניכם לטעות היסטורית). מאז הוטמעה הפירמידה בעשרות צורות וגוונים, צבעים ושטויות. סליחה, גרסאות (באמת שווה לראות את שלל הצורות). בכל המדינות היא נותרת פירמידה ורק באנגליה היא עגולה כצלחת ובצרפת היא מדרגות, אבל העיקרון נשאר כמעט תמיד זהה: הרבה פחמימות בבסיס, ומעט שומנים בקודקוד הכותבים.
\


ויש עוד מליון דוגמאות ביזאריות למדי כאן.
בקיצור,
הפירמידה נולדה, הוטמעה על ידי קמפיינים ורשויות (כמו ממוני בריאות הציבור במדינות השונות), ונחלה הצלחה מסחררת במטרותיה העיקריות: צריכת השומן צומצמה, רמת הכולסטרול ירדה, צריכת הדגנים המלאים עלתה. יופי היי.
נוצרה רק בעיה אחת קטנה.
בכל מדינות המערב גדלה והתעצמה ההשמנה בעשרות מונים ובאופן דרסטי מרגע שהוצגה הפירמידה. נדלקתי על העניין הזה כשגיליתי את נתוני ההשמנה האמיתיים בפינלנד מול יחסי הציבור שהמדינה הזו מקבלת. והנה צריכת השומן במדינה יורדת בהתמדה, ולעומתה ובמגמה הפוכה בדיוק, שכיחות ההשמנה עולה דרסטית מאז סוף שנות השבעים. בעיקר אצל ילדים!
אז המשכתי לחפור בקרדום הגוגל, והנה מצאתי את נתוני השמנה עולמיים באדיבות ממשלת אנגליה. המממ.

וכמו בפינלנד, בכל המדינות האלה (לפחות בכל אלה שבדקתי, והקדשתי לזה קצת זמן) נתוני צריכת השומן מהחי ירדו ואילו נתוני צריכת השומן ממקורות צמחיים עלו דרמטית. ובעיקר עלו נתוני צריכת הדגנים, הסוכרים והדגנים המלאים.
הנה למשל נתוני צריכת דגנים מלאים בארה"ב מאז שנות התשעים.



והנה ירידת כמות השומן מהחי באנגליה  (הקו היורד דרמטית הוא חמאה)


והנה כאמור הנתונים מפינלנד - הקו האדום הוא צריכת שומן רווי מהחי. יורד דרסטית. 

אבל הנה הנתונים להשמנת ילדים באותן השנים:
הנה בארה"ב:
והנה באנגליה:
 והנה בפינלנד:

והנה בשבדיה

והנה כלל האוכלוסיה בארצות הברית
מישהו מזהה איזה שינוי בסוף שנות ה70?

וגם באוסטריה השמנת הילדים אינה עוצרת.
כך גם בגרמניה
וגם באוסטרליה, בצרפת, בספרד, באיטליה, ביוון, ובכל מקום שאתם מעלים על הדעת.
כדי לקבל תמונה מלאה ועדכנית של סטטיסטיקת נתוני ההשמנה בילדים בכלל מדינות העולם, יש גרפיקה דינמית ומגניבה למדי כאן.
לא במקרה גרף הגידול העולמי בצריכת חיטה ודגנים נראה בדיוק כך:


ובאמת, מחקר מטה-אנליזה של אלפי מחקרים שנערכו על תזונה ושפורסם ממש עכשיו, בינואר 2013, מראה במפתיע כי גידול בצריכת סוכרים מביא להשמנה ביחס ישר. יותר פחמימות=יותר השמנה. מדהים, לא? דאא.
כלומר זו סיבה מצוינת להמשיך להמליץ לציבור לצרוך עוד ועוד פחמימות כדי להיות רזים ובריאים.
מה, לא ככה?

אבל יש עוד עשרות מדינות שם בחוץ, אז אולי תעזרו לחפור עוד ולהכין רשימה כזו?
ואולי אולי אולי שר הבריאות החדש שלנו (אם יהיה פעם אחד כזה) יתנער כבר מהשטות הזו?
מה דעתכם, האם יש מקום לאופטימיות?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 15 comments

15 הערות קוראים:

רק לתקן אותך, הגרף הוא של הפקת החיטה ודגנים בעולם, ולא של ביקושם או צריכתם. נכון שמתבקשת הקורלציה, אבל חשוב לדייק

אחרי שמפיקים את החיטה והדגנים הרבה מהם הולכים לפיטום בע"ח (פרות, תרנגולות, חזירים, אווזים...) בע"ח שבאופן טבעי לא צורכים כאלה כמויות של דגנים והצרכן מקבל בשר שנוצר ברובו מדגנים.

צודקים שניכם. ועדיין, ללא קשר לגידול דגנים לטובת ביו-דיזל מתירס וגידול דגנים לטובת בהמות, יש גידול עצום בצריכת הדגנים למאכל בעיקר ע"י אנשים. נתונים של גידול הצריכה לאדם אשר למצוא למשל כאן: http://www.ca.uky.edu/agc/pubs/ip/ip58b/ip58b.pdf

במרבית הפורומים על תזונה (תפוז וואלה וכ"ו) עדיין ממליצים על הפרמידה הזו, זה לדעת הדיאטניות הדבר הנכון והשאר זה טרנדים חולפים. לא משנה שאין מחקרים שתומכים בתזונה הזו, זה מאין אקסיומה. מזכיר את המערכון של שני השמוליקים (סגל ורודנסקי) כאשר אחד מסרב ללכת לחלון לראות את האמת, האמת היא מה שאמרו לו והוא לא מתכוון לבדוק אותה.
ברגע שמופיעה המילה רווי זה מזון פסול, שמנים מזוככים עדיפים על שמן קוקוס.
בפוסט הקודם ראינו את תגובתו של הממונה על בריאות הציבור שאומר שדיאטת הפליאו היא קיצונית. במה היא קיצונית? הרי אוכלים בצורה מאד מגוונת אז מדוע קיצונית?
חבל רק על הציבור שממשיך לסבול, היום בעידן האינטרנט יכול כל אחד לראות את המחקרים ולהחליט על סמך עובדות ולא ללכת אחרי המלצות שלא הוכיחו את עצמן.

רמי, זה נכון שבעידן האינטרנט יש את המידע זמין למי שבוחר לבדוק. מצד שני, לא לכולם יש את היכולת להבחין בין עיקר לתפל, ויותר חשוב, לזהות מחקר רציני ומבוסס מול אחד שפחות, כך שבסופו של דבר נוצרים מצבים מגוחכים של "שטויות מבוססות מחקרית".

עודף -מידע- לאו דווקא מוביל לעודף -ידע-.

כבוד
אם תמשיך ככה בסוף נקבל אותך למחתרת.

למה לא רואים את התרגילים באתר הרשמי כמו פעם?

נתקלתי במאמר מעניין שיש בו הרבה אהדה לפליאו אך גם ביקורת:

http://www.jonbarron.org/article/paleo-diet

אם נתקלת בו פעם או יש לך סבלנות לעיין בו, אודה לך אם תוכל להתייחס לביקורת.

בברכה,

יאיר

ידוע שיש בעיה כלל עולמית כמעט של השמנה, הבעיה שבמקום להסתכל על שורש הבעיה- שזה ההמלצות ממשרדי הבריאות העולמיים, מסתכלים על המסביב- אנשים עושים פחות ספורט, מזון מהיר מאוד זמין ולכן אנשים צורכים אותו בצורה גבוהה ועוד ועוד סיבות כאלה ואחרות.
לכן תכלס, אנחנו יכולים להראות עד מחר שדווקא ההשמנה עלתה כשפירסמו את פרמדית המזו- זה לא יעזור.

דעאל, מה עם קצת עדכונים על קרוספיט?

תן כמה פוסטים..

אני לא חושבת שזה בגלל שהם אוכלים יותר דגנים ופחות שומן אלא בגלל שהם אוכלים יותר סוכרים ושמנים תעשייתיים ובאופן כללי רמת הקלוריות עולה משמעותית.
אם הם היו מצייתים לפירמידות ה"נוראיות" האלו בחוכמה, ואוכלים כמו התימנים והבדואים והסינים, כלומר הרבה דגנים טובים ושפע ירקות טריים ואפס מוצרים מעובדים ותעשייתיים, לא הייתה מתרחשת ההשמנה.
הבעיה בפליאו היא שבטוחים שהפירמידות האלו קלוקליות וזה לא נכון, היישום שלהן קלוקל.

אכן הבעיה היא שאת לא חושבת.

אם כל הכבוד לסינים, בדואים, והתימנים רובם קטנים מאוד, זה תוצאה ישירה של תזונה מבוססת דגנים.
תשווי אותם לאירופאים שהמציאו את ביות בעלי החיים וצורכים הרבה יותר מוצרים מהחי ותביני מה המשמעות של חיים על דגנים.
כמובן שתנאי מזג אוויר וטכנולוגיה הם גורם מכריע לטובת האירופאים.

לכן כשתימנים וסינים ובדואים כאשר הם כבר צדים או שוחטים חיה הם אוכלים בערך 99 אחוז ממנה.

"אכן הבעיה היא שאת לא חושבת"?
ומי עכשיו נוקט בשפה מתנשאת ומעליבה?

תודה אבל באתי לנהל דיון עם קצת יותר כבוד, במחילה ממך. אמתין לתשובתו של מר קדמוני.

התימנים (המסורתיים), הבדואים (כנ"ל) והסינים (כנ"ל) ממש לא מצייתים לפירמידה, בשום גרסה שלה. הם בכל הזדמנות מעדיפים שומן רווי ולעולם לא משתמשים בשומן בלתי רווי צמחי (אין כזה דבר בכלל בכלל לא ביתמן ולא אצל הבדואים ולא אצל הסינים. שמן זית זו המצאה חדשה לגמרי עבורם. היה רק חמאה מזוקקת ושומן מזוקק מהחי). הם גם מעדיפים לאכול חיות ככל היותר. הדגנים שהם אוכלים לא קרובים לדגנים שמקדמים בפירמידה. לא חיטה מלאה ולא נעליים. בסין זה אורז לבן. אצל התימנים זה היה בעיקר דוחן ודורה ומעט שעורה. כך גם אצל הבדואים.
להגיד שהפירמידה לא אשמה או שפשוט לא הבנו נכון את המומחים זו היתממות. אנשים עושים בדיוק מה שמשרד הבריאות מעודד אותם לאכול (הרבה דגנים ומעט בשר והחלפת שמנים רווים בשמנים צמחיים) ופשוט מתים מזה. מתים. עצוב וטראגי אבל אמת.

אנשים מנסים לעשות טוב ועושים רק יותר רע
מגלים דברים טובים והרסים אותם
גילו שסוכר לבן הוא לא טוב אז אמרו לנו לאכול כמה פירות שאנחנו רוצים כאילו שהם נטולי סוכר ואמרו לנו לשתות משקאות דיאט שהם יותר גרועים מסוכר רגיל.
ועוד שטויות שהם עושים כמו ייצר חמאה דלת שומן אני לא מבין את זה חמאה זה שומן של חלב אז לא אמור להכיל שומן.
ואיך הם יכולים לייצר מהשורש שמן שהם עם 10 חוז שומן כמו שמנת מתוקה 10 אחוז
דאעל חייבים לפעול לכך שיפסיקו לעשות את הטעויות האלו מה השלב הבא בשר נטול חלבון ביצה נטולת חלמון

הוסף רשומת תגובה