אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

בפעם האלף: האם שומן רווי מסוכן לנו (רמז: לא!)

כרגיל בארצנו הקודחת מטירופי קיץ ושגעונות הסתיו, העיתונות לא נחה וחדשות לבקרים מתפרסמים מאמרים שונים ומשונים המוכיחים עד כמה הפליאו מסוכן או לא בריא.
זה בסדר.
כמאמר הקלישאה: בהתחלה מתעלמים ממך, אחר כך מזלזלים בך, אחר כך תוקפים אותך, בסוף אתה מנצח.
לשמחתי, אנחנו כבר עמוק בשלב האחרון והכתבות והכותרות הן לא יותר מקרב מאסף של אנשים שעדיין לא השכילו להתעדכן או לא הסכימו להתפדח באמירת "חטאנו, עווינו, טעינו" פומבית .
לצערי יש קוראים הנאחזים רעד מכל מאמר דעות שכזה. אתמול היה זה מאמר בוואלה, פרי עטו של ד"ר מיכאל ויינפאס וכותרתו "מי מנסה לגרום לנו להתאהב מחדש בשומן רווי" ותוכנו הוא שילוב של מידע חלש עם תיאוריות קונספירציה. בכל מקרה, בגלל שקיבלתי מיילים מקוראים מודאגים, כתבתי שם תגובה, והרי היא לפניכם:

דוקטור, אני חושש שאתה טועה ומטעה את הציבור. אנא שים לב:

  1. כל המחקרים שהבאת הם תצפיתיים ולא קליניים ולכן בהגדרה, אינם יכולים לקבוע סיבתיות אלא רק להצביע על קשר. קשר אינו סיבה! זו גם הסיבה שמחקרי קורוליציה כאלו נחשבים רעים וזניחים כאשר מבקשים לבסס המלצות על פיהם. חוץ מלייצר כותרות הם מייצרים בעיקר טעויות קשות. הייתי ממליץ לך להבהיר לקוראיך כי הקשרים שהבאת, גם אם נניח שהם נכונים, אינם יכולים להעיד במאומה על סיבתיות.
  2. לא רק שהבאת מחקרים תצפיתיים, טרחת להביא מחקרים גרועים במיוחד. מחקר האלצהיימר שהבאת למשל, בדק ארבעה מחקרים אך באחד מתוך הארבעה שומן רווי דווקא "הועיל". הממ. מה נכון?
  3. "מחקר האחיות" שהבאת בהרחבה על הסיכון בסרטן כפונקציה של שומן הוא הבל מחקרי מוחלט המבוסס "תצפית" משאלונים שמולאו פעם בארבע שנים. מטורף. על אותו מחקר האחיות ממש התפרסמו הרבה מחקרי סביבה כבר לפני עשרים שנה (!). אחד המחקרים המפורסמים ביניהם מצא מובהקות סטטיסטית ואחלה קשרים שבעולם, ו"הוכיח" שנשים שנטלו הורמון אסטרגון הפחיתו ב 44% את שכיחות התקפי הלב שלהן. מיליוני נשים החלו על סמך המסקנות של המחקר ההוא (והכתבות בעיתונים), לצרוך אסטרוגן כמגן למחלות לב, אבל אבוי, במחקר קליני אמיתי (התערבות וניסוי השפעה של ממש) שנערך שנים אח"כ נמצא כי האסטרוגן דווקא מעלה את הסיכוי להתקפי לב ב 29%. אופס. ראה עוד על הנושא כאן. וספיציפית ובהרחבה רבה על הקשר כביכול בין צריכת שומן לסרטן השד, ראה את המאמר המאלף אך הארוך להחריד של דניס מינגר
  4. לעומת המחקרים התצפיתיים החלשים הללו, דווקא מחקרים קליניים בתחום הדמנציה והשומן גילו את ההיפך הגמור מטענתך. בעיקר ככל הנוגע לשומן הרווי מכולם – שמן קוקוס, שבמחקרים קליניים נמצא שוב ושוב כיעיל מאוד במניעה ובהפחתת סימפטומים במצבים דמנטיים . כך גם לגבי "שומן יוצר סוכרת" - כי מחקרים קליניים מראים את ההיפך המוחלט מטענתך (צריכת שומנים רווים והפחתת פחמימות היא אסטרטגיה יעילה מאוד במניעה ובטיפול בסוכרת).
  5. הייתי ממליץ לך להתעדכן מעט על המטה-אנליזות שנערכו בשלוש השנים האחרונות על "הסכנות" בשומן רווי (אלו מטה-אנליזות הכוללות מאות אלפי אנשים כל אחת). הממ. צריכת שומן רווי אינה מקושרת כלל לתמותה יתרה, לבעיות לב או לאיזשהי בעיה. רק לבעיית יחסי ציבור. ראה עוד על נושא זה בהרחבה
  6. אבל תרגיש טוב עם עצמך. במחקר שפורסם לפני שבוע, גילה ש 70% מהרופאים מחזיקים עדיין בתפיסות מיושנות ה"מפחדות" משומן רווי, למרות שעמדות אלו אינן תואמות עוד את ממצאי המדע העדכניים מהשנים האחרונות. ראה כאן.  
  7. בקיצור דוקטור, שווה להתעדכן ולקרוא מה באמת אומר המחקר, לא מה אומרות כותרות העיתונים.

שנה טובה ובריאה (עם הרבה שומן, זה טוב ללב).
וגמר חתימה טובה,
דעאל

Share/Bookmark

By Dael with 9 comments

9 הערות קוראים:

דעאל, לפי רוב התגובות לכתבות מסוג אלה, רוב הציבור כבר הבין והפנים ששומן זה בריא (או לכל היותר לא מזיק). חבל לבזבז זמן בכתיבת תגובות לכתבה כמו זאת, היא לא שווה את זה.

ומה דעתך לגבי שומן טראנס?

שומן טראנס מלאכותי הוא רע ומסוכן ויש להתרחק ממנו כמו מאש.

דעאל, באמת שאני לא מבין משהו לגבי שומן טראנס -
כן, זה ידוע ששומן טראנס מלאכותי הוא מסוכן ורע ביותר, וזה גם ידוע ששומן טראנס טבעי נמצא במוצרי חלב (אם אני זוכר נכון - השומן הזה נוצר בעטיני הפרה באופן טבעי).
עכשיו, למה במוצרים רבים אחרים, בטבלת הערך התזונתי רשום תמיד במשבצת של שומן הטראנס - ''פחות מ-0.5'' (גרם) או ''פחות מ-0.7''? זה סוג של תקן? תסתכל לדוגמה על הטחינה, או על השוקולד, או על עוד מוצר אחר שבטח שכחתי.

שאלה ששאלתי בפורום אך לא קיבלתי תשובה.
אני מבין את האינטרס הכלכלי שעומד מאחורי תעשיית החיטה והדגנים, אך איזה אינטרס עומד מאחורי הפחדת הציבור משומן רווי ושומן בכלל...

אני מעריך שהכל התחיל לפני ארבעים שנה לא בגלל אינטרסים כלכליים אלא בשל שחצנות ורדיפת כבוד של מדענים שהטו את התוצאות כדי להביא משהו מרשים. ראה מקרה אנקל קיס. ואחרי שהשד הזה כבר יצא מהבקבוק, תעשיית התרופות ותעשיות המזון המתועש גילו שם כר אינסופי לפרוח בו.

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.
תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

לא ראיתי את התגובה שלך שם.
אולי ואאלה לא מסוגלים להתמודד עם תגובות רציניות

הוסף רשומת תגובה