אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

למה הפסקתי לאכול ארוחות בוקר?

יש לי חבר, אחד שגר רק כמה בתים ממני, שלא מכבר סיים לימודי דיקור סיני. הוא עשה שינוי קריירה באמצע החיים ומאיש היי-טק הפך למדקר והוליסט סיני. זהו שינוי נהדר בעיני. כחלק מפילוספיית הלימודים שלו, הוא השקיע הרבה בלמודי תזונה בהתאם למסורת הסינית ובגישה של ראיה הוליסטית בטיפול, לפני שמכניסים למישהו מחט לאוזן. כך או כך, יוצא לנו לקשקש מדי פעם על דא ועל הא, ובפעם האחרונה סיפרתי לו שהפסקתי לאכול ארוחות בוקר.

הבחור השתעל ואמר לי שאני לא נורמלי. האמת, שאני די רגיל לשמוע את התגובה הזו, בכל מיני הקשרים, אז אין כאן הפתעה גדולה. רוב מה שאני עושה מקבל תגובה כזו. לא הספקנו להרחיב על הנושא אבל הוא הזכיר את האנרגיות של האברים הפנימיים שחייבים ארוחת בוקר כדי לתפקד היטב. טוב, אני לא ממש בעניין של חלוקת אנרגיות לפי איברים פנימיים אלא בניהול האנרגיות שלי, כמכלול. והאנרגיות שלי מעולם לא היו טובות יותר. וכן, הפסקתי לאכול ארוחות בוקר לפני כמה שבועות, אז יש לי מעט פרספקטיבה כדי לדווח על התוצאות וגם קצת על הסיבות:
בבוקר אני שותה קפה עם מעט חלב ובלי סוכר (לא יכול לסבול קפה עם סוכר). עד 12 בצהרים אני שותה עוד כוס קפה ועוד כוס תה ירוק או שתיים (בחורף) או מים. זהו. לא יוגורט, לא פרי, לא שקדים, לא כלום. ההפתעה הגדולה היא שאני לא רעב בכלל. לא קצת רעב. לא רעב מדי פעם, לא רעב לעתים. ההיפך, אני מרגיש קל ואנרגטי. בצהרים אני אוכל ארוחה גדולה. בארבע פרי. בשבע-שמונה מגיעה זמנה של ארוחת ערב גדולה, אחרי או לפני אימון. יש ימים שאני אוכל משהו קל בבוקר, אבל ברוב הימים לא. זה יוצא 16 שעות צום ממזון מדי יום, ו"חלון" של 8 שעות אכילה. אני לא מקפיד על השעות בדיוק אבל פחות או יותר זה יוצא לי בול עם הלו"ז שלי גם ככה. בימי שישי בבוקר אני בדרך כלל יוצא לקפה עם אשתי, אז שם אני מחפף יותר. זורם. מי שמקדם את הרעיון הזה הוא בעיקר מרטין מ Leangains וכבר כתבתי בעבר על שיטות שונות של צום לסירוגין וזו אחת מהן. יש גם שיטות של צום 24 שעות מדי פעם, ווריאציות שונות לאינספור המשלבות צום ואכילה.
עכשיו יש שתי שאלות: 1. האם זה אורח חיים בריא ו-2. האם זה אורח חיים כיפי ומהנה או סוג של סבל לטובת מטרה עמומה.
אז נתחיל מהשאלה השניה ותשובה עליה ברמה האישית: באופן מפתיע ביותר זה לא קשה לי ואני לא סובל כלל. אני אוכל תמיד לשובע ואני לא מרעיב את עצמי ואם אני רעב, אני אוכל. פשוט וקל. אני מתנסה בצום לסירוגין וזה עושה לי בינתיים רק טוב וזה בא בקלות רבה, הרבה יותר ממה ששערתי בדימיוני הפרוע ביותר.
השאלה הראשונה נותרה פתוחה - למה זה טוב. עזר לי מארק עם פוסט בדיוק על זה לפני כמה ימים. לצום יש יתרונות בריאותיים רבים, שעל חלקם כבר כתבתי כאן וגם כאן בעבר. וכלל, נראה שאין עוררין על יתרונות הצום:
מקדם אריכות חיים (ואת זה יודעים כבר משנות הארבעים של המאה הקודמת),
משפר מאוד את רמת השומנים בדם ומפחית את ה"סימנים המעידים" למחלות לב,
משפר את העמידות בפני סרטן (בניסויים בבע"ח) ומפחית את תופעות הלוואי מכימו,
מעודד שיחרור של הורמון גדילה,
משפר את סינטזת החלבונים ולכן תורם לכושר (והערה אישית: התוצאות שלי השתפרו לאחרונה, למשל ביום שישי רצתי מסלול קבוע של 6.5 ק"מ בשטח, רוב הדרך עליה/ירידה, בשיא אישי ש"גילח" דקה שלמה מהפעם הקודמת ולראשונה ירדתי מ35 דקות. גם בשאר האימונים אני מרגיש מצוין. זה לא מוכיח שזה ב"בגלל" הצום, אבל בודאי שהיכולת שלי לא נפגמה).

ובכלל, מהזוית הפשוטה והאבולציונית, האדם נדרש לצום מפעם לפעם כחלק מהחיים. בסאוונות של אפריקה ובג'ונגלים של אמריקה, באיים של האוקיינוס ובקרחונים של אלסקה אין סופר-מרקטים שפתוחים 24*7...

שכחתי משהו?
ניסיתם לצום פעם?
מה היתה ההרגשה?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 19 comments

19 הערות קוראים:

היום היתה פעם ראשונה שניסיתי את זה,
אני רגיל בעקביות לאכול ארוחת בוקר גדולה.

לא היה קשה כמו שחשבתי, הרגשתי באמת קליל ומרוכז עד לצהריים
ואז הרעב תקף אותי סביבות 12:00 ואכלתי ארוחת צהריים דשנה.
אני מתחיל לחשוב שכיף פשוט להקשיב לרעב הטבעי שלך, אני לא באמת יודע את זה אבל אולי להרגיש רעב מידי פעם זה בריא. זה נראה שרוב האנשים אוכלים ארוחות קטנות (בוקר, עשר, צהריים, נשנוש, ערב) ומרגישים כבדים או מנופחים כמו בלוני אוויר כל היום.

השאלה היא אם לא אוכלים הרבה זמן,יש חשש לאולקוס?
כי אני מכיר מישהי כזאת שזה קרה לה..שעשתה זאת לאורך זמן,בגלל זה ההנחיה לאכול כל כמה שעות,לא ככה?

מעניין אותי איך הצומות לסירוגין מסתדרים עם הריון. ידוע לך על זה משהו?

נעמה

לגבי אולקוס - אין שום קשר. אולקוס מתפתח מבקטריה ולא כתוצאה מצום (זה שגילה את זה, דרך אגב, קיבל בדיוק על זה פרס נובל לרפואה).
לגבי נעמה ושאלת ההריון. קודם כל בשעה טובה. נשים בריאות צמו מדי פעם מאז ומעולם (גם ביהדות בצומות וגם באיסלם ברמאדאן, ואלו הם צומות הרבה יותר "בעייתיים" כי הם ללא שתיה כלל). למיטב ידיעתי מחקרים שנעשו על נשים צמות לא מצאו כל בעיות עם משקל העובר או סימפטומים דומים. למשל: http://adc.bmj.com/content/65/10_Spec_No/1053.abstract
למרות זאת, אני אישית לא הייתי ממליץ להתחיל ולהתנסות בצום לסירוגין במהלך ההריון. בכל אופן, לא בהיקף משמעותי.

ועוד קטנה: אולי מארק קרא את התגובה האחרונה שלי, אבל בדיוק עכשיו הוא פרסם פוסט על "למי צום לסירוגין מתאים" ולגבי נשים בהריון הוא אומר דברים דומים, ובכלל, כרגיל, שווה לקרוא אותו:
http://www.marksdailyapple.com/who-should-and-shouldnt-try-fasting/

עדיין לא בהריון :-)
זוכרת המלצה לאכול הרבה ארוחות קטנות בזמן ההריון כדי למנוע בחילות ולהימנע מצומות ארוכים שעלולים לגרום ליצור אצטון.
משהו כזה.

אבל מן הסתם צריך לראות את התמונה הכוללת. אין דין צום בתזונה קדמונית כדין צום בתזונה פחמימית. הגוף מגיב אחרת.

נעמה

כתבת שאתה אוכל לפני או אחרי אימון\עד כמה שאני יודע ההמלצה היא לאכול בסיום האימון פחמימה וחלבון ביחס 1:3 לטובת הפחמימה,אז מה אתה אוכל אחרי האימון?והאם אתה מקבל את ההנחה הזאת לאכול בתום האימון עד 45 דקות מסיומו,על כך נוהגים להמליץ בכל מקרה,אלה אם כן תחדש לי..

אני משתדל לא לאכול לפני אימונים בכלל (לפחות 6 שעות לפני). פרוטוקול האכילה תלוי במטרות שלך. אישית אני מאמין בלאכול את אותו תפריט ולא לשנות בגלל האימון (למעט דגש על אכילת חלבון אחריו).
אם אתה רוצה להוסיף מסת שריר דווקא, החברים שמפתחים גוף יודעים את המלאכה ואכן פחמימה וחלבון יעשו עבודה (אם כי אני ממליץ פחמימות בטוחות כמו בננות, בטטות ולא דגנים, כמובן). וכן, עדיף לאכול מיד לאחר האימון למטרות הנ"ל. אני גם חושב שממעיטים שם בחשיבות השומן ואותו אני צורך תמיד כרוב הקלוריות בארוחה.

רגע, לצורך העניין, פחמימות חשובות למטרות סינטוז חלבון בגוף?
כי לפי מה שאתה אומר, אם אנחנו רוצים לפתח מסת שריר אנחנו בהחלט צריכים לצרוך פחמימות, וכמות סבירה בהחלט מהם. (לא שזה סותר את הדיאטה הקדמונית, אני שואל מתוך התעניינות גרידא).

ארוחת בוקר שלי מתחילה ב12 כבר שנה שלמה

intermittent fasting : משפר בניית שריר, שריפת שומן, ומעלה תוכלת חיים

אין סיבה לאכול כמו סוס על הבוקר, הגוף שלנו בנוי לעכל ולנוח בלילה ולכן אני אוכל את הבשרים והאוכל הכבד ב7 בערב כל יום.

מי שאוכל בבוקר יהיה איטי וכבד כל היום, והאריות יטרפו אותו (אם נסתכל על זה מצורת מבט של PRIMAL)

כמו שאנחנו מטעינים פלאפון לאורך כל הלילה, כך גם צריך להטעין את הגוף על ידי ארוחה גדולה בערב. ובבוקר פשוט להשתמש בגוף כמו שמשתמשים בפלאפון.

בלי א.בוקר - לא נכון ולא מתאים למתאמני הבוקר,כרץ מרתונים ומתחרה בתריאטלונים שמתאמן כמעט רק בבוקר לא נכון לא לאכול בבוקר ,אחרי אימון בבוקר חייב להחזיר לגוף את הקלוריות הנדרשות לבניית מערכות השרירים והעצם ,בימים בהם לא מאתמן בבוקר מסתפק בקפה וחטיף של עד 90קל
דווקה את א.הצהריים מצמצם למינימום על מנת לשמר רעננות ואנרגטיות עד סוף יום העבודה
ניב

הי, קודם כל תודה על הבלוג הזה, הוא מספק לי הרבה השראה.
לאחרונה ניסיתי צום קטן, צמתי מתשע בערב עד שלוש אחהצ. הרגשתי מצוין, לא רעבה, אבל צרבת קלה התחילה בשעות האחרונות של הצום והתגברה לאורך כל היממה שאח"כ, עד שבסוף (היום בצהריים) שתיתי סודה לשתיה וזה די עבר, אבל לא לגמרי.

יש לך רעיון למה זה קרה? אין לי שום הסטוריה של צרבת..
הנה עוד כמה פרטים: בארוחה האחרונה שלי אכלתי עוף וירקות. בלילה לקחתי מגנזיום ו- 2 אקמול (קשור? לפי מה שאני יודעת אקמול לא גורם לכאלה בעיות ואין התוויה לקחת אותו עם אוכל).
בבוקר שתיתי קפה קר עם חלב, אח"כ עוד אחד, בשתיים רכבתי חצי שעה על אופניים במאמץ קל, ואז אכלתי עוף, דג, קצת ירקות, אגוזים, פירות.

הצום היה לי ממש כיף חוץ מהעניין של הצרבת ובא לי לחזור על זה אבל אני מפחדת... אשמח לשמוע כל תובנה! וגם על מה כדאי לאכול בזמן צרבת אם אתה במקרה יודע.
תודה רבה!

דעאל ניסית לא לשתות קפה בבוקר? מה ההרגשה? האם יש רעב? ממה שאני מכיר קפה "מעמעם" את הרעב במיוחד כששותים על קיבה ריקה...

שלום,
נשמע שיש ייתרונות רבים בדילוג על ארוחת הבוקר . השאלה היא מה דעתך על מצב בו אני לרוב מתאמן בשעות הערב המאוחרות ומפני שמטרתי היא פיתוח שריר אני חייב להזין את הגוף לאחר אימון ויוצא שאני אוכל ארוחה נוספת בסביבות 23:00 ולא מקבל 16-20 שעות צום אלא יותר קרוב ל12 האם האפקטים נשארים חזקים במידה דומה גם בצום קצר יותר.

בנוסף אם תוכל להרחיב על הנושא של סניטזת חלבונים והורמון הגדילה, איך הצום בדיוק תורם בדיוק ולמעשה מהי בדיוק אותה סינטזה אני אשמח לשמוע.

אשמח הרחבה על הקשר בין צום קל להפרשת הורמון הגדילה. הבן שלי ספורטאי שוער כדוריד.בן 17 גובה 181 ו רוצה מאד לגבוה עוד מבחינה מקצועית זה נדרש. תודה רבה

אשמח הרחבה על הקשר בין צום קל להפרשת הורמון הגדילה. הבן שלי ספורטאי שוער כדוריד.בן 17 גובה 181 ו רוצה מאד לגבוה עוד מבחינה מקצועית זה נדרש. תודה רבה

אשמח ללמוד ולקרוא על ספורט בבוקר ריצות ארוכות ודיאטת הצום.
אני התחלתי השבוע וסבבה לגמרי .השאלה מה עושים אחרי ריצת 6-20 קמ בבוקר.לא לאכול? אולי לאכול יוגורט אחד בלבד? או אולי לאכול ואז לאכול עד 16 בלבד ומהשעה הזו להפסיק לאכול? בעיתי רצת.אשמח לעזרה

אני לא אוכלת ארוחת בוקר כבר ארבע שנים וטוב לי עם זה...אני קמה בבוקר שותה נס בלי סוכר בסביבות עשר וחצי עוד נס ומתחילה את ארוחת הצהריים בסביבות אחת או שתיים...אין תחושת רעב ובאמת יש אנרגייה נהדרת..לאחרונה התודעתי לדיאטת 8/16 והשאלה שלי היא האם עצם העובדה שאני שותה נס עם חלב זה מבטל לי את הצום כביכול??המעט חלב שבתוך הנס משנה את עניין הצום?

תכלס צום זה ללא קלוריות. קפה נטו אין קלוריות, ואם יש כפית חלב זה לא משמעותי. אם זה הפוך או כמות משמעותית, אז זה כבר לא צום

הוסף רשומת תגובה