אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

תפריט לשבת וטרגדיה קטנה

אחרי הפוסט המצליח משבוע שעבר על "האוכל הכי בריא והכי מזין שאף פעם לא אכלתם", הנה עוד פוסט בסדרה, על מה מכינים אצלנו בבית ביום שישי לכבוד שבת (לפחות, מה הכנו לשבת הזו), וגם כמה מתכונים על הדרך, לשמושכם והנאתכם.


ארוחת ערב שבת, חלבי:
מרק בצל: מטגנים 6 בצלים חתוכים לטבעות בחמאה עד שהם משחימים (לא שקופים אלא שחומים מעט). מוסיפים מים כמה שרוצים, וחצי בקבוק יין לבן יבש וטוב. מתבלים עם מלח, פלפל גרוס, אגוז מוסקט, 2 כפיות טימין יבש. אפשר להוסיף כף שמנת מתוקה או חמוצה בהגשה. לארוחה חלבית בלילות חורף זה מרק משובח לפתיחה.

פשטידת פטריות: מאדים 2 בצלים חתוכים לטבעות בחמאה, מוסיפים די הרבה פטריות טריות קצוצות (אני משתמש בחצי כמות פטריות שמפניון גדולות וחצי כמות פטריות פורטבלו), מאדים. שופכים לתבנית. בקערה מערבבים 3 ביצים, שמנת מתוקה, כמעט גביע קוטג' שלם, קצת גבינת רוקפור מגורדת, מלח ואגוז מוסקט, וגם קצת תבלין פטריות פורצ'יני מיובשות.
שופכים על הפטריות והבצל שכבר שוכבים להם בתבנית. מפזרים מעל מעט פרמזן או גבינה מגורדת אחרת.
אופים 30-40 דקות ב 180 מעלות.

סלמון טרי בחמאה: הכי פשוט. קנו סלמון טוב וטרי. שימו שמן זית, חמאה, מלח גס טחון, פלפל שחור. 10 דקות בתנור ויוצא מעדן (תמונה לא הכי אסטטית, סורי, אבל הטעם גן עדן).

על השולחן שמנו גם כמה בטטות קטנות אפויות בתנור. מגישים חם ורק חותכים באמצע וזורקים מעט חמאה ומלח.
חוץ מזה הוספנו סלטים: עגבניות שרי, בצל ירוק, זיתים ירוקים, לימון ושמן זית. אפשר להוסיף לו גם מעט בייבי מוצרלה.
על השולחן גם טחינה טריה (אל-ארז היא טחינת הבית המומלצת שלנו) ובקבוק יין "פינו נואר" של גמלא.

ארוחת שבת בוצר, בשרי:
קציצות בשר. להיט גם בקרב הילדים. טוב חם וטוב קר, כחטיף (עדיף בהרבה מביסלי).
שמים בקערה: חצי ק"ג בשר בקר טרי טחון (צוואר), חצי ק"ג הודו אדום טרי טחון, ביצה אחת, פטרוזיליה קצוצה, מגרדים פנימה בצל אחד, פלפל אדום אחד, מעט פלפל חריף, 3 כפות זרעי פשתן טחונים (להשיג בחנויות טבע ולשמור בקירור), פלפל שחור גרוס, מלח. מערבבים ולשים קציצות. מטגנים במחבת פסים כבדה עם מעט שמן זית. שמים בצד.
מכינים רוטב בסיר רחב ושטוח: מטגנים 2 בצלים קצוצים בשמן זית, שום, מוסיפים משהו כמו 6 עגבניות בשלות קצוצות, וסלרי עלים קצוץ גס. אפשר להוסיף חצי כוס מים. מאדים עד שנהיה רוטב.
מכניסים את הקציצות פנימה ונותנים לזה להתבשל יחד קצת. זהו. יוצא, כאמור, פצצות.

ירקות אפויים. הכי קל ופשוט: חותכים לרצועות שומרים, חותכים ברוקולי לפרחים, חותכים כרובית לפרחים. שמים בתבנית (עשינו כמה נגלות), מוסיפים שמן זית ומלח גס ופלפל שחור. אופים בתנור או בטוסטר 20-30 דקות, עד שמשחים.

קדירת בשר: שמים בקדירת חרס או סיר כבד קילו אסאדו טרי וקילו שריר הזרוע טרי (חלק מס' 8) - הכמות תלויה כמובן בכמה אנשים אוכלים. תבקשו מהקצב שיחתוך לחתיכות גדולות. זורקים לקדירה. מוסיפים 2 תפוחי אדמה חתוכים לרבעים (לא קריטי), שומר חתוך לרבעים, כמה גבעולי סלרי שלמים, שורש פטרוזיליה קלוף וחתוך לפרוסות עבות.
לתיבול אפשר כל מיני, אנחנו שמנו כוס יין לבן (אותו אחד מהמרק בצל), שמן זית, כף גדולה של חרדל, כף דבש, מלח ופלפל. אופים לפחות שעתיים בתנור. התמונה נלקחה באמצע תהליך האפייה. בסוף הכל משחים טוב טוב.

סלט כבד קר (אין תמונה): לוקחים כבד בקר שעשיתם על הגריל יום קודם וקוצצים בסכין לקוביות קטנות. מוסיפים לקערה עגבניות שרי, חסה, בצל ירוק, עלי בייבי, תפוח עץ אחד (!), לרוטב שמים חרדל, דבש, חומץ בלסמי ושמן זית + מלח ופלפל. מעדן.
סלט כרוב (אין תמונה): רבע כרוב לבן קטן, רבע כרוב סגול קטן, בצל ירוק, חצי פלפל אדום, פטרוזיליה קצוצה (או כוסברה). מיץ מלימון שלם, כף מיונז, מלח ופלפל. הסלט הזה יכול לעמוד הרבה זמן ברוטב והוא לא מתעייף כמו סלטי חסה ועגבניות.
סלט חצילים (אין תמונה): שני חצילים על האש (שהרסו לי את הגריל, ועל כך, מיד). קוצצים ומועכים. שופכים את הנוזלים. מוסיפים שן שום קצוצה, מעט חומץ בלסמי, מיץ מחצי לימון, הרבה שמן זית, מלח ופלפל גרוס. זהו. מעולה.
כדי שבכלל יהיה שמח ובריא, אכלנו בחוץ, בשמש החורפית המעולה שהיתה היום.

ולסיום, בלי מעט עוגמת נפש אי אפשר, אז במהלך הכנת החצילים על הגריל, הגרילר החליט להתפגר. הוא רק בן שבועיים, וכבר ניתך למוות. החצילים ניצלו, הגרילר לא. הנה כך:

שבוע טוב, ובתיאבון!

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 8 comments

8 הערות קוראים:

במקום הגריל אני ממליץ לך להשתמש במחבת. אני שומר מחבת סטייקים כבדה וישנה, ובכל פעם שאני קולה חצילים אני מצפה אותה בנייר כסף. אף חציל לא יכול להרוס לי את המחבת ונייר הכסף הופך את מלאכת הנקיון לקלילה.

אני ממליץ על גריל גז מהסוג
http://www.victor.co.il/products_home_01.htm
לי יש את 5038 אבל בפעם הבאה אני אלך על גריל אסאדו
אין שום סיכוי בעולם שמשהו לא יעבוד בו סכה"כ צינורות עם חורים וברז כל עוד יש גז הוא פועל בכל מזג אויר יש לו גם פלטה למעורב גם עולה בדרך כלל יותר זול מהגרילים הרגילים שיש בחנויות והעוצמה שלו מדהימה יש לו שישה ( או יותר) מבערים.

אין על מרקים בזמן החורף, אני פשוט לא מסוגלת לאכול אותם כשחם בחוץ, לא משנה כמה קר באותו המקום! זה משהו ששמור לי לחורף ומרק בצל הוא המועדף עליי :) אישית אני נמשכת יותר לחלבי מהבשרי אבל זה רק בגלל שאני עצלנית בבישול עם בשר או עוף בבית.

נראה מעולה!
2 תהיות:
1) ירקות בתנור, איך לקח לך כל כך מהר? אני תמיד מתלבטת בכמה מעלות לעשות, כי בטמפרטורה גבוהה, נגיד 200 מעלות וטורבו, לדוגמה, זה יוצא באמת מאד מהר אבל נראה לי שנאבדים ערכים תזונתיים בדרך, ולכן אני מעדיפה בדר"כ לעשות ב-180. אבל אז זה לוקח די הרבה זמן...
2) בשר בקדירה. עכשיו קניתי אסאדו וצלי בקר. נראה איך יצא... לגבי היין, אתה משתמש לפעמים גם ביין אדום בתבשילים כאלה? יש לי אחד במקרר... פתוח. אני גם אף פעם לא יודעת לכמה זמן זה מחזיק כשהוא פתוח...
תודה, נועה

לגבי ירקות, יש הבדל גדול בין תנור לבין טוסטר אובן. בטוסטר החום יותר ממוקד כנראה והעסק מתקתק מהר וזה יוצא מצוין ואני לא חושש מערכים שהולכים לאיבוד בדרך...
לגבי יין. האמת, אין לי אף פעם את הבעיה הזו (וכן, אני משתמש ביין אדום בקדירות, תלוי במוזה). בכל מקרה, אצלנו בתשעים אחוזים מהמקרים בקבוק שנפתח לא חוזר למקרר. אנו נוטים לחסל אותם במהירות הבזק.
וקצת תיאוריה: יין מתחמצן במגע עם האויר, ולכן "מאווררים" יין לאחר שפותחים אותו והטעם שלו "נפתח", אבל לאחר מספר ימים היין מתחמצן מדי ואף מחמיץ (מספיק זמן והוא יהיה לך חומץ בן יין). אז אני ממליץ לך פשוט לטעום אותו קודם. אם הוא עוד טעים, לכי על זה, ואם הוא חמוץ, תפרגני לך בקבוק חדש.
ומען הסר ספק: כוס יין אדום ביום עושה מצוין לגוף ולנפש.

מדהים, תודה! למי ששאלה על החום בתנור: אני עכשיו אפיתי פשטידת ירקות בחום של 80 מעלות בלבד! וזה אחרי שחיממתי תנור לחום של 180 מעלות, הכנסתי את תבניות הזכוכית, ואז הורדתי ל-80. אפיתי במשך כשעה ורבע.
השאלה שלי לדעאל, או למי שיודע: איזו שמנת מתוקה הכי פחות בעייתית בארץ מבחינת התוספים שמוסיפים לשמנת המתוקה? אשמח לדעת, כי אני רוצה לקנות בכמויות יותר גדולות מאחת החברות.

על גריל על גז ניתן להכין מבחר גדול של מנות

הוסף רשומת תגובה