אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

אוקיי, אז דבש בראש השנה, זה בסדר?

מה הסיפור של הדבש? רוצח שקט ומתקתק כמו הסוכר ידידו, או מאכל מלכות אנטיביוטי, רב גבורות ומעללים?

האם הדבש הוא קדמוני או מוצר של צריכה מודרנית?
האם נטבול השנה את התפוח בדבש?
לכאורה, למרות שאין עוררין על היותו מוצר קדמון (הדבורים היו כאן מאז ומעולם, פחות או יותר), הדבש הוא מקור לפרוקטוז טהור, אותו מרכיב שקיים גם בסירופ תירס מתוק הידוע לשמצה בבלוג הזה. ואנו יודעים שרמות גבוהות של צריכת סוכר הן חדשות רעות לגוף ושבתרבויות ילידיות צריכת הפרוקטוז היא נמוכה מאוד, לעומת התרבות המערבית העשירת פרוקטוז בכל אשר תפנה (סוכר, פירות כל השנה, מיצים, ממתיקים וכו').
ובאמת, לא מזמן טום נות'הון מ Fat head פרסם פוסט נחמד על התקפי לב אצל מומיות... חוקרים עשו סריקות וצילומי לב למומיות ממצרים העתיקה, ושם גילו... הפתעה: סימני התקפי לב לרבים מאוד מהפרעונים ומשפחותיהם. אחד ההסברים (לפחות של טום) הוא שהמצרים היו תרבות מבוססת קמח וחיטה (למתקדמים: קראו בספר בראשית את סיפור יוסף במצרים וכיצד אגרו בר. למתקדמים יותר, הנה תיאור של התזונה המצרית הקדמונית). מעבר לכך, הדבש נחשב מקודש והכוורות היו בשליטה בלעדית של הארמון. הפרעונים, להבדיל מהעם, אכלו כמויות רציניות, ככל הנראה, של דבש. אולי זו הסיבה?
אבל מאידך, מחקרים מתקדמים בדבש ובסגולותיו מראים כי הפרוקטוז שבדבש לא מתנהג כמו "סתם" פרוקטוז! פרוקטוז רגיל מעלה את רמת הטריגליצרידים, אבל דבש לא ממש, והוא גם לא גורם לעליה ברמת הדלקתיות בגוף. השפעתו דווקא חיובית. דבש הוא חומר המורכב ממרכיבים רבים מאוד (משהו כמו 180 חומרים שהדבורה החרוצה רוקחת מהם דבש) אז אי אפשר ולא נכון לבודד אותו ו"לתייג" אותו כזהה לפרוקטוז שאנו רוצים להמנע ממנו. אז כשהוא נצרך בשלמותו, ללא עיבוד, הוא כנראה מזון משובח למדי, כל זמן שהוא מגיע במידה סבירה ומדי פעם.
בבלוג המצוין של דיוויד קסונקה, הוא הצליח להפיל אותי עם וידאו מדהימים של ליקוט דבש בתרבויות שונות. קחו לכם את הזמן ותראו את הסרטים האלה!
האם אתם מסוגלים לטפס כך על עץ? אם כן, שיחקתם אותה, תהנו מהדבש!



הסרטון הזה מדהים והזוי כאחת, ואם לא הייתי רואה, הייתי מתקשה להאמין. יחסים סימביוטים ומורכבים בין ציפורים לאנשים רק כדי לצוד ולהגיע אל הדבש הנחשק. מדהים.


וזה סרטון ארוך יחסית (10 דקות) אבל שוב מראה את המאמץ האנושי, הסיכון והמיומנות הפיסית בהשגת הדבש מצוקי ההרים.

אחרי שראינו את כל החברים האלה מטפסים ומתאמצים כדי לנשנש קצת דבש, אני בטוח שאנחנו יכולים להשען אחורה מחר, בערב החג, ולטבול תפוח עסיסי וטוב מראה בקערית דבש, ולהנות מכל רגע!

שתהיה לכם ולנו שנה טובה,
שנה בריאה,
שנה של התקדמות ושגשוג,
שנה של אתגרים ושל הצלחות,
שנה שנקח בה אחריות, ושנראה תוצאות מדהימות.
שנה טובה חברים,
שנה טובה!

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 13 comments

13 הערות קוראים:

Amazing movies!

לאכול או לא לאכול, זאת השאלה...
אך כמו שאני נוהגת לומר - הכל תלוי ;-)
האם בריאים או האם יש סוכרת? האם מכורים לסוכר או מסוגלים לאכול במידה? וכו', ואחר"כ ניתן לעשות החלטה שקולה.

גם לך, דעאל - שתהיה לך ולמשפחתך שנה מבורכת ומעניינת בכל מיני צורות.
דינה

רציתי לשמוע את דעתך מה ההבדל בין האתר הרשמי לבין זה?
http://www.impactcrossfit.com/

לא ברורה לי השאלה. זה נראה כמו פשוט עוד אחד מאלפי האפיליאייטס של קרוספיט, שרבים מהם מפרסמים WOD משלהם, לפי טעמם האישי של המאמנים במקום, הקבוצה שלהם, הציוד ודגשים אישיים כמו סבולת, גמישות, אומנויות לחימה ועוד. גם עומרי בקרוספיט הרצליה מפרסם כל יום אימון אחר, ללא מחויבות לביצוע ה
WOD של האתר הרשמי. זה חלק מהדינמיות ומהקונספט של קרוספיט. בשורה התחתונה, לא משנה בדיוק הפרוטוקול שתבצע ביום מסוים, לאורך ציר הזמן, כולם קרוספיט באותה המידה.

אז מה עדיף, סוכר או דבש?
(בתה, לצורך העניין).

מה דעתך דעאך עך תרחכץ דבר באופן יומ-יומי, לדוגמה 2-3 כפיות ביום?

על צריכת דבש באופן יוםיומי

כמו הרבה דברים בחיים, התשובה תלויה במכלול נרחב יותר של התזונה שלך. אם אלו הסוכרים היחידים שאתה צורך, נראה לי שאין בעיה. אם אתה צורך מעבר לכך עוד סוכר (בפורמטים שונים כמו פירות, או הרבה עמילנים), זה יכול להיות פחות מוצלח.
ככלל, דבש מפעם לפעם אינו מזיק ואף מועיל.

לאחרונה נתקלתי בטענה שחלק מהדבש הנמכר בארץ למעשה "מיוצר" מסוכר (לבן) - הכוורנים מניחים מי סוכר קרוב לכוורת.
מישהו יכול לאשר או להפריך?

אני חושב שהטענה הזו נכונה חלקית, כלומר יש יצרנים שעושים זאת. אבל אם תקנה דבש שמיוצר במכוורת שנבדקת ע"י מועצת הדבש:
http://www.honey.org.il/about.php?id=17
או דבש מיצרן גדול ומוכר כמו דבש יד מרדכי שהסבירות שיעסוק בזיוף דבש קטנה ביותר לדעתי, זה יהיה דבש אמיתי.

אם כבר בדבש עסקינן, אתם מכירים פירמה של דבש לא מעובד? כמה זה אמור לעלות?

דבש לא מעובד- לא ואני גם לא יודע מה זה כי לדעתי דבש לא עובר עיבוד, חוץ מניקוי של הדונג. דבש אורגני שעומד בפיקוח של "אגריאור" (שעד כמה שאני יודע הוא פיקוח טוב) עולה בימים אלו 60 ש"ח לקילו בניצת הדובדבן. הוא מיוצא ע"י מכוורות עמק חפר.

מכירה דבש לא מעובד בכלל (לא עובר חימום והדבורים לא מקבלות תיסוף של מיי סוכר או אנטיביוטיקה): הדבש של משפחת ארז מהיישוב כליל ("כליל הדבש"). הוא מעדן אבל קילו עולה כ80 ש"ח בחנויות טבע במרכז. אם אתה בצפון פעם, עולה 60 ש"ח...

הוסף רשומת תגובה