אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

עוד על האדם הקדמון

לא מזמן כתבתי כאן על תזונת האדם הקדמון. במאמר אחר נמצאו הוכחות מלפני 3.5 מיליון שנים לשימוש בכלים לפירוק בשר על ידי בני אדם. והנה, מאמר שפורסם אתמול ב"הארץ" מייחס לאדם הקדמון גם "קפה ומאפה". ובציטוט ישיר, הנה הפסקה הפותחת:

"ידוע שהאדם הקדמון ניזון מבשר, אך מתברר שהתפריט שלו היה יותר מגוון וכלל גם מאפים דומים ללחם: ארכיאולוגים מצאו עדויות בנות 30 אלף שנה לעמילן על אבני ריחיים ברחבי אירופה - ברוסיה, בצ'כיה ובאיטליה - שמחזקים את הטענה לפיה האדם מהתקופה הפלאוליתית ניזון ממזון צמחי מעובד זמן רב לפני המהפכה החקלאית, וכי הבשר לא היה נדבך בלעדי של תזונתו".

האמנם האדם הקדמון אכל לחם? איך זה קשור לתפיסת תזונת הפליאו/פריימל? האמנם זעו אמות הסיפים בחדשות מדהימות האלה?
אז זהו, שלא. ממש לא.
הכתבה הזו מתבססת על המחקר הבא וכמו כתבות אחרות שפורסמו בחו"ל, היא טעונה בהרבה משאלת הלב של הכותב. הבלוגרית מליסה, שיש לפניה את המאמר כולו (ולא רק את התקציר), הגיבה יפה לציניות של חלק מכותבי הכתבות הפופולריות האלו, ולהלן כמה נקודות למחשבה:
  • ה"קמח" של האדם הקדמון הזה השתמש בו לא היה עשוי כלל מזרעים של דגן, אלא נמצאו שרידי עמילן שמקורם בעיקר משורשים וחלקם מקנים וצמחים אחרים. טבלת פירוט המרכיבים מתוך המחקר תמצאו כאן. ומכל מקום, הקשר בין ה"קמח" הזה לקמח מהסופר מקרי בהחלט.
  • מעבר לכך, מה עשו עם הקמח הזה זה ודאי לא לחם. ככל הנראה מעין בלילה או דייסה שמאפשרת תזונה, אך קשר ללחם ודגנים מעובדים הוא כרחוק מזרח ממערב.
  • מעבר לכך, ברור שהאדם הקדמון אכל כל מה שהוא יכל לעכל ואין בכך חדשות מסעירות. אם על הדרך היו כמה שורשים שאפשר לנצל אותם כאשר אין די מקורות מזון זמינים, מה טוב. כך גם כל אוכלי הפליאו / פריימל שאני מכיר, לכולנו אוכלים גם שורשים עמילניים כמו גזר, בטטות, סלק, ועוד (למעט חריגים אקצנטריים כמו הבלוגר הזה שאשכרה אוכל רק בשר), כלומר, אין בין הממצאים לבין תפיסת התזונה הפלאוליתית, המבוססת בעיקר על חלבונים ושומנים מהחי, כל סתירה. גם אם האדם הקדמון הצליח לגוון את הארוחה בעידן הטרום חקלאי, הרי שזה לא משנה את התמונה לגבי מהות התזונה שלו.
  • ובשורה התחתונה: אנו מדברים כאן על ממצאים מלפני 30 אלף שנה . אך בראיה אבולוציונית וביולוגית, זהו עדיין פסיק זעיר בהיסטוריה של ההתפתחות האנושית (כ 350 מליון שנים).

ואי אפשר בלי להתייחס לקריקטורה הנהדרת הזו על המציאות מול האידיאל, אז והיום.


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 8 comments

8 הערות קוראים:

תסלח לי על זה שאני חולק עלייך,אך הגישה שלי בעיניין בשר קצת שונה (לא שאני צמחוני)ואמנה את הסיבות למה לא כדאי להרבות ביותר מידי בשר
1.הבשר של היום לא דומה ומתקרב לבשר של אז מבחינת האיכות שלו,הבשר הקדום היה נטול אנטיוביוטיקה הורמונים ושאר תוצרי לוואי
2.עודף חלבון יוצר מאזן סידן שלילי מה שמוביל לאוסטופורוזיס
3.עודף חלבון מעלה באופן ישיר את לחץ הדם
4.כמו שראיתי באחד הלינקים למטה הוזכר שסרטן ניזון מסביבה חומצית,ואני מסכים עם כל מילה ואכן חלבון מעלה סביבה חומצית בגוף.
ואלה הסיבות העיקריות שלטעמי לא כדאי להפריז מכל דבר ובמיוחד מחלבון מהחי.

תודה אנונימי.
לגבי 1. נכון בחלקו. שים לב שהורמונים דווקא מתפרקים בחום. מכל מקום, ודאי שעדיף בשר אורגני (טבע עוף למשל) אבל גם מי שלא יכול לקנות אורגני, השאלה מה היא החלופה הנכונה לגוף. חלופה צמחונית אינה מספקת לנו את הדרוש נקודה והנזק, אם בכלל, מבשר תעשייתי הוא קלוש בהרבה, וגם זה לא הוכח.
לגבי 2, 3 ו 4 - זה פשוט לא נכון עובדתית.
ושים לב שאני לא מדבר על להפריז בחלבון, אלא לצרוך כמו שאכלו אבותינו באלפי המילניומים האחרונים: רוב הקלוריות מגיעות משומן ומחלבון ומיעוטן מפחמימות בלתי מעובדות. פשוט. האדם הקדמון מת אולי בגיל צעיר, אבל לא מחוסר תזונה ולא מלחץ דם, אוסטופורוזיס או סרטן. הוא פשוט היה בריא כמו שור עד שדרכה עליו ממותה, או עד שהזדהם לו חתך קטן...
(והערה: אני מסרב להכנע ללחץ ה"אוי אוי אוי היום כל הבשר הוא רעל תעשייתי". בסוף זה היה יצור חי שהיה בריא עד ששחטו אותו, ולכן על פניו הוא ראוי למאכל אדם. מה שאי אפשר לומר בהקבלה על מזון מעובד למינהו).

לא יודע חברים,אני על תזונת "פריימל" כבר 5 חודשים ויכול להגיד שאני מקפיד על 90 אחוז ואולי פעם ב איזה פינוק לנשמה בדמות איזה גלידה או משולש פיצה אכותי - פשוט לא יכול להשוות את ההרגשה לתזונה הקודמת רמת אנרגייה יציבה במהלך היום אחוזי שומן שירדו מסת שריר שנשמרת ,אלרגיות ופטריות שחלפו וכולסטרול שירד ל200 מ270 ,שאר המדדים הדמיים השתפרו גם כן.
היום עשיתי "ברברה" ב13:03 כפק"ל density
אני לא ממש קרוספיטר אדוק אלא יותר משלב מכמה תחומים כמו ross training ,אימונים עם bulgarian bag ומהאתר של מארק
והנה מתכון של בננה לאסי מיוגורט שמהווה אחלה רקוברי דרינק אחרי אימון עצים ,אני שותה את זה בערך שעה אחרי האימון
1 בננה 200 מ"ל יוגורט כמה שיותר שומן אני אוהב של צוריאל
קוביות קרח ואגוז מוסקט וקצת קינמון מי שאוהב מתוק יכול להוסיף סילאו או סטיביה או דבש
טוחנים עם בלנדר מוט וצוחקים על אוכלי הגרנולות
אבישי

תודה אבישי על סיפור ההצלחה ועל המתכון! אולי תספר גם בן כמה אתה, ומה אומרת הסביבה.

שלום דעאל יש לי כמה שאלות אליך?
1)אתה נוהג לצחצח שיניים?
2)אתה מתקלח כל יום?
3)אתה שם דורדורנט או כל בושם שהוא?
4)אתה ישן עם כרית?
5)כמה אתה ישן?
6)יש איזשהו ניגוד בין היותך איש היי טק לאחד שחי חיי פרימל ספר בבקשה כי אני לא מאמין שהאדם הקדמון פתר פונקציות ועשה קוסינוסים
7)יש עוד מלא שאלות מטומטמות שאני יכול לשאול אך שכחתי אז אשמח אם תענה לי ממני אנונימי.

דעאל
1. כלים לפירוק בשר היו מלפני מיליון או מקסימום 3 מיליון שנה (היו כלים אך לא תמיד ידוע למה מה הכלים האלה שמשו).
2. האדם הקדמון לא מת צעיר. תוחלת החיים הייתה נמוכה בגלל מות תינוקות. לדוגמה,אצל שבטי ציידים לקטים בני זמננו שני שליש מהאנשים שצולחים את ילדות הופכים לסבא וסבתא והם נמצאים כעשרים שנה בתפקיד. יש לי פוסט עם פרטים בעניין. http://cafe.themarker.com/post/1190404/

3. אין שום חדשות במאמר הזה ופרשנות לחם, כפי שכתבת, מגוחכת (מליסה כותבת נפלא). באוהלו שבכנרת נתגלה אתר מלפני 30,000 שנה עם שרידים ממאה סוגי צמחים שונים (האתר היה תחת מים עד נסיגת הכנרת כך נשמר חומר אורגני). יש פרשנות אנתרופולוגית שטוענת שדווקא שפע המינים מעיד על מחסור שהכריח את האדם לגוון את מזונותיו. הגודל הקטן של החיות (צבים, ציפורים) שנמצאו מחזק את טענת נמחסור. באתרים מוקדמים יותר בישראל נמצאו חיות גדולות כמו ראמים, היפופוטמים ופילים.
4. לגבי לחם - אפילו הלחם שאכלו בארץ בזמן התנ"ך אינו זהה לזה של היום מבחינת רעילות הגלוטן שלא לדבר על זני חיטה טבעיים שהיו אגב זמינים רק לתקופה קצרה ביותר בשנה. זנים מודרנים רעילים הרבה יותר אפילו מזנים של לפני כמה עשרות שנים. גם אורך הזמן המוקדש לתפיחה התקצר מכעשר שעות לשעה ומונע ביטול רעילות הגלוטן. (חומר נוסף בהקלקת התווית גלוטן בבלוג שלי)

רציתי לשאול את דעתך בנושא הקטניות?
מה אתה אומר על אכילת קטניות?
סך הכל לפי מה שהבנתי ממך אתה מדבר על מזון טבעי וקטניות פוגעת בול בתזונה למרות שהיא מכילה פחמימות,אך היא מכילה סיבים ושאר מרכיבי תזונה בריאים
הדיאטה שאתה מציג די דומה לאטקינס,ולפי מה שראיתי בדיאטה הזאת שאתה מדבר חלבון ושומן בעיקר לנשים,לא תתאים כי הן צריכות רמת ברטונין גבוהה יותר מהגבר מה שיכול להוביל לעצבנות ולדיכאון לאורך זמן,והיום אחרי שאטקינס מת רואים שהדיטה שלו לא הייתה מצליחה במיוחד,אשמח לשמוע את דעתך בנושא

תודה לכל המגיבים.
הערה טכנית לאנונימים: סבבה להיות אנונימים, אבל אם תבחרו לכם שם כלשהו, נוכל להבדיל מאנונימי אחד למשנהו.
מיקי, כלים היו גם לפני 3.5 מליון שנים (http://crossfitisrael.blogspot.com/2010/09/blog-post_06.html) , אבל אתה צודק, לא 350. שיניתי בפוסט.
ואנונימי/ים - אענה על זה בפוסט נפרד (וספוילר: כן, אני מתקלח וגם משתמש בדאורדורנט, במידה וחששתם).

הוסף רשומת תגובה