אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

10 אסטרטגיות חורפיות ויעילות


חורף.

הגשם מטפטף על העורף.
חורף.
וקר.
(או כך לפחות אומרים החזאים שיהיה מחר).
רבים רצים דחופים ומבוהלים לקבל זריקות שפעת ורק מחכים שתתפוס אותם ההצטננות הגדולה, זו שתשכיב אותם במיטה לכמה ימים עם חום, נזלת, כאב ראש ונאחס כללי. חברים, אני מאמין שלעתים קרובות מאוד (הרבה תלוי בכם), אפשר לצלוח חורף בלי שום מיחוש. בדיוק לפני שנה כתבתי פוסט על הנושא, אבל שווה להתרענן ולחדד כמה נקודות (ותסלחו לי עם משהו פה ושם חוזר על עצמו).
  1. קצת קור זה טוב. באמת, קור זה סבבה. לא רק שאני אישית מת על מזג אויר קר, אלא שבניגוד לדעה הרווחת חשיפה לקור לא תעשה אתכם חולים. בחשיפה נכונה נראה שההיפך הוא דווקא הנכון. רעיון טוב יהיה לטייל ודווקא כשקר, אבל תשמרו כמובן על בית החזה מחומם היטב. כלומר, נראה שטוב לעשות לצאת עם מכנסיים קצרים, אבל עם שכבה כפולה על החזה.
  2. אל תשתגעו עם האימונים. להתאמן ולעשות ספורט זה חיוני ומקדם בריאות ומערכת חיסונית טובה, אבל אימונים ארוכים ומתישים, בעיקר אימוני סבולת וריצה ארוכים ויומיים, אבל גם כל פרוטוקול אימונים אגרסיבי ומתיש במיוחד (הכוונה לא לפראן של חמש דקות אלא לעבודה רצופה, ארוכה, יום אחר יום) מחליש את המערכת החיסונית. אתם רוצים לוודא שבחורף אתם מתאמנים בתבונה.
  3. תפוזים (ויטמין C). בעיקר אם אתם אנשים שאכן מתאמנים בחוץ ובקור, והרבה, תיסוף של ויטמין C יכול מאוד לעזור. ל"סתם" אנשים זה עוזר רק קצת. למתאמנים, זה נראה כעוזר הרבה. בתחילת החורף כתב על זה יפה פיטר. המלצה: אם אתם רצים הרבה בחוץ, תאכלו יותר תפוזים. יש בשפע, ועכשיו בדיוק הם הכי טובים (קטנים ומתוקים).
  4. תרחצו ידיים. אתם בריאים כמו סוסים, זה נכון (ותישארו לי ככה) אבל יש שם בחוץ כל מיני מצוננים מקצועיים שעושים הכל כדי להדביק אתכם. משתעלים, מחבקים או סתם לוחצים ידיים. בחורף, עוד יותר מאשר בקיץ, שווה לבדוק שאתם לא אוכלים את החיידקים שלהם. לי יש בקבוק עם מחטא ידיים ללא מים. טוב בטיסות.
  5. הרבה שמש או ויטמין D. איכשהו, לא נמאס לי לחזור על זה כמו תוכי. יש סיכוי סביר מאוד שחסר לכם ויטמין D, ואם זה המקרה, בחורף המצב רק ידרדר. תבדקו, ואם חסר, תתספו. 5000 או יותר. תבדקו שוב אחר חודש-חודשיים. בייחוד בחורף, בו נפוץ הדכאון הרבה יותר, ומסתבר עכשיו כי גם לזה קשור המחסור בויטמין D. כתבה על זה הפסיכיאטרית אמילי דין ממש לאחרונה. שורה תחתונה: אל תחכו לדכאון החורף שלכם כדי לבדוק אם לא חסר לכם ויטמין D.
  6. שחררו. אל תהיו לחוצים. לחץ, חרדה, כעס - כולם מחלישים את המערכת החיסונית הטבעית שלנו. בחורף זה חשוב כפליים. שבו מול האח המבוערת (או שימו שומר מסך של אש במחשב, אם אין), ותהנו מהחורף. תחייכו.
  7. שתו תה. ירוק. תמיד אמרנו שתה ירוק זה סבבה בחורף. אז ממש עכשיו כריס מאסטרג'ון פרסם מאמר מכובד על הנושא, ושם נראה (אם כי לא מוכח) שיש אכן סבירות גבוהה לתועלת הבריאותית של התה הירוק. כבוד.
  8. (אל תאכלו זבל). ברור. סוכרים ודגנים עושים לא טוב למערכת החיסון שלכם.
  9. "תישן חביבי. אם תרצה כוכב זהב הגד נא לי. אם תרצה כוכב זהב, תקבל אותו מיד. ועכשיו נלך לישון. לישון, תישן, תינוקל'ה קטן". האם יש עוד מישהו בעולם שמכיר את שיר הערש הזה חוץ ממני??? לא מצאתי לו סימוכין ברשת אז נראה לי שזו גרסה שהתפתחה בחיפה של ראשית שנות השבעים. אוקיי. אחרי הזכרונות, קצת רצינות. שינה, ובמיוחד בחורף, היא מפתח קסמים לבריאות טובה. חושך מוקדם והגוף שלנו מתוכנן לישון הרבה. אז במקום להרדם מול הטלויזיה, תרדמו במיטה, עם שמיכת פוך עבה.
  10. התאימו את השעון הביולוגי שלכם לשעות החשיכה של החורף. זה אומר שבחורף עדיף ללכת לישון מוקדם יותר, ואם זה לא אפשרי, אז לזכור שבחוץ חושך כבר בחמש. הגוף שלכם אמור לדעת את זה אבל החיים בסביבה המודרנית עלולים להטעות אותו. אני, למשל משתמש כבר הרבה זמן ומאוד מרוצה מאפליקציה קטנה וחינמית שנקראת F.lux. הממזרה הזו מתאימה את צבעי המסך לפי שעות השמש במקום בו אתה נמצא, וכך כשיורד הערב משתנים הצבעים של המסך שלי לצבעים חמים יותר, ורגועים יותר, שמכינים את המוח והגוף ללילה. אז גם אם אתם, כמוני, ממשיכים לעבוד על המחשב, אתם לפחות לא מסנוורים את עצמכם לדעת ומשדרים משהו רגוע הרבה יותר.
משתמשים באחת או יותר מהאסטרטגיות האלה?
ספרו לנו מה עובד טוב אצלכם, והאם יש אצלכם שינוי אז שעברתם לתזונה ואורח חיים קדמוני יותר.
(אני כבר חמש שנים לא הייתי חולה, חוץ מיומיים צננת קלה, לפני שנה. טפו, טפו, טפו. ולצורך ההשוואה, עד אז מעולם לא הייתה שנה בה לא נפלתי למשכב של לפחות ארבעה ימים. מקריות? או אולי נעשים בריאים יותר ככל שמתבגרים?)

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 13 comments

13 הערות קוראים:

נעשים מודעים יותר וחכמים יותר כשמתבגרים. לפחות חלקנו :)

האמת שאני מבצעת את רוב הסעיפים שציינת, בעיקר שמה דגש על שתיית מיץ תפוזים סחוט כל בוקר. את הטעם של התה הירוק ממש לא אהבתי, אז עברתי לכמוסות תה ירוק של סולגאר שעושות את אותה העבודה, זה גם פתרון לאנשים שלא אוהבים תה בכללי או לא מתחברים לטעם..

אני מסכים עם כל מה שנאמר ורוצה להוסיף משהו לגבי צום. ידוע שבמצבי חולי מסויימים הגוף נוטה להוריד את התיאבון ומסתבר שיש לכך אפקט חיובי על ההתמודדות שלו עם מחלות.

אני אישית אוכל בחלון אכילה של 8 שעות ביום (כלומר צם מהערב עד הצהריים הבאים) ולאחרונה ממש הרגשתי איך נדבקתי קצת באיזה צינון קל שלרב היה ממשיך לכאב גרון, ליחה נזלת וכל מה שאנחנו מכירים אלא שהוא הופיע, ונתקע במצב הראשוני של "קצת מציק" איזה יומיים, לא הצליח להתפתח ונעלם. אולי אני מדמיין אבל הרגשתי איך העובדה שאני לא מועמס באוכל נותן לגוף שלי הזדמנות לחסל את הפולש בלי הפרעות. וזה כשכולם בסביבה שלי (מכללה ומזגנים פועלים כל היום) חולים ומשתעלים...

אבל כמובן, אולי הזיתי הכל. נסו לצום קצת, תראו מה קורה.

מאמר נהדר.

בכל זאת בעניין הקור, אני מאמין שיש בכך יותר ממה שאומרים. ברור שבני אדם נשארים קרובים אחד לשני וכו' וזה יוצר תנאים נוחים יותר לוירוסים. אבל קח דוגמה כזו:
אם נשאר בבית, ברוב המקרים אנחנו לא "חוטפים" כלום. אבל אם תצא החוצה ביום קר, פעמים לא מעטות אתה תחטוף איזה וירוסון קטן, לא בהכרח משהו חמור, אבל מספיק בשביל "להציק".
העניין הוא שגם האוויר יבש יותר, ונראה שזו סביבה נוחה יותר להתפתחות חיידקים. אבל בכל זאת, לדעתי יש בזה יותר ממה שטוענים.

יש לך מחשבות בעניין?
כי.. חד משמעית, מתי שאנחנו נמצאים במצבי קור, אנחנו נוטים להיות חולים יותר. גם אם לא יוצאים כלל ונפגשים רק עם בני המשפחה שגם נשארים בבית.

אני לא טוען שזה הקור עצמו, אבל הקור תורם למשתנה אחר, (מלבד השהייה בסביבה סגורה עם עוד אנשים) שמגביר את הסיכוי לחלות. לפחות לטעמי.

מעבר לכך אני מסכים. רק שבנוגע לויטמין C אני לא יודע. אני אישית לקחתי ונראה שזה עוזר בעיקר כפלאסבו. בנוסף, קראתי על עוד איזה בחור שטען שדווקא מתי שהוא התחיל לתסף ויטמין C הוא "התקרר". כמובן שזה לא מוכיח כלום, אבל אני לא חושב שרמות יתר של ויטמין C באמת נחוצות, אלא כמו שאתה ממליץ "להשיג את זה מהאוכל".

רציתי לחזק את דבריו של דני.
התרופה המועילה ביותר להצטננות, רישמו לעצמכם:
צום נוזלים עם שינה מרובה.
מצוננים? ותרו על הסטייק, הסתפקו במרק או שתיה חמה ולכו לישון. תוך יום תרגישו שזה עובד.
בדוק, בדוק.
כבר שנה שאני לא חולה יותר מיום.

אין בעיה לצרוך 5000 יחב"ל של ויטמין די באופן יום יומי?
מתי לרדת מהכמות הזאת ל 1000 או 2000? אני מתכווון שכשאני עושה בדיקות דם שוב והמספר יקפוץ למעלה, להמשיך לצרוך 5000 או לרדת ל 1000 ?

לדעתי שעוסקים בכאלו כמויות של ויטמין D, בלי לדעת את רמת הויטמין D שלך זה בעייתי.
אם אכן יש לך רמה נמוכה אין בעיה לתסף ככה, אבל מומלץ לעקוב, ומתי שהרמה מגיעה ל40-50 אפשר כבר למתן ולעבור ל1000.
למרות שמן הסתם האופציה הכי טובה היא לתפוס שמש. הבעיה היא שבחורף השמש לא כל הזמן "בהישג יד".

אני דווקא מאוד אוהב את החורף. יותר נכון, החורף בישראל.
מזג אוויר צונן, הכל נקי כל הזמן, גשם בערב ושמש בצהריים, פשוט תחושה נהדרת. הרבה יותר כיף להתאמן כשקר ורענן מאשר בחום המתיש שיש בישראל בקיץ. רק חבל שהלימודים מסתיימים כל יום אחרי השקיעה..

מממ.. טיפים?
ים. תמיד ים. מרפא הכל. אם אני מרגיש קצת צינון ושיעול, אני הולך בשישי בערב אחרי בית הספר עם שנורקל ושני סנפירים וצולל איזה 50 דקות, אם מתמזל מזלי אז אבא מצטרף.
ולהחליף את המזגנים היקרים של אלקטרה במפזר חום משוק הפשפשים! אין דבר יותר נורא מחימום של מזגן.

מפזר חום??
אתה רוצה להכפיל את צריכת החשמל ולהרוס את איכות הסביבה עוד יותר?
אם אתה כל כך נגד החסרונות הבריאותיים של אויר מזגנים, אתה מוזמן לשבת עם שמיכה חשמלית או תנור אינפרא קטן, רק תעשה טובה ותחסוך לנו את מפזרי החום.

התחלתי להשתמש בתוסף שהמלצת עליו בסעיף 10 ואני מאוד מרוצה :)
יש לי כמה רעיונות לפוסטים עבורך
הראשון הוא על נזקי הפלורסנט והמזגן,
השני הוא יותר מעניין והוא עליך. לפני כמה פוסטים ביקשת מציבור הקוראים לשלוח לך תמונות לפני ואחרי ואת סיפורם ואני חושב שאין דרך יותר טוב לפתוח את זה מאשר עם הסיפור שלך.
דרך אגב, אני כבר בהכנות לסיפור שלי עם תיעודים ואפילו בדיקות דם. מבלי לפרט יותר מדי - אני מרגיש טוב עם כל יום שעובר ואני ממתין שהחודשים יעברו (נראה לי שאנחנו צריכים לסגור על תאריך) בשביל לציין סימון דרך ולפרסם.. איך אומרים? סבלנות, שוואיה שוואיה.
שבוע מצוין.

תודה על הפוסט
אני תוהה למה ממליצים דווקא על תפוזים בהקשר של ויטמין C. למשל בפלפל ("גמבה") יש כמעט פי 4 (ל-100 גרם)

...או בפאפאיה או ברוקולי....

http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=109

אני מניח שהתשובה היא - בארה"ב, משם ההמלצה הסטנדרטית מגיעה, מחירם של פאפאיה או גמבה הוא פי 4 מתפוזים (בארץ, גמבה ותפוזים הם בערך אותו מחיר)

דעאל, ריגשת אותי עם שיר הערש... לא רק בחיפה שרו את השיר הזה. אבא לי נהג לשיר לנו את השיר הזה, ואני שרתי אותו לילדים שלי, כמה שהם רק הסכימו. שיר מדהים. זה רעיון טוב לשאול את אבא שלי מהיכן הוא "ספג" את השיר. הוא גדל בשנות ה-30 של המאה הקודמת בירושלים החרדית, וזה ממש לא חיפה...
ולגבי האפליקציה שעוזרת למחשב להתאים עצמו לאור ולחושך: רעיון מעולה. ממש תודה. אנסה ליישם, עם כל היכולת הטכנית הבינונית שלי. כל הכבוד! נושא ההתאמה של השינה שלנו לחושך ואור הוא קריטי, ומחקרים אחרונים רק מראים זאת יותר (למשל: שהאוכל עובר תהליך אחר לגמרי כשאוכלים בלילה לעומת ביום). אני אישית חיה כבר כמה שנים לפי שיטת קינגסטון, ושם יש הרבה דגש על על התאמה לשעון הביולוגי.

הוסף רשומת תגובה