אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

כוכב האדם

אמש ראיתי את הפרק הרביעי בסדרת המופת "כוכב האדם" של ה BBC (ב 22:00, כל יום ראשון).


מתוך ארבעת הפרקים ששודרו, ראיתי שלושה ואחד החמצתי: ראיתי את הפרקים על אנשים שחיים לידי מים, על אנשי המדבר ואמש על אנשי יערות הגשם.
מה אומר לכם: יש תמורה בעד האגרה (או לפחות תמורה לשעה קלה, פעם בשבוע).
מדובר בסדרה מדהימה ולמירב המזל מקריין אותה בעברית קובי מידן (ולא קריינות אומללה כמו של אורנה בנאי בסדרה life , שככל הנראה הערוץ הראשון בחר בה בגלל האג'נדה הציבורית שלה כמגינת חיות, אבל לא בדקו את כישורי ההקראה שלה קודם לכן).
לענייננו: אתמול שודר פרק על "אנשי העצים". תרבויות שונות של ציידים לקטים, החיים בלב יערות הגשם: באמזונס, בונצואלה, בהודו, בקונגו ובפפואה-ניו גינאה. שבט שבט ואורח חייו הוא. השבטים שונים מאוד זה מזה: כאלה המגדלים חיות מחמד וכאלה הבונים את ביתם על עצי ענק. הראו גם (מרחוק) אנשי יערות שמעולם לא נפגשו עם האדם הלבן קודם לכן. אבל מעבר לשוני העצום בין השבטים השונים, היו לא מעט קווים משותפים ברורים כשמש:
1. הם אנשים חזקים. פשוט חזקים. מאוד. רואים אפריקאי נמוך מטפס בלי שום עזרה חוץ ממצ'טה וחבל-עשוי-שורש על עץ בגובה 40 מטר כדי לרדות דבש. זה לוקח משהו כמו שעה של עבודה אינטנסיבית. בפפואה בנאי-עצים מרימים קורות וכורתים עצי ענק בגרזני אבן פשוטים. באמזונס ציידים חוזרים הביתה עם שלושה קופים שניצודו על הגב בצעדה ארוכה בת יום. כולם פשוט נראים מוצקים, חסונים, בלי גרם אחד של שומן או רכרוכיות. הטבע עיצב אותנו להיות חזקים, תזכרו את זה בפעם הבאה שאתם יוצאים לעוד ריצה אינסופית.
2. הם מוכנים לסבל. ציידי האמזונס נותנים לעצמם "נשיכת" רעל כדי להיות יותר ערניים. ילדים בני שמונה הצדים עכבישי טרנטולה ענקיים ועסיסיים (יאמי) יודעים מראש שהם יחטפו טוב טוב מהשערות הארסיות של העכביש, אבל זה לא עוצר אותם לרגע. רודה הדבש מקונגו מקבל עשרות עקיצות בדרך אל חלת הדבש המתוקה. קושי הוא חלק ושלב אינטגרלי בהשגת המזון. מה קרה, קצת קשה אז נשברים?
3. הם חיים בהרמוניה עם הטבע. אנשי שבט אחד מאלה שנסקרו אמש, מבססים את תזונתם על בשר קופים. זה לא מונע מהם לגדל קופי מחמד, ואפילו להניק (!!) גורי קופים שצדו את אימותיהם. מבחינתם, כך הם מחזירים למעגל הטבע חלק ממה שגזלו ממנו בצייד. בפפואה אנשים צדים ציפורים מרהיבות ומחקים את דמותן והופעתן במחול אנושי מוטרף צבעים. וכן, הם כולם הולכים יחפים (ורק הילדים ציידי העכבישים הלכו עם כפכפי אצבע בשקל. בג'ונגל. גם זה לא בדיוק ציוד ההנעלה שלכם במסעיכם הבא לדרום אמריקה). ואתם, מתי דרכתם לאחרונה על הדשא אצלכם בגינה כשאתם יחפים?
4. הם לא מפחדים. הסכנות הן בלתי נמנעות בג'ונגל. יום אחד זה עכביש, יום אחד זה נחש, יום אחר זו נפילה מהעץ (אם בטיפוס לדבש או אם הבית שלך, שאין לו מעקה או דלת, נמצא בגובה 40 מטרים אבל התנוקות זוחלים בו חופשי). אם תתעסק כל הזמן בפחד, לא תוכל לחיות ולתפקד. הזהירות היא חיונית, אבל הפחד נראה שיצא מהמשוואה של שורדי הטבע. אל תפחדו, תעשו.
5. הם יצירתיים. די לראות את קישוטי הפנים של ילידי פפואה להבין שאפשר ללמוד אצלם דוקטורט באומנות. האדם הסתגל אל הטבע וסביבתו והתאים את אורחות חייו, מנהגיו, וקישוטיו לאילוצי המקום והזמן, וזה מדהים, ומרתק, ויפה ומראה את עושר הדמיון האנושי, עושר שהמציאות המודרנית לפעמים מצמצמת.
6. עניים-עשירים. כל התרבויות שנסקרו (גם בפרקים הקודמים) הן תרבויות עניות במונחים מערביים. אין להם רכוש כמעט בכלל. אמנם הם בונים בית עץ עם ריצפת פרקט אמיתית (קליפת עץ אחר שכרתו לצורך כך), אבל בפנים יש רק חיוכים ואנשים ערומים. אין מאומה חומרי. אולי קצת קישוטים לצוואר או לרגל אבל אין כלים, תמונות, רהיטים או סתם "ציוד". את הסל כדי לסחוב את הדבש הם קולעים בו במקום ואת חבל ההצלה שצריך לתמוך בהם מנפילה עצומה כורתים רגע קודם מאיזה שורש מקומי. מאידך, אי אפשר שלא לראות את המשפחתיות, הפשטות והשמחה. הם אולי לא יכולים להשות לעצמם לרכוש מסטיק בזוקה, אבל זה לא מפריע להם להיות מאושרים. ואתם?
7. הם חיים בשבט. השבט הוא לא רק "כפר" או מונח חברתי. הוא מהות החיים. הצייד מוכרח להתרחש יחד, לא בבודדים שכן לכל אחד תפקיד מעט אחר. בניית בית היא לא עבודה של משפחה אחת אלא של קהילה שלמה. לא היה צילום אחד כמעט של אנשים בודדים אלא של אנשים בתוך קונקס קהילתי-חברתי-משפחתי מורחב. אנחנו רק מנסים לחיות כמשפחה גדולה (לפעמים) אבל המציאות המודרנית הכניסה אותנו לבתים, ולחדרים אטומים. מי השבט שלכם?
8. יש להם אינספור מיומנויות שאנו איבדנו. הם יודעים לבנות, לצוד, לקטוף, לזהות, לחקות קולות של בעלי חיים, לשמוע רעשים דקים, להתקשט, לכוון ולפגוע. הם לא למדו מעולם בבית ספר אבל הידע שלהם בעולם החי והצומח הוא עצום. לנו יש תואר ראשון, ושני ושלישי אבל באוניברסיטה של החיים האמיתיים אנחנו בקושי בגן חובה.

אז אני ממליץ לכם לראות את הסדרה (ובקרוב מן הסתם, לרכוש את ה DVD), וללמוד על עצמנו דרך העיניים של האנשים האמיתיים האחרונים שעוד מסתובבים שם בחוץ.

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 10 comments

10 הערות קוראים:

תכנית מצוינת, רק הערה - זה שטיפס על העץ לא אפריקאי, מדובר על פפואני כלשהו, לנו הפפואנים אמנם דומים לילידי אפריקה אבל הם ממש ממש לא. אגב הפרק על אפריקה באמת מעניין, יש שם חבורה שגונבת בשר מאריות (האריות פשוט בורחים), כנראה האדם הגיע לסטטוס של טורף APEX הרבה לפני המהפכה החקלאית.

תודה. ראיתי בעבר את הקטע עם האריות והחזרה הביתה עם שוק ענקית על הכתף. אם כי במקרה זה יותר מדויק לומר שאנשים הם לא רק ציידים וטורפים אלא גם אוכלי נבלות פשוטים כשצריך...

(וכפי הנראה מבחינה היסטורית כך בדיוק החל האדם לאכול בשר לפני כמה מליונים: אכילת שאריות מנבלות שהותירו טורפים אחרים ושימוש בכלים כדי להגיע למח העצמות והגולגולת שחסינות מרוב הטורפים. לאט ומעט אחר כך התפתחה והשתכללה יכולת הצייד).

אחלה פוסט ואני באמת אלך לראות את הסדרה (יש אותה ב V.O.D מישו?)
אגב, אם כבר מדברים על שבטים, יש צד שלא דובר כאן, תסתכל על הדיון הסוער הבא באחד הקהילות פורומים באינטרנט.
http://www.iatraf.co.il/showthread.php?t=830741
אמנם מדובר על ילדים בני 16-18 לכל היותר, אבל בכל זאת זה מעלה מחשבה מסוימת,
דעתך? דעתכם הקוראים?

אפשר לצפות בחלק מהפרקים ב youtube.
הנה הקישור לחלק הראשון של הפרק על הג'ונגלים:
http://www.youtube.com/watch?v=h-oVNeqFHww

כתבה בוואלה על שמן אבוקדו.
http://health.walla.co.il/?w=/5101/2541197
שמחתי שהם מדברים קצת על שמן

שמן האבוקדו הוא בעל פרופיל חומצות שומן ייחודי: הוא עשיר בשומן חד בלתי רווי (70%-80%), מכיל כמות נמוכה של שומן רווי ואינו מכיל שומן טראנס. במחקרים אפידמיולוגיים נמצא כי לצריכת חומצות שומן חד בלתי רוויות השפעה חיובית רבה על גורמי הסיכון למחלות לב ועל הורדת הכולסטרול.

שוב ידידנו השומן הרווי נמצא מחוץ למשוואה, עד מתי?

זה יהי ציטוט מתוך הכתבה כמובן שלא תטעו לרגע

http://www.youtube.com/watch?v=y2J6mOQdQ9c
- אוי כמה עצוב לראות את האנשים הנדירים האלה נעלמים מהעולם

שלום מישהו יכול לכתוב לי מהיכן אני יכולה לרכוש את הסידרה כוכב הנאדם,בבקשה?

שלום

אני מחפשת לרכישה את הדי וי די של "כוכב האדם" ואני לא מצליחה להגיע ,האם מישהו יכול להדריך מאיפה אפשר לרכוש ?..........??.תודה.

הוסף רשומת תגובה