אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

שאלות שלכם (טבעונים, צמחונים, בדיקות דם וקושיות אחרות)

הי חברים וחברות,
הנה צרור שאלות מהחודש האחרון בנושאים שונים ומשונים חלקם משעשעים וחלקם מצויינים. השאלות בסוג של ורוד כהה והתשובות בזן ירוק. (היה מי שהתלונן שהפורמט הקודם של שאלות ותשובות אינו ברור דיו לקריאה, אני מקווה שהפעם יותר ברור).
כפי שכבר אמרתי, אני עסוק מעל לראש לאחרונה, אז עמכם הסליחה על הקצב הפחות של הפוסטים. אנא התאזרו בסבלנות, יהיה מעניין, אני מבטיח.


הרשה לי לומר לך שהבלוג שלך נהדר. פשוט נהדר. כתוב יפה, כנה, משעשע... 
לפני 17 יום, חבר טוב הציע לי להצטרף לאתגר 30 יום תזונה קדמונית. אלא שאני טבעונית כבר תקופה, ואני אגיד שחד משמעית - אתה לא מרגיז אותי. אדרבה. איש איש באמונתו יחיה, ואני מוצאת היגיון רב בתזונה הקדמונית, במיוחד בפן הבריאותי (הדבר היחיד שקצת קשה לי עדיין להבין זה החמאה, משום מה זה מתחבר לי אוטומטית לבעיות לב).
בכל אופן, משמעותו של האתגר היה מבחינתי לוותר על חלב סויה, טופו והכי משמעותי: קטניות. אבל, אני מודה שהמעבר לתזונה קדמונית בעצם מקרבת אותי לטבעונות האמיתית (יש השקה לא קטנה בין שני סוגי התזונה לדעתי), הלא-מעובדת, והיא משפרת אנרגיות בצורה דרסטית. כבחורה שמאוד אוהבת קינואה ואורז מלא, ואורז רגיל בסושי, והשאלה היא מה הכמות שכן מומלצת לדעתך?  רוטב סויה ללא סוכר - מותר/לא ובאילו מינונים?
שבת שלום וסוף שבוע נעים, שרה.

הי שרה ושבוע טוב. תודות על הפרגונים!
אני שמח ביותר לגלות שיש טבעונים שאני לא מרגיז ועוד יותר משמח לגלות שיש טבעונים שלא מרגיזים אותי! :-)
אני כתבתי לא פעם שרב המשותף על השונה בין טבעונים "האמתיים" לבין שוחרי התזונה הקדמונית - שניהם מנסים לחקות את התפריט הטבעי ביותר לגוף האדם כדרך להשגת בריאות טובה יותר ועולם בר קיימא ויציב יותר. אנו חולקים האם חיות היו והנם חלק מתפריט אנושי או שהן מזיקות וכדומה. לצערי, זה הפך לחזות הכל (במקום שיתוף בנושאים כמו אי-ריסוס, אי אכילת מזונות מעובדים ועוד). בפועל, תתפלאי לגלות כמה ארס, אלימות ורוח רעה נושבת אלי מכוונם של שוחרי זכוייות החיות.
לא הבנתי אם את אוכלת דגנים, סוכרים ושמנים תעשייתיים או שהרחקת אותם מהתפריט. אם כן, כבר עשית 80% מהדרך לבריאות מעולה כי סלקת את הרעלים. לגבי אורז - לבן עדיף בהרבה על אורז מלא. הסיבה היא שבאורז דווקא הקליפה (הקיימת רק באורז מלא) כוללת אנטי-נוטריינטים, בדיוק כמו בגרעיני הדגן. קינואה אישית אני לא אוכל אבל מדי פעם זה תוספת אפשרית. היא מאוד פחממתית אבל לא רעילה כפי הנראה. לטבעונים זו עשויה להיות תוספת לא רעה בכלל.
רוטב סויה טוב כתיבול. כפית רוטב סויה מדי פעם בתבשיל לא מזיקה בעיני ואני לא מתייחס לזה כמו "חמץ" או "טריפה". בכלל, השאלה העקרית היא מה מרכיב את התזונה שלך ומה היוצא מן הכלל. דברים שנשארים בתור קוריוז, תיבול או משהו לא תדיר, לכי על זה בלי חשש.
חמאה היא בסיס שומן עקרי בתרבויות בריאות כמו הודו (ג'הי) ותימן (סמנה) שבעיות לבביות לא היו שם מעולם. זה רק יחסי ציבור שליליים, יקירתי, זה הכל.
בריאות, הצלחה, וספרי איך הולך!


אני מוצאת אותך מרתק ומחדש המון עבורי!
אתה הראשון שגורם לי לרצות להפסיק להיות צמחונית, אחרי שכל חיי הייתי צמחונית.... אני מאמינה שבקרוב אצליח לנגוס בבשר .... שאלה לי... מה דעתך בעניין הבא:
Charcoal or flame broiled meat is linked with increased breast cancer risk. Acrylamide — a carcinogen created when starchy foods are baked, roasted or fried — has been found to increase cancer risk as well.
 או בקיצור – בשל צלוי על האש? המון תודה!

אני לא יודע מאיפה הציטוט ההוא אבל ככלל מחקרים "המוכיחים" סביתיות בין אכילת בשר לסרטן השד הם שטות מוחלטת. ראי מה כתבתי על המחקר של הרווארד המוכיח שאכילת בשר אדום מעלה את הסיכון לסרטן. זו שטות ומחקרי תצפית גרועים יחד עם חוקרים נלהבים ועיתונאים פתאים.
עם זאת אמנם בשר שרוף או בחשיפה ארוכה לחום מאוד גבוה אינו מומלץ, כנ"ל גם לשורשים . יש עדיפות לבשר בבישול בחום נמוך או צלייה קצרה. בכל מקרה, אין כל קשר (שאני מכיר) בין בשר לסרטן. יש לעומת זאת קשר הדוק בין סוכר לסרטן... רק בריאות


אחרי שנה עשיתי בדיקות דם וקיבלתי את התוצאות הבאות:
Cholesterol                 157.8 [mg/dl] (S/B < 200)
Triglycerides                 62    [mg/dl] (S/B <150)
Cholesterol HDL           57    [mg/dl] (S/B >40)
Cholesterol LDL calc    88.5 [mg/dl] (S/B <100)     
האם, לדעתך, מדובר בתוצאות מספקות או שעלי לשאוף ליותר נמוך\גבוה (בהתאם לבדיקה)?
בבדיקת ויטמין D - ערך של Vitamin D (25-OH) - 46.8. נורמלי, לפי המדד שלהם, נחשב בין 75 ל-250 (יחידות של nmol/L). הצפיפות שלי נמצאת בתחום שהם קוראים לו  Insufficiency, שהינו בין 25 ל-75. מאז התחלתי לקחת כדורים לויטמין D. מה המקורות הטבעיים לויטמין הזה? כיצד אני יכול לשפר את המדד ללא כדורים?

הערכים שלך  מעולים בכל קנה מידה ואולי ההוכחה הטובה ביותר ליעילות התזונה הקדמונית שלך. אם תספר לרופא שלך מה אתה אוכל לעומת התוצאות המדהימות של בדיקות הדם שלך הוא כנראה ישתבץ.
לגבי ויטמין D, אתה לא לבד. רוב האנשים סובלים ממחסור. עליך להתחיל לתסף כ 5000 UI ביום ולבדוק שוב בעוד 3-4 חודשים. ויטמין D מגיע בעיקר מהשמש ומעט ממזונות כמו ביצים ודגים, אבל העיקר הוא שמש ולא תוכל להחזיר את זה טבעית אלא אם כן תעשה הסבה מקצועית למציל. קח כדורים. זה מספיק חשוב!


בנוגע למוצרי חלב. אתה כותב (וגם לא רק אתה, אלא גם בהרצאות שנכחתי בהם) "אם אתם לא סובלים מרגישות ללקטוז (איך תדעו: אל תאכלו מוצרי חלב שבוע ותראו אם מערכת העיכול שלכם עובדת טוב יותר), אז מוצרי חלב הם מרכיב טוב בתפריט שלכם." ואני שואל: מה המשמעות של "עובדת יותר טוב"? מה אני אמור לראות\להרגיש?...
כיום מוצרי החלב שאני אוכל מסתכמים ב: חמאה, שמנות (חמוצות ונוזליות), גבינות צהובות שמנות (החל מצ'דר וכלה בגבינות עובש) וחלב בקפוצ'ינו שלי (פעם עד פעמיים ביום). מדי פעם אני קונה גם קוטג' 9%. במקרה ואין 9% (אישתי קנתה, בטעות 5%), אני מערבב אותו עם שמנת חמוצה של 15% או 27% :)



לגבי חלב, אם תמנע מחלב חודש ותרגיש נהדר, סימן שכדאי להמשיך ולהמנע.מכל מקום, נשמע לי שהתזונה הנוכחית שלך היא טובה.זכור שחלב נגיר מעלה מאוד את רמת האינסולין, אפילו שאין בו כמעט פחמימות, לכן שוב עדיף למעט ולהתמקד מה שאתה אכן אוכל - דברים שמנים ומעוטי עיבוד.


רציתי לשאול את דעתך ואולי קצת כיוון מה נכון וטוב לעשות אני לא אוכלת קמחים למיניהם ולי המליצו שבמידה ואני אוכלת אז רק שיפון וכוסמת  אני עושה הרבה נסיונות בענין אפיה בגלל שאני בעלת משפחה אני לא רוצה לקנות את הדברים המתועשים אז אני אופה לבד מבשלת כל יום צהריים לילדים ,אפילו שאני עובדת, העיקר שיאכלו דברים טובים לאחרונה ניסיתי לאפות עם קמח אורז מלא  זה נחמד אבל הם ''שוחטים ''במחיר :13 ש''ח לחצי קילו אבל בכל זאת קניתי כי רציתי לאפות לחברה עם בעיית צלייאק בקיצור שיבולת שועל זאת הארוחת בוקר שלי בדרך כלל עם עוד כמה זרעים למיניהם גרעיני חמניות דלעת ופשתן שאני טוחנת במקום לאחרונה לא בא לי שיבולת שועל אז אני אוכלת פירות מה לגבי תוספות מזון כמו q10 ומגנזיום ?


תודה דבורה.
על מגנזיום כתבתי ואכן צריך. על Q10 אכתוב ואני חושב שלרוב האנשים בתזונה טובה אין צורך בתיסוף. לגבי קמחים - כלל אנו נמנעים מהם, אבל זה נשמע לי פתרון טוב ופרקטי למשפחה. תמשיכי להתנסות ולספר איך הולך.  קמח אורז לא מלא הוא מצוין לא פחות אבל יעלה פחות.

אני עוד מעט משתחרר מהצבא והתיכנון זה לעבוד בעגלות בחול לתקופה. הבעיה שאוכל מהווה מרכיב חשוב . ואני רוצה לבחור מדינה \ סטייט שיש בה אוכל טוב בלי פשרות. אירופה ירדה מהפרק מסיבות כלכליות וכרגע אני בהתלבטות בין וגאס , ל.א. , מיאמי , אורלנדו, ניו יורק ובמדינות אוסטרליה וקנדה. חשבתי אולי תדע איפה בערך יש אוכל שיעזור לי להמשיך חיים בריאים ואולי אפילו לשפר אותם .

אשריך. בכל המקומות האלו תמצא שפע של מזון טעים טרי ובריא. סע לאיפה שמשלמים הכי הרבה. 

דיברתי איתך לפני כמה שנים, עוד בתקופה שהבלוג שלך היה בעיקר על קרוספיט, ומאז אני התאמנתי לצבא, התגייסתי ליחידה שרציתי, המשכתי לעשות קרוספיט, השתחררתי, ועדיין שנה וקצת מאז השחרור אני ממשיך לעשות קרוספיט... לאחרונה נגלה לעיניי האתר CFE שמציע גרסא קצת שונה וקצת יותר אגרסיבית לקרוספיט. הבעיה שלי זה שלא ממש הבנתי מה הולך שם. האם אתה יכול לעזור לי בפיענוח האתר והמושגים ? ההבדל בין strength ל- strength & conditioning, מה הכוונה ב- single sport ומה ב multi sport ???

פשוט: אימוני כח "נטו" (כמו 5*5) לעומת strength and conditioning ששם הכוונה אימוני "קרוספיט" קלאסיים המשלבים סבולת (למשל כמה תחנות במספר חזרות גבוה ללא הפסקה).
single הכוונה לאנשים שמשפרים סבולת בתחום אחד בלבד כמו ריצה או שחייה לעומת Multi ששם הכוונה לאנשים שמתאמנים לאיש ברזל או תריאטלון וכו'. שא ברכה,דעאל


אם אינני אוכלת פירות, ואוכלת רק ירקות עליים,מותר להיתפנק בכוס יין ליום,בקשר לגבינות אני אני מעט מבולבלת,מעל 9%,זה בסדר ויוגורט 7%,מותר,או לפי מה שהבינותי עדיף בלי גבינות שמנות?בלי גבינות אני אבודה

אפשר לאכול את כל הירקות ולא רק עליים .
אם את בעניין של דיאטה קטוגנית (רק שומנים) זה תהליך יותר קשה ופחות מומלץ בעיני. אני כן חושב שיש לאכול פחמימות / שורשים, אבל במידה הפחותה מ 150 גרם ביום. זה יביא לירידה מדודה ועקבית במשקל ותלחושה מצוינת.
פירות במידה
יין זה שיקול אישי לעומת מטרות כמו ירידה במשקל, קצב וכו'. גם אני אוהב.
בלי גבינות את לא אבודה, זה רק נראה כך. את יכולה לאכול גבינות ועדיף פחות מעובדות. גם גבינה 9% היא אפשרית, אם את לא רגישה ללקטוז. ככלל, הרבה גבינות=הרבה אינסולין=קושי גדול יותר באיבוד משקל. לכן אני ממליץ לך חצמצם ולעבור לדגים, ירקות, אגוזים כו'.
דעאל

ההמלצה לא לאכול עד הצהריים, שקראתי עליה גם בבלוג של מיקי, היא גם לגבי קפה או שזה לא הורס את האפקט?

אין בעיה עם קפה (אלא אם כן אתה מכור)


מייל הצהרתי ללא שאלה שקיבלתי לאחר הכתבה בחדשות ערוץ 10:
כל הכבוד לכם,האייטם היה קצר מדי  ,אך עם זאת הצלחתי לשכנע את בעלי לעבור לתזונת פליאו,וזה הישג מדהים מבחינתי.אני נהנית מאוד בתזונה זו,ויש שיפור מדהים בכל הערכים.תודה 


דעאל. אקדים ואומר. אני מאוד משתדל שלא לאכול גלוטן ונראה לי שזה אכן משנה. אבל זה די קשה מאחר וכמעט הכל מוצף גלוטן. אני מדגיש שאין לי צליאק ולכן אני לא מחרים גלוטן לחלוטין - אבל אשמח לדעת מה עוד אוכל לעשות בעניין. כדי שלא אפול כ"כ חזק כמו סוף השבוע שעבר ותחילת עד אמצע השבוע הזה. אז אשאל ואולי התשובות יקלו איתי:
האם גלוטן מאבד מיעילותו כשהוא אפוי היטיב?
האם טוסט אפוי היטיב מבטל את הבעייתיות שבגלוטן (לפחת את חלקה)?
האם חריכה של הטוסט היא הגיונית מבחינה בריאותית?
האם התפחה איטית כשאור או מחמצת או אי התפחה בכלל (כמו מצה) הם מספיק טובים?
בכלל, האם במצה, הגלוטן הוא בעייתי (לא לחולי צליאק. לעמך שמנסה להימנע מגלוטן)
האם שיבולת שועל (שאינה מכילה גלוטן!) היא בסדר? או שהחלבון המקביל שבתוכה (avenin) לא יוצר את אותן בעיות בדיוק?
האם כל המוצרים "ללא גלוטן" יוצרים בעיה גדולה לא פחות? - הם מעובדים לזרה ועמוסים בפחמימות (ריקות?!)!
האם יש הבדל בין בסקוויט לפרוסת לחם בזה?
אופיר

הי אופיר
אני חושב שאתה קצת מתאמץ מדי למצוא "הכשר" לבעיות יותר בסיסיות:
1. עיקר התכונות של הגלוטן באות מזן החיטה ולא מאופי הטחינה או האפייה. רוב החיטה שמגיעה אלינו היא חיטה חצי ננסית מודרנית העשירה מאוד בגלוטן, לכן כל מוצר מחיטה כזו יהיה רע למדי.
2. לכן דגנים שמועטים מאוד בגלוטן (כמו שבולת שועל, דורה, טף) עשויים להיות אפשריים.
3. עם זאת, דגנים כוללים גם אנטי-נוטריאנטיים המונעים ספגית ויטמינים ומינרליים בגוף, וכן מעודדים בעיות מעיים שונות. לכן אני מאוד ממליץ להמנע מכל סוג של דגן (אורז לבן הוא דגן בוטנית אבל נראה כבטוח מאוד לשמוש)
4. השרייה והתססה (ממחמצת למשל) מנטרלת חלק גדול מהגלוטן כי החלבונים מתפרקים ומשתנים. בשמרים לא. כאמור ב 1, העיקר הוא זן החיטה, כלומר לחם מסורתי צרפתי שהיה עקרו שעורה ומעט חיטה "עתיקה" שתסס במחמצת והותפח ארוכות מאוד כנראה ביטל את רוב הרעלנים שבו (לאנשים שאינם רגישים במיוחד).
5. מצה גרועה בדיוק כמו לחם.
6. מוצרים ללא גלוטן הם משפחה רחבה מדי להתייחסות עניינית. קמחים מחיטה שהנם ללא גלוטן אני לא נוגע. אכן מעובדים לעייפה. יש מוצרים ללא גלוטן שהם פשוט ללא גלוטן גם בלי אקסטרה עיבוד וזה טוב. 


אני מתאמן מגיל 5 יש לי ידע רב בתזונה לא פעם התעניינתי באתר שלך  אבל לא בדיוק הבנתי איך ללא פחמימה אתה יכול לבצע אימון עצים ולא להגיע לשריפת שריר.....
אכילת שומן פוגעת בתהליך הליפוליזה בכלל נראה כמו דיאטת אטקינס צורת האכילה הזאת ....
לא שולל ולא תומך כמו צורות אכילה אחרות בעולם. התזונה היפנית, הים תיכונית, אסירת אכילת דגים ע"י הרמבם,  אכילה צמחונית טבעונית, ללא גלוטן, אסירת אכילת חלב ומוצריו... די אפשר להשתגע אולי באמת הגיע הזמן לחזור למקורות....

תודה דודי.
אני חושב שאתה מתבלבל כי אתה מפרש אותי לא נכון.
אני לא אומר שלא צריך פחמימות. אני חושב שכדאי פחמימות, ובודאי למי שעוסק בספורט. אני עם זאת משוכנע שפחמימות ממקורות של דגנים וסוכרים הן רעות ומזיקות ואינן חלק טבעי מתזונת האדם!
תרבויות בריאות מסביב לעולם אלו פשוט דוגמאות מקומיות שנקטו בכלל הזה.
ברכה ובריאות,
דעאל

יש לכם שאלות נוספות או עצות, השגות, דעות אחרות או מחשבות?
ספרו לנו!


Share/Bookmark

By Dael with 23 comments

23 הערות קוראים:

תמיד נחמד לקרוא תשובות לשאלות נפוצות. עלתה לי לפני כמה זמן שאלה שדי מטרידה אותי. שמנת מתוקה (נגיד ה38% שאני שותה) היא, כמו שמעיד שמה, מתוקה יותר משמנת חמוצה של אותה החברה בקרטון דומה. למרות זאת ממה שהבנתי ככל שאחוז השומן גבוה יותר דווקא יש פחות לקטוז בכל העסק. מה הופך את השמנת למתוקה?

אל חשש, בשמנת מתוקה אין סוכר. שמנת רגילה (או "מתוקה") נוצרת מהפרדה של השומן מהחלב. שמנת חמוצה פשוט עוברת אח"כ תהליך התססה ולכן היא יותר חמצמצה.

לבחור מהעגלות לך לוגאס יש שם בופה ענקי בכל מלון של סטייקים וסיפוד במחירים מגוחחים בנוסף זה אחלה לוקיישן לצאת לטיולים ממנו.


דעאל תודה על הכל!!
יש לי קושיה, אם מישהו יודע לתת לי תשובה מעמיקה אשמח מאוד.
אני מייסם פליאו כבר שנתיים ומרגיש מצויין, לא אוכל עד הצהריים, אוכל ירקות, בשר וכל הדברים הטובים.

לגבי שמנים בכלל האם עדיף לאכול את הפרי (אגוזים, זית, אבוקדו, קוקוס) ופחות לצרוך את השמן המעובד.
השאלה היא למעשה אם עדיף לתת לגוף ללמוד לפרק ולצורך את חומצות השומן ע"י צריכה של מזונות שמנים?
הרי אבותינו הקדמונים לא כל כך זיקקו שמן של פירות וזרעים כפי שידוע לי אלא יותר של חיות

תודה מראש

דוד

על כך שהשמנת המתוקה לא מכילה סוכר לא היה לי ספק (טוב, אולי עקבות לקטוז בלתי מורגשים), אבל הדבר שאני תוהה לגביו הוא לאו דווקא מה גורם לחמוצה להיות חמוצה (למרות שאת עניין ההתססה גם לא ידעתי), אלא מהו החלק שקיים בשמנת המתוקה שהמוח שלנו מזהה כמתוק. זה בטח לא השומן, אז מה עוד יש שם?

כתבת שלחם שעורה בתפיחה הוא בסדר.
האם הדבו של האתיופים שעשוי משעורה עם מעט שמרים ותופח זמן רב נכלל?

לגבי הקינואה.
ראה תשובה שניתנה באתר: THE PALEO DIET
Dr. Cordain’s Response:

Hi Millie,

Good to hear from you and contratulations on your successes with the Paleo Diet. In my new book I have devoted part of Chapter 6 to potential adverse health effects of such psuedo grains as quinoa, amaranth and buckwheat. All of these plant seeds contain a variety of antinutrient compounds which potentially have deleterious effects in humans, particularly if they are consumed in high amounts on a regular basis. Quinoa seeds may contain very high concentrations (up to 5,000 mg/kg) of compounds known as saponins, which like the name implies, have soap like properties thay may cause a “leaky” gut by breaking down intestinal cell membranes. I believe that a leaky gut promotes chronic low level inflammation and likely represents a necessary step in the development of autoimmune diseases. Quinoa seeds may be “polished” during processing to lower their saponin content, because the highest concentration of these compounds are found in the outer layer of the seed. Fresh fruits and vegetables are superior nutritionally to all whole grains, including the psuedo grains, which I recommend should be consumed infrequently.

Hope this helps

Loren Cordain, Ph.D., Professor

מה דעתך על פופקורן אני מכור...

שלום
בתור צמחונית רציתי לשאול לגבי שבבי סויה? מה דעתך עליהם? האם זה יכול לשמש תחליף לבשר? שהרי זה לא דגן נכון? תודה

הי אנונימית. שבבי סויה אינם מומלצים. סויה היא קטנייה ורוב המוצרים הנאכלים ממנה (למעט אדממה) הם מעובדים מאוד.

אז לצמחונים אין הרבה אופציות בתזונה זו. אני מנסה לקבל הרבה מהנאמר, הייתי שמחה להוריד דגנים וזה אפילו לא מאד קשה לי (כבר היום בלי חיטה וסוכר מוצרי חלב) עד כמה קטניות זה בעיה? מעניין לשמוע את דעתך. תודה

לאנונימית הצמחונית-
אם את מהצמחונים שאוכלים דגים זה יכול לסגור לך את הפינה.
אם לא- קטניות רצוי לא הרבה, וכמובן להנביט אותן. יש דגנים בטוחים יותר כמו אורז או בטטה. שומן את יכולה לקבל ממוצרי חלב שמנים- גבינות קשות, שמנת וחמאה (רוב הרגישים יכולים לעכל אותם ללא בעיה בגלל מיעוט הלקטוז), שמן זית, אבוקדו וכמובן קוקוס. חלבון אפשר לקבל מביצים, רצוי ביצים מועשרות באומגה 3.
יש לי חבר צמחוני שרצה לעבור לפליאו- הוא עשה את כל מה שכתבתי לו וכמקור חלבון (הוא לא אוכל דגים) פרט לביצים קנה אבקות חלבון WHEY ללא לקטוז.

אבקת חלבון זה לא מוצר מעובד? מאד מאד? כבר עדיף שבבי סויה לא?
אשמח לשמוע איזה דגנים הם סבירים יותר אורז? קינואה? כוסמין?

היי
רציתי לדעת מה בנושא דגים מעושנים, מכל הסוגים?

בגדול זה טוף, תלוי בתוספות וכימיקלים.
ככל שלדג יש יותר שומן ופחות הטביעו אותו בשמן תעשייתי יותר טוב.
שימו לב שלהרינג בדר"כ מוסיפים הרבה סוכר.

היי, אני נוטה להאמין שמבחינה בריאותית התזונה הזו אכן מאוד מועילה,מה שמעניין אותי זה האם לא קשה לך ההתמודדות עם ההשלכות של תעשיית המזון מהחי-למשל,הריגת אפרוחים בייסורים בחנק או גריסה,שחיטה שגם לרוב לא קורית מייד..יש הרבה סבל פיזי מיותר של בע"ח שלא היה קיים לפני הייצור המתועש שעליי אישית מאוד משפיע ולמרות אהבתי לבשר זה נמצא אצלי כל הזמן במודעות ולכן מאוד הורדתי במינונים.אני מאוד אוהבת דגים ואפילו עליהם אני חושבת פעמיים בגלל שראיתי פעם סרטון שמראה אותם גוססים מחנק במשך שעות וזה מאוד השפיע עליי..יוצא שכל פעם שאני אוכלת בשר אני מלאת ייסורי מצפון. אני מניחה שאם הייתי יודעת שהחיות חיו חיים טובים ומתו מהר וללא סבל מיותר זה היה פחות מפריע לי,אבל רוב הזמן זה לא כך.משהו בדרך של השגת המזון מהחי היום שמאוד מרתיע אותי. היש פתרונים?

תודה ליאת. אני מסכים שהתעללות במקומות שהיא מתרחשת צריכה להפסק ומייד אבל אני לא חושב שלפני 150 שנה הפרות יותר נהנו ללכת לשחיטה. אף חיה לא רוצה למות: לא פרות וכבשים, ולא עכברים, ציפורים ומברנים. אלה מתים בתעשיית הבשר ואלא מתעשיית הדגנים (רק שאת לא רואה את המוות בעיניים, למרות שהוא בהקפים גדולים לא פחות). אבל מוות וחיים כרוכים זה בזה וכדי לשגשג יש לאכול חיים ובתמורה גופנו יזין אחר כך את האדמה שתזין את הצמחים. לצערי, אין לי פתרונות קלים ופשוטים. ב"מסעדה שבסוף היקום" של דאגלס אדמס הפרה המדברת מציעה את אחוריה לסועדים, אבל זה כנראה לא יקרה. בינתיים אני מניח שאת לא באה בטענות לחתול שלך על כך שהוא טורף ועובדה שסרטוני חתולים נחשבים לחמודים ביותר ביוטיוב.
אין לי פתרונות קסם, רק משקפיים של מציאות.

ליאת,
אני ממליץ לך לקרוא את הספר "the vegetarian myth". יש שם הרבה התייחסות לעניין הזה של הרצון של חלקנו להימנע מהרג.
אני ממש לא מצדיק פה את תעשיית הבשר, היא חייבת להשתנות!

אבל, חשוב להבין שכמו שהדברים עומדים היום, הבחירה לאכול לחם כרוכה בהרבה מאוד הרג וסבל של מגוון חיות, פשוט כפי שכתב "קדמוני", לא רואים את זה כי זה קורה רחוק ובשקט. חקלאות היא שיטה הרסנית שהורגת כל מה שבדרכה אל הגידול היחיד שהיא רוצה לגדל- חיות, אדמה, תושבים מקומיים...

היום, לבחור בדגנים לא אומר שאת מונעת סבל מיותר, גם לא בשר, אבל מאחר וצריך לאכול משהו, אני מעדיף לבחור את מה שעושה אותי בריא ותוך כדי לתמוך ולנסות לקדם אורח חיים שונה. אני לא רואה יתרון בבחירה של מזון לא בריא, רק בגלל שהוא -נראה- פחות הרסני, הוא לא!

וזו עוד הזדמנות לקדם את ההרצאה מ-TED של אלן סאוורי על הפיתרון שלו לתופעת המדבור/אקלים/רעב... http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vpTHi7O66pI

לבריאות.

אבל לפי מה שאתם אומרים,גם אם אני אוכלת בשר אני רק מוסיפה חטא על פשע מאחר ועדיין שטחי גידול הרבה יותר גדולים מנוצלים לגידול מזון עבור החיות..הרי לצורך גידול של פרה אחת דרושים עשרות קילוגרמים של חיטה ואלפי ליטרים של מים. דגנים אני כמעט ולא אוכלת בלאו הכי, אפשר להגיד שהתזונה שלי די פליאותלית,אבל המרכיב מהחי מאוד קטן.הרי בתזונה הזו אחוז הבשר יכול להיות גם ממש קטן,אבל נראה שאנשים תופסים את זה כחלק עיקרי בתזונה ואוכלים כמויות גדולות מאוד של מזון מהחי.אם אני בוחרת כבר לאכול בשר,אני אעדיף בשר ציד,אבל אין לי מושג היכן משיגים אותו והוא גם בטח מאוד יקר. הכי קרוב לזה זה דגים.

רב הדגים היום גדלים בבריכות. הים התיכון כבר כמעט ריק מדגים...
שוב, בנוגע לבשר. כמו שהוא מגודל כרגע (למרות שיש בארץ גם בשר שהוא ברובו מרעה, לא בכולו) זה לא טוב לנו. אנחנו רוצים שיגודל אחרת. העניין הוא האם עד שאנחנו מצליחים לשנות את המצב הקיים אנחנו מתפשרים על הבריאות שלנו או לא. אולי יש מי שיגיד שזה מה שצריך לעשות, אני אישית שם את הבריאות שלי בראש סדר העדיפויות ואז מתפנה לענייני שינויים כאלה...
כשאתה לא אוכל דגנים וקטניות, אתה צריך לקבל תזונה מאיפה שהוא, לכן בשר הופך ליותר מרכזי. בשר ציד בארץ זה רק כמעט אך ורק חזירים (לא כשר, אם זה משנה) ורשיון ציד זה דבר שבארץ היום למעשה בלתי אפשרי להוציא יותר...
יש בשר שמיובא מארגנטינה מפרות שאכלו רק עשב, אבל אז עולה השאלה האקולוגית של להביא את האוכל שלך מהחצי השני של העולם במקום לאכול "מקומי".
אין ספק, האדם ברב תחכומו הצליח לסבכך את עצמו לא רע בכלל.

תודה דני. ליאת, אפשר לצרוך מעט בעלי חיים ולחיות בבריאות טובה, זה עניין של העדפה אישית. כמו שכתבת, דגי ים יהיו בחירה טובה (וגם להקות הארבה שהגיעו). מצאי לך את שביל הזהב הפרטי שישאיר אותך עשירה תזונתית ורוחנית גם יחד.

אורז זה טוב ליהודים?

כן, לטעמי. אבל לא אורז מלא אלא אורז לבן, ועדיף בסמטי (וזכור: אורז הוא עשיר מאוד בפחמימות, אז תלוי גם במטרות שלך. לא טוב עבור איבוד משקל מיותר).

כמה עובדות על אורז, ומדוע עדיף קינואה :
1. האינדקס הגליקמי של אורז לבן הוא 89 (כאמור, האינדקס הגליקמי של גלוקוז הוא 100). מה שמלמד אותנו שאורז לבן מעלה במהירות את רמת הסוכר בדם כמעט כמו גלוקוז. לשם השוואה, האינדקס הגליקמי של קינואה הוא 53.
לינק:
http://www.health.harvard.edu/healthy-eating/glycemic_index_and_glycemic_load_for_100_foods
2. אורז לבן מקושר לסכרת.
לינק:
http://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/daily-dose-of-white-rice-linked-to-diabetes
3. אורז, בעיקר אורז חום, מכיל כמות גבוהה יחסית של היסוד הרעיל ארסן (arsenic).
לינק:
http://well.blogs.nytimes.com/2015/03/13/ask-well-arsenic-in-rice-crackers/?_r=1

לסיכום:
לדעתי כדי להגביל צריכה של אורז, ולהעדיף קינואה. מומלץ להשרות את הקינואה במים למספר שעות (6-8) לפני הבישול. ההשרייה מעלה את הערך התזונתי, ומקצרת את משך הבישול. (משאיר יותר ויטמינים, וחוסך באנרגיה).

הוסף רשומת תגובה