אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

סקירת נעלי ריצה מינימליסטיות - Merrel וחברים אחרים

שלום חברים.
זהו. חזרתי בשלום. שבועיים וחצי באיזור זמן פסיפי היו מרתקים ומעייפים וכעת אני מסתגל לזמן המקומי בתקווה לחזור ולכתוב בקצב סביר.
כמו תמיד בנסיעותי לחו"ל, גם הפעם לא יכלתי להתאפק מלפרגן לכם הקוראים, ולרכוש עוד זוג נעלי ריצה מינימליסטיות, כדי שיהיה לכם מעניין ומועיל ולי יהיה נחמד. אוקיי, זה גם בגלל העובדה שאני אוהב לנסות נעליים חדשות כל פעם שידי נחה על אחת כזו.
הפעם, Merrell Barefoot.  עברתי בחנות outlet שלהם ליד סן דייגו, והן היו במבצע (60 דולר), אז כאמור, לא היתה ברירה אלא לקנות כדי לדווח...
הנה הן:


חיכיתי לכמה ריצות שטח כדי שאוכל לספר האם שווה. אז ככה:
למרל יש צבעים נחמדים ובד דק ונושם.
ההפתעה הגדולה היא במידות. אני מידת נעליים 44 אבל המרל הללו דרשו ממני מידה 46 (!). הן מחזיקות היטב את הרגל ולמרות שהמידה כביכול גדולה, הן צמודות כהלכה.
היתרון המשמעותי של המרל הוא בקדמת הנעל שהיא רחבה מאוד ויש שפע של מקום לאצבעות הרגליים בפריסה רחבה, וזה תמיד סימן טוב לנעל מינימלית איכותית.
היתרון השני הוא בסוליית הויבראם. הנעל מרגישה קשיחה מאוד ועמידה והסוליה היא בעובי של 8 מ"מ, שזה לא מעט. הנעל שטוחה כנדרש ואין הגבהה של העקב, למרות שבתמונה זה נראה ככה, הן באמת שטוחות. מאידך, יש הדגשה משמעותית של הקשת הפנימית של כף הרגל. החלק הזה (הצהוב, במרכז הסוליה), הוא קשיח מאוד (לא ברור למה) ולאכזבתי הוא הציק לי ברגל ימין אחרי כמה זמן של הליכה. בריצה זה פחות הפריע לי. רגל שמאל הרגישה נפלא ורגל ימין היתה מוטרדת. כלומר, אצלי כף רגל ימין שטוחה יותר אז לבעלי פלטפוס כמו שלי, יתכן והמרל לא בדיוק מתאימות.


בשטח הן התגלו כנעליים עצבניות וקשוחות במיטב מסורת נעלי השטח של מרל. רצתי בשטח שחלקו די קשה והנעליים  ניטרלו לחלוטין הצקות מאבנים קטנות או זיזים. מכיוון שהסוליה כוללת רק בליטות זעירות ולא צפופות, אבנים וחצץ לא נדבקים, וגם אחרי שרצתי קצת בבוץ (שדה שהישקו אותו), הבוץ נשר בקלות.
הנעליים מרגישות קלות אבל אחרי חמישה קילומטרים הרגשתי להפתעתי את המשקל שלהן. ואולי רק היה נדמה לי.
בריצה על אספלט וכביש יש להן "אחיזת כביש" נוחה והריצה הרגישה נעימה ונוחה.

ועכשיו, להשוואת אפשרויות נוספות
יש המון (באמת המון) דגמים, סוגים ומינים של נעלים מינימליסטיות, ותקצר היריעה ויקטן התקציב, ובכל זאת, אני כבר כמה שנים טובות רץ "חצי יחף" אז יש לי מעט פרספקטיבה והשוואה של מה שעבר תחת רגליי. ואלו ארבעת הזוגות העקריים שלי:


תמונות על וצד לשירותכם:


קל לראות שה VFF הן הדקות והקלילות מכולן ועונות היטב להגדרה של ריצה יחפה. הן עמידות בצורה שלא תיאמן וגם אחרי 3 שנים וחצי הסוליה שלהן נראית כמעט חדשה (השתמשתי בהן לא מעט). הרצועות נשחקו ונוצרו חורים קטנים בבד שצמוד לאצבעות הרגליים, אבל סך הכל זהו מוצר מופלא ועמיד ביותר. אלו הנעליים הראשונות והיחידות שהיו לי שהרגשתי שאני מאוהב בהן. זה פשוט שונה לגמרי מכל נעל אחרת. מאידך, הן לא טובות מספיק לריצות שטח (אפשרי אבל כואב מעט, ורטוב), ופחות יעילות בחורף (פעם בחורף בלונדון נרדמו לי לגמרי אצבעות הרגליים אחרי ריצה איתן). מאידך, הן מתכבסות בקלות (די נדרש כי ללא גרביים, הריח לא משהו).


הנייק פרי הן הדגם הפופלרי מכולם. הן קלות מאוד, כמעט ללא תפרים ומרגישות נעים על הרגל. יש להן שלושה חסרונות עקריים: צפיפות האצבעות בחזית הנעל, עקב מוגבה וסוליית שוקולד. להבדיל מריצה יחפה אמיתית, הנייק פרי שומרת את האצבעות צפופות מדי, אם כי לא במידה מוגזמת. העקב שלהן מוגבה מעט (זה ההבדל בין נייק פרי 3, לנייק פרי 5 ונייק פרי 7 - המספר מייצג את ההפרש, במ"מ, בין גובה העקב לגובה סוליה). זה עדיין הרבה יותר שטוח מרוב נעלי הספורט אבל לא באמת שטוח. זה עשוי להתאים למי שעובר לראשונה לנעליים מינימליסטיות (יחסית). שלישית הוא סוליית קוביות השוקולד הנותנת את הגמישות והרכות של הנעל. אבל כפי שאתם רואים בתמונה, זוהי מלכודת לאבנים קטנות וחצץ. בריצת שטח זה מעצבן מאוד במיוחד כשעולים חזרה על הכביש ואז אתם מתחילים "להרעיש".  שורה תחתונה זוהי נעל אפשרית אבל לא הבחירה שלי. הן כיום בעיקר מעלות אבק.

ה Vivobarefoot הן נעליים נהדרות. הן מרגישות קלות מאוד על הרגל, רחבות, שטוחות לחלוטין ונוחות בצורה בלתי רגילה. החסרון היחיד שלהן הוא עמידות הסוליה. אחרי שנה וחצי של שימוש אינטנסיבי העקב בסוליה נשחק לחלוטין (ראו תמונה) ונראה לי שעוד כמה קילומטרים כבר יהיה שם חור.
הסוליה כולה היא דקה מאוד (אולי 3 מ"מ עובי) ולמרות המראה של "שטח" הן רכות וקצת קשה להן בשטח קשה. ועדיין אלו נעליים פשוט נהדרות ובעיקר נוחות מאוד גם להליכה וגם לריצה.

 כדי להיות בטוח לגבי המשקל צילמתי את כולן על המשקל במטבח (שמזייף ב 50 גרם לרעתן). המשקלים דומים מאוד אבל מרגישים אחרת.


אם מעולם לא רצתם כך, כדאי להזכר איך להתחיל לרוץ יחף בעשרה צעדים פשוטים.

האם אתם משתמשים בנעליים מינימליסטיות?
איזה?
תנו לנו בתגובות סקירה והמלצה! 

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 20 comments

20 הערות קוראים:

לאחרונה רכשתי באינטרנט את ה-Trail Glove של Merrel, בתור נעליים מינימליסטיות הראשונות שלי ולא העזתי עדיין לרוץ איתן מרוב פחד לפציעות עקב סגנון ריצה לא מתאים.בהליכה על כביש הן הרגישו נוחות ורק חטפתי התכווצויות קלות בשרירי התאומים. אשמח לקבל טיפים לרץ המתחיל.
יאיר

מה ההמלצה שלך לבעלי פלטפוס,גם להם מומלץ לרוץ בנעליים מינימליות?
ויותר מעניין מזה, האם צריך ללמוד את טכניקת הריצה היחפה והנכונה או שאפשר פשוט להתחיל לרוץ עם הנעליים וזה כבר מגיע באופן טבעי..?
תודה

מישהו יודע איפה מוכרים בארץ VFF?
ניסיתי ליצור קשר דרך ה facebook שלהם אבל ללא תגובה.

בתור בעל פלטפוס בעצמי אני יודע שהרבה יותר נוח לרוץ יחף או עם נעליים מינימליסטיות. למעשה זה מנצח בהמון את המדרסים ה'אורטופדיים' שהכריחו אותי לעשות גם לפני כמה שנים וגם לפני כמה חודשים בצבא, במקום לאשר לי נעליים שמתאימות לי.
התברר לי עם הזמן שבעוד שמדרסים מאפשרים לבעלי פלטפוס ללכת זקוף כל זמן שהם עם הנעליים, ולמעשה 'מכריחים' אותנו לעשות זאת, ברגע שהם יורדים אנחנו מאבדים מודעות לגבי היציבה שלנו והולכים כפוף עם כל נעל שאין בה את המדרס המותאם אישית לנו.
לעומת זאת למדתי שאם אני הולך עם נעליים מינימליסטיות או יחף ומקפיד ללכת זקוף, תוך מעט מאוד זמן הגוף פשוט לומד לבד להיות זקוף ואני לא צריך מדרס שיזכיר לי לעשות את זה.

אם כבר הזכרתי את הצבא קודם, הזמנתי נעל צבאית בשם Tactical Research 102 (יש גם 101 ו103 אבל ההבדל הוא רק הצבע). לא זולה בכלל אבל היא נראית כמו נעל חי"ר ולא עושים לי בעיות כשאני מסתובב איתה בצבא. זה הדבר הכי קרוב ל'מגפיים מינימליסטיות' שהצלחתי למצוא, ולמעשה עם פער של רק 5 מ"מ בין העקב לשאר הסולייה שדקה בעצמה היא כבר לא מפריעה למי שלמד ללכת יחף תמיד אז אפשר לומר שהיא אכן עומדת בהגדרה. היא גם קשיחה, והיא גם נראית מצוין. הVFF שלי סבבה והכל, אבל עם אלה אפשר להשוויץ גם מבחינה אופנתית.

עמוס, ה-Tactical Research נראות ממש יפות - אפשר להשיג בישראל?

עמוס, גם אני מתלבט לגבי הנעליים האלה (mini-mil). איך הצליח לך עם המידה?

זו הרי הזמנה מחו"ל ואי אפשר למדוד, אז מה המידה שלך ומה הזמנת? והאם יצא טוב/גדול/קטן...?

לי יש את merrell sonic glove שקניתי במגה ספורט,היה מבצע ב300 ש''ח,עם ''חבר'' זה יוצא 270 :)
כמו כן יש לי את merrell tough glove שהזמנתי מאיביי.
שתיהן נורא טובות,עם הTOUGH אני מסתובב ביום יום,אחלה של נעל.
הסוניק נחמדה,אבל עדיין חסר לי ספייס באצבעות.
עמוס,נראית טוב! אני הולך להזמין אחת בצבע חול.

את שלי קניתי בrunway ליד בית זרזיר על הכביש בין רמת ישי לצומ המוביל חנות ברמה .

את הTR102 שלי הזמנתי מאמאזון של ארה"ב. לא זול אבל בשבילי זה היה שווה את זה כדי לא להרוס את הברכיים והגב בשירות.
מבחינת המידה, אני יודע שאני 42.5 אז לקחתי מידה 9.5 אמריקאית, בהתחלה לחץ אבל ככה זה כל נעל צבאית ועכשיו זה יושב בדיוק כמו שצריך (כמובן שלעומת VFF אין לך חופש לאגודל אבל כל נעל סגורה פועלת לפי העיקרון הזה). אם אתה מעדיף שלא ירגיש צמוד לרגל אלא יהיה מקום לאגודל קח חצי מידה מעל.
(מצטער על העיכוב, הייתי בשמירות. לא בטוח אם זה עצוב או משמח שיצאתי מהן בלי תלונה אחת למרות שהייתי בלי נעליים תקניות, ועוד כמה דברים)

ממליץ לקנות נעלי ריצה ב www.anerobi.co.il - היצע גדול, מחירים טובים ובסה"כ באמת חנות שמתמחה בנעלי ריצה, ולא רק מחזיקה כמה זוגות בודדים על הדרך... מומלץ!

עמוס,היו לך לפני את הנעלי חי''ר החדשות?
ההבדל בניהן מורגש?
יש לך מייל שאפשר לדבר איתך בקשר לנעליים? די לחוץ לי להזמין.

לא היה לי את נעלי החי"ר החדשות אישית אבל יצא לי לנסות זוג שאול לפני שהחלטתי לקנות נעליים אחרות. את כל החלק העליון של נעל החי"ר אהבתי והתפירה מאוד טובה, אבל הסולייה עדיין הייתה בעייתית ברמות עבור מי שרגיל ללכת יחף. נעל החי"ר הזו גם היא של חברת Belleville כמו הנעליים שהזמנתי, וזה התברר לי בדיעבד (רק אחרי שקניתי את הנעליים הנוכחיות שלי). הדגם של נעלי החי"ר ספציפית הוא דגם 390 trop וכנראה בגלל זה שהתפירה בין הנעליים מאוד דומה נורא קל לי להסתובב איתן בלי לקבל תלונות ולגרום לגורמי משמעת למיניהם באמת להאמין שזו נעל מותאמת אישית.
אתה יכול ליצור איתי קשר ב iluz@outlook.com, אשמח לעזור.

עמוס, כמה זה עלה כולל המשלוח? הן יפות מאוד ואני מחפש זוג שיחליף את הסוקוני.

עלה לי 160 דולר כולל משלוח, לא היה מכס או מע"מ עליהן. זה באמאזון והגיע די מהר, אני בטוח שאפשר למצוא זול יותר במשלוח איטי יותר (בלי המשלוח זה 125 דולר).

זהו שנראה שיש מבחר כל עוד קונים מחו"ל אבל עניין המכס והמע"מ מטריד אותי, במיוחד לאור העובדה שכל פעם שהזמנתי משהו מעל ל75-80 דולר הם לקחו כ50% משווי המוצר.
איך הצלחת לצאת בלי עמלות נוספות?

בעלי קנה לא מזמן נעלי vivo ברשת קולומביה(בזכרון יעקב)... אמרו לנו שהם חדשים יחסית בארץ. הוא מבסוט מהם מאוד וגם המחיר לא היה בשמים.....

תודה רבה על הסקירה! התחלתי עם נייק פרי ועכשיו עוברת ל VFF. בינתיים מרגיש מדהים. אני מחפשת מה יהיה טוב לריצות שטח.

מוזמנים לנסות את "נעלי מוגלי" שאני מייצר ומעצב.
נעל מינימליסטית איכותית ביותר מעור וסוליית גומי דקה, בעלת עיצוב יותר אלגנטי מספורטיבי מה שמתאים אותה גם לריצות וגם למשרד.
מוגלי עולות 400 ש''ח, ונמכרות ישירות דרכי בתיאום טלפוני או בשוק האמנים ה''יווני'' ביפו בימי ו' 10-16.
אפשר להתרשם בדף הפייסבוק של ''נעלי מוגלי נעלי קרקע בעבודת יד'' 054-5594757

ממליצה מאד על levuano הולכת בהם כבר שנתיים נוחות מאד עמידות מאד כביסות.
תחושת יחפות מושלמת:) מעולה לגב.
רכש י בגרמניה. יש חנויות בכל אירופה וארהב
לצערי אין עדיין בארץ ניתן לרכוש באמזון.

קניתי לאחרונה מאנאירובי plus
חנות אינטרנט

הוסף רשומת תגובה