אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מה זו האליפסה הזו ומדוע היא קריטית לחיים בריאים?

יום בהיר אחד קיבלתי את המייל להלן:
****************************
שלום דעאל. ניתקלתי בספר שלך ופשוט התרגשתי...
אני המייסדת והמדענית של חברת ביוטק צעירה המנסה לפתח מוצר מועשר במיטוכונדריה לטיפול במחלות רבות שבהן המיטוכונדריה פגומות (מחלות מטאבוליות, ניווני שרירים, מחלות לב, כלי דם, נוירודגנרטיביות ועוד..). המיטוכונדריון הוא אברון מדהים המצוי בכל התאים האנושיים (ואחרים כמובן, כולל צמחים) ומייצר את מרבית האנרגיה התאית (ATP). בנוסף לכך למיטוכונדריה תפקידים רבים כגון יצירת הורמונים סטרואידים באיברי הרבייה, אחריות על מנגנון ההתאבדות התאי ופירוק שומנים.
ובקשר לספר שלך – הקשר הישיר בין אורח חיים בריא, פעילות גופנית מאומצת לזמן קצר, תזונה נכונה ועוד ועוד – הוא המיטוכונדריה!
כל טוב, נטלי
Natalie Yivgi-Ohana, Ph.D
****************************
אחרי המייל המסקרן הזה, כמובן שנטלי ואני שוחחנו ארוכות, ונטלי הסכימה לכתוב פוסט אורח (להלן חלק ראשון) ששופך מעט יותר אור על המיטוכונדריה ותפקידה, ולמה אם נאכל נכון ואם ננוע נכון, נשמור על בריאות מולקלורית ולא רק על בריאות כוללת. רוצה לומר - מדוע הסוד הקדמוני עובד עלינו גם ברמה התאית, ולא רק שומר לנו על משקל תקין.
זה חומר מרתק, ונטלי תשמח לענות על השאלות שלכם (בתגובות)!

****************************
מי אני ומה שמי?

שלום דעאל,
שמחתי כל כך לגלות את ספרך "הסוד הקדמוני" על המדף בחנות הספרים, ואפילו יותר ככל שקראתי והעמקתי בספר. הסיבה העיקרית היא שהתיאוריות התזונתיות שלך מתאימות כל כך לתיאוריות המקשרות בין תזונה נכונה לאברון התוך-תאי המרתק המיטוכונדריון ובהיותי חוקרת מיטוכונדריה אשמח לעשות את הקישור הזה עבור הקוראים:
המיטוכונדריון (ברבים: מיטוכונדריה) הוא מעין בית חרושת לייצור אנרגיה של התא. בכל תא יש בין עשרות לאלפי מיטוכנדריה, תלוי בדרישות האנרגטיות של התא (למשל: בשריר ובשריר הלב בפרט המיטוכונדריה תופסים יותר מ 40% מנפח התא, וזה כדי לעמוד בדרישות האנרגטיות הגבוהות של תנועה מתמדת).
בנוסף להיותם האתר שבו חומרי המזון שאנו צורכים הופכים לאנרגיה (האנרגיה התאית נקראת ATP), המיטוכונדריה הם כמו תא בתוך תא: יש להם ממברנות חיצוניות המורכבות מחלבונים ושומנים (המגיעים מהמזון כמובן), הם מתחלקים ומתרבים ויש להם חמור גנטי (DNA) משלהם. מרבית האנרגיה הנוצרת ע"י המיטוכונדריה מקורה מפירוק סוכר (גלוקוז) וחומצות שומן המגיעים מהמזון. המיטוכנדריה משתמשים בכ 90% מהחמצן שאנו נושמים כדי להניע את תהליך יצירת האנרגיה.  המיטוכונדריה אחראיים על יצירת מרבית האנרגיה החיונית לתא (ATP): הן דרך פירוק גלוקוז והן דרך פירוק חומצות שומן. תהליכים אלו מחייבים נוכחות של ויטמינים, בעיקר מקבוצת B הנחשבת לקבוצת האנרגיה (;B1, B2, B3, B5, B6 מצויים בשפע בבשר וחלקי פנים, ביצים, ירקות ואגוזים), ומינראלים כגון ברזל (מצוי בעיקר במזון מן החי כמו בשר, עופות, ביצים וכן בירקות וקטניות) וגופרית (המצויה בשפע בברוקולי למשל). רכיב תזונתי הכרחי נוסף לתהליך יצירת האנרגיה במיטוכונדריה הוא קואנזים Q10 המגיע בשפע ממזון מן החי. יעילות יצירת האנרגיה מגרם חומצת שומן גדול פי כמה  מזו הנוצרת מגרם גלוקוז (תלוי באורך חומצת השומן, למשל מפלמיטאט נוצרים פי3.5 יותר מולקולות ATP מאשר מגלוקוז).
מדוע חשוב כל כך לשמוע על המיטוכונדריה?
כיוון שאם אין אספקה סדירה של אנרגיה לתאים, הרקמות והאיברים לא יתפקדו כראוי. בהתאם לכך, אי-תפקוד מיטוכונדריאלי עומד בבסיס הגורמים לזיקנה חולנית ועייפות כרונית. בנוסף, אי-תפקוד מיטוכונדריאלי הוא גורם מכריע בהתפתחות מחלות כרוניות רבות, כגון אי-ספיקת לב, סכרת ופרקינסון. בנוסף למחסור באנרגיה, מיטוכונדריה פגומים מייצרים חומרים רעילים לתאים (רדיקאלים חופשיים) הגורמים נזק למטען הגנטי, לחלבונים ולשומנים. בשל ייצור מוגבר של רדיקאלים חופשיים מומלץ לצרוך ויטמינים מסוג E ו  C המונעים את הנזקים הללו. כיום מקובל לחשוב על תהליך הזיקנה בכללותו כתהליך המונע מנזקים מצטברים למיטוכונדריה. מחקרים מראים שפגיעה בתפקוד המיטוכונדריה גורמת להזדקנות מואצת, הלבנת שיער, נשירת שיער, עייפות וחולשת שרירים.
המיטוכונדריה חיוניים וחשובים לפינוי הגלוקוז מזרם הדם, להאצת פירוק שומנים מרקמות שומן ולהפיכתם לצורת האנרגיה החיונית לכל פעולה שהתאים שלנו מבצעים ולתפקוד איברי הגוף (תנועת שרירים, פעילות מוחית, יצירת הורמונים, תנועתיות תאי זרע ועוד ועוד).
הקפדה על הזנת המיטוכונדריה חשובה: לאכול מזון עשיר בחלבונים, שומנים מן החי, ויטמינים ומינראלים, שכן פירוק חומצות שומן ע"י המיטוכונדריה מניבה הרבה יותר אנרגיה לתא מאשר פירוק סוכרים.
שומן הוא האנרגיה המועדפת על ידי המיטוכונדריה.

****************************
באותו עניין, יש סרטון נהדר של ד"ר טרי וואלש, פרופ' לרפואה פנימית שחלתה בטרשת נפוצה ועברה שינוי מדהים לאחר שינוי תזונתי שמטרתו, כך לדבריה, "להבריא את המיטוכונדריה שלי". (די מדהים ש TED החליטו אחרי שלוש שנים מאז שהסרטון עלה, להכנע ללחץ של מונסנטו, הספונסר הראשי, ולהוסיף "אזהרת צפייה" לסרטון הזה. כדאי לראות, ולו בכדי לעצבן אותם).



אז עד כאן היה בקצרה החלק ראשון מאת נטלי (ובשני נגלה איזה סוג ספורט מעדיפה המיטוכונדריה שלנו: הרמת משקולות, ריצות ספרינט או ריצות מרתון?)

כיתבו בתגובות מחשבות ושאלות, ושתפו, בכיף.
תהיו לי בריאים, דעאל


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 22 comments

22 הערות קוראים:

תודה דעאל. כיף גדול שאתה מביא כותבים מבחוץ לבלוג.

אז נטלי, היות וסיכמת ב"שומן הוא האנרגיה המועדפת על ידי המיטוכונדריה" - האם את חושבת שצריך ליזון בעיקר משומן (דיאטה קטוגנית\0 פחמימות) או שהפליאו שמתואר בסוד הקדמוני הוא דווקא עדיף (כזה שכן מכיל פחמימות)?

אגב יש הרצאה מעולה (!!!) על הקטע של מיטוכונדריה-פליאו-ספורט ע"י דאג מקגאף:
https://www.youtube.com/watch?v=2PdJFbjWHEU

תודה לעדאל ונטלי.
המידע מאוד מענין אותי. אצלי, אם אני אוכל שמן, בימים הסמוכים אח"כ יש לי חולשה חזקה. אולי זה תלוי בכמות השומן הרב בלתי רווי בשמן. האם אתם יכולים להסביר זאת?

שלום ותודה על התגובות.
המפתח בתזונת מיטוכונדריה הוא "כל רקמה והדרישות האנרגטיות שלה", כך למשל תנועת שרירים ופעילות תאי כבד תעדיף פירוק שומנים, בעוד פעילות המוח נשענת בעיקר על אנרגיה שמקורה בגלוקוז. זוהי תופעה מאוד מעניינת הנובעת מצורך מהיר מאוד באנרגיה, ואת זה מספקת המיטוכונדריה ע"י פירוק סוכרים. כמו כן פירוק שומנים והפיכתם לאנרגיה הוא תהליך הצורך חמצן רב יותר מפירוק סוכר וכדי לא להיקלע למחסור בחמצן המוח מעדיף פירוק סוכר ולא גלוקוז. זאת ועוד, למוח אין אפשרות לאגור סוכרים ולכן תאי המוח מסתמכים רק על סוכר המצוי במחזור הדם. בקיצור, כל ריקמה והדרישות האנרגטיות שלה, ואני באופן כללי חושבת שהתזונה שלנו צריכה להישען בעיקר על שומנים וחלבונים מן החי, אך מבלי להימנע לחלוטין מפחמימות.

הי אבי,
אכן מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת SLEEP הראה שתזונה עשירה בשומנים (צ'יפס והמבורגר מעובד... בעיקר רב-בלתי רוויים) מגבירה עייפות בשעות היום (daytime sleepiness)

רן לוי בפודקסט עושים הסטוריה סיכם את פעילות המיטוכונדריה בצורה מעניינת ומרתקת, מומלץ מאוד
http://www.ranlevi.com/2014/12/04/ep154_mitochondrial_eve/

תודה נטלי. אני מדבר על חולשה ולא עייפות. חולשה מהסוג שממש קשה לי ללכת, כאילו שהרגלים נעשו כבדות. ולפעמים גם קשה לסגור את אצבעות הידים. אין לזה קשר לעייפות - בזמני החולשה אני לא בהכרח עייף, ואני יכול לקרוא ולתפקד מצוין בדברים שלא דורשים פעילות גופנית (כשאני עייף קשה לי לשבת מול המחשב, העיניים נעצמות).
מהרבה ניסויים נראה שזה קשור בעיקר לשומן רב בלתי רווי. בשמן קוקוס לדוגמה, אין את החולשה הזו, או לפחות כמעט שאין.
אני שואל אותך, כבעלת מוצר הקשור למיטוכונדריה שנותנת את הכח, אולי את יודעת להסביר מה קורה אצלי.

שלום אבי,
נראה לי שחולשת השרירים שאתה חווה אחרי אכילת מזון עשיר בשומן רב בלתי רווי היא תוצאה של פעילות מיטוכונדריאלית ירודה. ברגע שאין פעילות מיטוכונדריאלית תקינה השומן מצטבר בתאים וגם יוצר רכיבי שומן מחומצנים וביחד עלולה להיווצר עמידות לאינסולין (כמו שקורה בסכרת). תופעה זו אופיינה בחיות מעבדה שהוזנו בדיאטה עשירה בחומצות שומן. צריך להתעמק במחקרים ולהבין האם אכן שומן רב בלתי רווי הוא הגורם, אבל אני הייתי חושדת בכשל מיטוכונדריאלי ועמידות לאינסולין בתאי השריר שלך.

ובכל מקרה חשוב מאוד שאתה מקשיב לגופך ויודע מה עושה לך טוב ומה לא. וכדאי להתייעץ עם רופא כמובן

דעאל שלום,
אני מכיר את פליאו כבר מספר חודשים אך רק לפני שבוע התחלתי באמת,(לפני זה יישמתי חלק מהעקרונות של זה מכיוון שהיה קשה לי להפרד מהפחמימה)
רק רציתי להגיד לך תודה ענקית על עבודת הקודש שאתה עושה,ואני חושב שאתה בן אדם מדהים ומקווה שתמשיך להעיר אנשים ולגרור אנשים אל פליאו,ותעלה את המודעות לכך.
אני רוצה לתסף באומגה 3 ובמגנזיום,אבל ההורים שלי משוכנעים שמה שבא בכדורים ללא מרשם רופא כנראה סטרואידים/מוות פוטנציאלי בצורה עגולה (אני בן 14).
ניסיתי להסביר להם כמה פעמים,הם פשוט לא מקשיבים.. יש לך הצעות כלשהן?

אני מחכה בקוצר רוח לחלק השני של הפוסט אורח של נטלי איבגי אוחנה

תודה נטלי.
אם הבנתי נכון את תשובתך, שורש הבעיה הוא "פעילות מיטוכונדריאלית ירודה", שפעילות נמוכה זו גורמת שהשומן מצטבר בתאים ומתחמצן וכו'.
אם כן - איך ניתן לטפל בפעילות הירודה של המיטוכונדריה?
לרופאים אין לי כבר טעם ללכת. אין מודים שאין להם שום מושג, והם רק בודקים המוגלובין ברזל וכו' וחלס.

כיום ההמלצות הרפואיות לפעילות מיטוכונדריאלית ירודה יהיו בעיקר בתחום התזונה (הדברים שהזכרתי למעלה) והספורט, כדי להרבות ולשפר את המיטוכונדריה. ישנם קוקטיילים של ויטמינים הכוללים בד"כ קואנזים Q10, קרניטין, ויטמינים B1, B2, B3, B6, B12, חומצה פולית, ויטמין C וויטמין E.
החברה שהקמתי שואפת לפתח מוצר לריפוי מחלות מיטוכונדריאליות, אך הדרך עוד ארוכה...
הרבה בריאות!

שלום רב למביני העניין,
אני מנהלת אורח חיים "קדמוני" ברובו הכמעט מוחלט.
בדיקות הדם האחרונות שלי הראו את הערכים הבאים:
כולסטרול כללי: 263
TG: 64
HDL: 76
LDL: 174
המוגלובין מסוכרר: 6
הבנתי שהיחס הדרוש בין הldl והhdl הם סבבה.
כך גם היחס בין הtg והhdl
וגם שההמוגלובין המסוכרר מתאים לתזונת הפליאו.
האם אני צודקת ויכלה להיות רגועה?
הרופא התקשר והבהיל אותי.
אודה על צפירת ההרגעה.
תודה רבה מראש,
דורה שרייבר ☺

כבר מחקרים אחרים שאומרים שהבשר לא בריא קודם כל הבשר של היום הם שמים הרבה הורמונים שם סרטנים אנטיביוטיקה ומאחלים את הפרות באוכל לא בריא מדובר רק על מראה חופשי עם אוכל בריא ויש חומצות שומן בריאות שבאות מאגוזים אבוקדו ושמן זית גרעינים וזרעים כמו כן אגוזי מלך ב 30 גרם רק שתי גרם שומן רווי שגם הוא בריא השמן של האגוזים הטבעיים וארוז עם סיבים תזונתיים וכמובן עם מינרלים אז סיבים תזונתיים כידוע סופגים אליהם שומן וסוכר ואלה שומנים בלתי רוויים בריאים

הבשר של היום על הורמונים מסרטנים ואנטיביוטיקה ומאכילים את הפרות אוכל לא בריא אני אישית לא אוכלת בכלל בשר אדום ולא אוהבת אני אוכל לתת קצת עוף ומשתדלת אורגני ללא אנטיביוטיקה והורמונים כל הכתבה המעניינת ונכונה ואהבתי מאוד חומצות שומן אפשר לקבל מאגוזים אבוקדו שמן זית למשל ב 30 גרם אגוזי מלך יש רק שתי גרם רבוי ואגוזים זה לא שמן לבד זה שמן שהוא בא עם סיבים תזונתיים שהוא סופחים אליהם שומנים וסוכרים אלו שומנים בריאים עם מינרלים ויטמינים בסידן חלקם כמו שקדים למשל והשומנים האלה הם בריאים תודה על המאמר

אני ליה מתקנת שגיאות מרעה
רווי ומאכילים
מכיוון שהקלטתי דרך מקרופון של המקלדת עשה שגיאות
עכשיו כתבתי

שלום, יש לי במשפחה בעיה דומה, האם יש דרך ליצור קשר עם ד"ר נטלי אבגי אוחנה?
כתובת מייל? לדעתי היא תמצא עניין במקרה זה.
גיא

היי נטלי
גילו לי מחלה גנטית cmtנדירה פגיעה ברומוזום x6לא 1 ולא 2 אהמחלה הינה ניאורולוגית שעקב הידרדרותה אני מתנייד בכסא גלגלים עיפות יתר רעד בידיים ועוד
התחלתי דיאטת קיטו אני חש יותר עירני ואנרגטי אבל הפגיעה בשרירי הגפיים מחלישים אותי
אני מטופל ומאובחן עיי דר גרינבאום ניאורולוג במח גנטיקה בשיבא ואשמח באם תצרפי אותי למחקרייך עמ לעזור לי

הוסף רשומת תגובה