אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מדריך לקניית בשר בקר


תזונה קדמונית היא התחברות לשורשים שלנו, ובעיקר, לצלחת שלנו. גם אם לקדמונים לא היתה צלחת ולא נימוסי שולחן, הרי שודאי שהם אכלו בשר ולא לחם או מוצרי חלב שהופיעו על במת ההיסטוריה רק לפני 7000 שנה לערך. מאידך, רבים תוהים בימינו אם הבשר שאוכלים היום דומה לבשר שאכלו פעם או בריא לגוף באותה המידה, ואם אין חשש שרב הנזק מהתועלת בגלל הורמונים, אנטיביוקטיקה ועוד צרות. מגמת החשש הזו קיבלה תאוצה לאחר ספרים כמו "לאכול בשר" של ג'ונתן ספויר, או ספרו של מיכאל פולאן The Omnivore's Dilemma. זה מתחבר גם למגמה של אחריות סביבתית ואקולוגית שלעתים קרובות מנוצלת בצורה פופוליסטית ע"י קבוצות של צמחוניים קנאיים (Vegans להבדיל מ Vegetarians), וגם על כך כתבתי קצת לא פעם.

היום נתמקד בבשר שיש לנו בארץ, לא הבשר של אמריקה, ונביא כמה עובדות שאולי לא ידועות לכולם, ומה זה אומר לגבי המלצות צריכה, בריאות ועוד. נפח במספר עובדות על הבשר תוצרת הארץ:
  • אכילת עשב ותוספי מזון. בארץ אין בשר שאוכל רק עשב. Grass Fed beef קיים רק בארצות צפוניות בלבד כמו חלקים בארה"ב ואירופה. בארץ שלנו יש (אולי) שניים וחצי חודשי עשב ירוק ומזין בשנה, ובשאר השנה העגלים מקבלים תוספת של עשב יבש, דגנים ותירס. זה מה יש. בחרנו לגור כאן, ועם זה ננצח.
  • הורמונים. בארץ לא נותנים לבשר הורמונים. נקודה. באמריקה נותנים גם נותנים. באכילת בשר בקר בארץ אין שום חשש שתחשפו להשפעתם של ההורמונים (ויש כזו השפעה מוכחת, דרך אגב, הנכרת בהתבגרות מינית מוקדמת יותר אצל בנות).
  • אנטיביוטיקה. בארץ בקר מררעה אינו מקבל אנטיביוטיקה, אלא אם כן העגל חולה. במקרה כזה, ישנן הוראות על פי חוק המחייבות טווח זמן מספק מסוף מתן הטיפול ועד השחיטה, כך שגם במקרה כזה, האנטיביוקטיקה כבר אינה משפיעה על התזונה שלנו.
  • בשר בקר אורגני. ככלל אצבע, כל הבקר בארץ מקבל בדיוק את אותו האוכל ומאותם היצרנים. בשר אורגני תוצרת הארץ, במקרה זה, הוא מפרות שאוכלות דגנים שלא הונדסו גנטית. נו, שוין. לא שווה את המאמץ או המחיר וללא שום עדיפות בריאותית.
ואחרי שסגרנו את הפינה הזו, הנה שלוש המלצות קטנות שלי לקנייה:

1. קנו בשר טרי. לא קפוא. בעבר הבשר הקפוא הכיל פשוט מים. אח"כ חוקקו חוק שמחייב רמת מינימום של חלבון, אז הייצרנים התחכמו ורובם מוסיפים עתה לבשר הקפוא מים, אבל כדי לשמר רמת חלבון גבוהה לבדיקות מעבדה מוסיפים גם סויה. כדי לשפר את הטעם מוסיפים מונוסודיום. אתם לא רוצים לאכול את זה. אם אתם קונים בשר מופשר, כנ"ל.
2. שומן פנימי ("שיוש", מלשון שיש בשפת הקצבים ואוכלי הבשר). תשאלו, תתעניינו, תראו שיש שומן בנימים שבתוך הבשר, זה אומר שהוא כנראה יהיה יותר טעים.
3. שרשרת הקירור היא מפתח. בריאות הנתח שאתם קונים תלויה מאוד ברמת האיכות של שרשרת הקירור ממקרר בית המטבחיים, הייצרן, המוביל, הספק, הסופר, הזמן ברכב והמקרר בבית. זה נשמע מוזר, אבל בפועל התפתחות חיידקים מזיקים תלויה מאוד באחריות הקצב. אם אתם קונים אצל קצב, תוודאו שהמקום נקי, מבריק ומצוחצח ושהבשר תמיד נראה טוב, רענן וטרי. דברו עם הקצב.

ואחרי גם הפינונת הזו, הנה טיפ של אלופים למתכון מעולה ופשוט פשוט להתמודדות עם נתח צלי, כמו כתף (ותודה לראובן גיליס על המתכון):
1. תבשלו את הנתח כולו, כמו שהוא, במים שיש בהם כמה עלי דפנה ופלפל אנגלי (לא, לא לטגן את הבשר לפני כן ולא לסגור אותו ולא כלום, פשוט לבשל במים ככה). שעתיים בערך, עד שרך (נעצו פנימה שיפוד עץ ותרגישו).
2. במקביל, הכינו רוטב במחבת. למשל, טגנו בצל בשמן זית, הוסיפו פטריות, הוסיפו יין אדום, צמצמו.
3. תנו לבשר להתקרר במים. פרסו אותו עם סכין גדולה.
4. שימו את הבשר הפרוס במחבת ותנו לו בראש 10 דקות חימום עם הרוטב.

מוכן.

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 17 comments

17 הערות קוראים:

הי !
שמי הוא אלהד ואני רוצה להגיד שאני לא נוגע בבשר בקר בכלל ואני בכל זאת רוצה לכתוב לכם את הדברים הבאים:
אני יודע שאף אחד בארץ ישראל לא מציית לחוקים של משרד הבריאות וההחקלאות כמעט בכלל כי אין מי שיאכוף את החוקים, משרד הבריאות זה בושה מהלכת על שתיים (כמו שלשקר אין רגליים ותפסנו אותו).

כל מה שכתבת על הורמונים, הם דווקא כן נותנים אותם הרי איך זה שלפרות בארץ יש הכי הרבה חלב מכל מדינות העולם ? והם גם הודו שנותנים לפרות האלה הורמונים.
חלב זה רעל שמזיק לגוף ולנפש יחדיו וגורם להמון בעיות, לדוגמא בריחת סידן ע"י כך שהחלב גורם לחומציות בקיבה שלאחר מכן סופחת את הסידן מהעצמות שלנו כדי לתקן את המצב, גם חלבון חלב לא מתעכל בכלל. (בקשר לאבקות החלבון זה משהו אחר שאינני מבין, סורי כרגע)
אני התעוררתי מזמן ואני יודע שמשרד הבריאות רק משקר ויש לנו הוכחות בלי סוף, וזה ממש בושה. כולם שמים פס על החוקים.
אם הייתי אוכל עכשיו בקר היית מחפש עכשיו את ההוכחות ושולח לכם אותם.
לסיכום אל תסמוך על משרד הבריאות שמתפקד כמו השוק הישראלי.
ותבדוק טוב טוב ברשת לפני שנגעת.
זו האמת שלי.
ביי

ובריאות והצלחה לכולם

אלהד, כתבתי על בקר מרעה למאכל. אל תתבלבל, אתה לא אוכל פרות חלב, זה זן בקר אחר לגמרי (הפרות לחלב הן שחורות-לבנות. פרות לבשר הן חומות על פי רוב, למרות שיש בצפון גם עדר מזן אגנוס שהן שחורות לגמרי).
אני לא יודע אם נותנים או לא נותנים הורמונים לפרות-חלב, אבל זה נושא אחר ולא קשור לצריכת בשר למאכל. ספציפית לגבי בקר למאכל, לא נותנים בארץ הורמונים. נקודה.

יופי של אתר. תתחדש
אריה אקהויז

*הטקסט הבא נכתב בלשון הפונה לנקבות אך רלוונטי גם לזכרים ושאר 36 המינים השונות (והשונים וה...לא משנה...) על פני היקום.

*יכול להיות שבאמת לא נותנים לבקר בישראל הורמונים, אבל מעניין עד כמה הייבוא של בשר ממדינות אחרות נרחב... (באמת שאני לא יודע!)
*האם תאכלו אי פעם בשר בלי הוספת טעם ע"י כל מיני מישרות ותבלינים? (וזאת מבלי להיכנס לטיפול בבשר עצמו כגון:טיגון,בישול...)
*נראה לי שאם כבר אוכלים בשר אז עיזים ועיזות וגדיים יותר מתאימות לארצנו מפרות ופרים.
(אני אישית טבעוני ששואף לטבעונאות {תוספת:נא} ואתן בהחלט מוזמנות לכתוב לי שאני קיצוני מטומטם אם זה יעשה משהו טוב)

אוריאל.

לאוריאל.בארץ מייבאים בשר בעיקר מאורוגוואי, ארגנטינה,ברזיל ונראה לי שגם מאוסטרליה הבשר הוא מבקר מרעה כבר מ1700. ואני אוכל בשר אל ללא תוספת מלח ותבלינים וכשהוא טרי או מיושן זה פשוט מצויין. ולגבי העזים, גדיים וכו',אל תדאג גם הפרות בויתו באזור המזה"ת(ועוד זן בהודו) ולא רע להם פה ואין מתאים ולא מתאים.ואל תדאג,אם אתה בא עם אמירות הגיוניות כמו שבאת ולא במטרה לחנך אז אני לפחות יתייחס אליך בכבוד שאתה נותן למקום.

אהלן דעאל

אני לא קונה בקר אצל קצב אלא בקצביה בסופר (טוחן מנתח טרי)
זה אומר שמדובר בבקר שכן יש בו אנטיביוטיקה והורמונים?
האם הוא עדיין טוב יותר מעוף?

תודה!

אהלן דעאל,

מה שכתבת על האנטיביוטיקה וההורמונים מרגיע אותי. אבל אם אפשר לשאול, מאיפה הבטחון שלך שאכן כך המצב?

מצטרף לתגובה של אנונימי, בדרך כלל אתה מציין את המקורות שלך, על מה אתה מסתמך בנוגע להורמונים ולאנטיביוטיקה?

מר קדמוני היקר
אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק.
אז ראשית רוב האנשים קונים בשר בסופר ולא מכירים אישית קצב צמרת.
הבשר בסופר , תעשייתי , מלא מים, כימיקלים ואלוהים יודע מה עוד (בדיוק היום רפי גינת חוזר עם תוכנית בדיוק בנושא) ובנוסף הבשר "הטרי" בסופר הוא בשר מופשר! איך יודעים? קחו נתח בשר "טרי" ושימו בסיר או מחבת הדליקו האש ותראו כמה מים יוצאים. לגבי התזונה , את המגדלים בארץ כמו בארה"ב מעניין משקל הפרה. וכדי לגרום לפרה להשמין מלעיטים אותה בהרבה עמילן שמקורו בעיקר בתירס ,זה לא המקום לתאר כמה עמילן תירס שמצוי בכל מזון מעובד מזיק לבריאות אבל תגלגל בנושא. ובנוסף מאכילים את הפרות בזבל עופות (כן הקקי של העופות),מזריקים הורמונים להאצת הגדילה, שמים אנטיביוטיקה במים וכל זה מגיע לגוף שלך. עוד לא דיברנו על הסבל של בעלי החיים ,ההשפעה הסביבתית. תאכל בשר ,זו הבחירה שלך. ..אבל בריא זה לא ויום אחד החשבון יגיע גם אלייך .
שיהיה לך יום נפלא

לכפיר,
המלצתי לקנות בשר טרי בדיוק משום כך. לא מופשר, לא "מיושן" שזה פטנט ישראלי לדחוף לך בשר קפוא לשעבר אלא טרי, וכן, להכיר את הקצב. זה לא מסובך וזה נכון חברתית, כלכלית ובריאותית...
1. עשיתי תחקיר. שוחחתי עם מגדלי בקר, שוחחתי עם וטרינר בכיר לחיות משק (וחוקר בתל השומר), קראתי את הנחיות משרד הבריאות. בדקתי בעצמי. אני ממליץ לך לעשות את אותו הדבר ממש.
2. האנונימי מספר לך שמזריקים לפרות בשר הורמונים וששמים להם אנטיביוטיקה במים. זה וזה שקר גס וחלק מהתעמולה.
3. כפי שכתבתי פעמים רבות כאן, מזון הבקר רחוק מלהיות אידיאלי (אידיאלי=מרעה חופשי), כי בארץ אין אפשרות פרקטית לגדל מרעה חופשי. בשר "תעשייתי" מכיל לכן כמות אפסית של אומגה 3 לעומת בשר בקר מרעה ולכן פחות איכותי, מאידך, הוא אינו מסוכן ואין בו גם כמות עודפת של אומגה 6. הוא פשוט פחות אידיאלי. זה מה יש כאן. אתה יכוללאכול גם עיזים, שזה מרעה מקומי ולכן מתאים יותר לסביבה.
4. נזק אקולוגי וסביבתי, וגם הרג סיטונאי של בע"ח יוצרת דווקא חקלאות הדגנים התעשייתית, הפולחת את הקרקע, מחסלת את בתי הגידול ומרססת והורגת את החי. לא תודה.
5. אתה מוזמן לעודד גידול הומני ובר קיימא בבחירות הצרכניות שלך.
בהצלחה

זה ממש לא נכון שאין בארץ שימוש בהורמונים במפטמות. ציטוט מתוך תכנית הכשרה מתוך אתר שמקדם גידול וצריכת בשר בארץ, וכן מתוך תכנית הכשרה של משרד החקלאות - המחלקה לבקר: "נושאי הקורס:
 שוק הבשר בישראל
 שוק הבקר והבשר בישראל ובעולם
 עקרונות ממשק המפטמה
 אקלים ומפטמה
 כללים בסיסיים בהזנת הבקר
 ניהול המפטמה באמצעות תוכנת נ.ע.ה.
 בקרת איכות במפטמה
 הזנת המפטמה
 העבודה מול מדריך הזנה
*הורמונים ומזרזי גדילה במפטמה"...*

הי דעאל
לא כל כך הבנתי למה עדיף לאכול טרי?
הרי טרי זה בקר שגודל בארץ וחי על תערובות ואילו בשר קפוא (במידה והוא ארגנטינאי), גדל על מרעה, לא?
אז במקרה כזה לא עדיף קפוא מארגנטינה?
תודה (: רותם

אני מקווה שאתה מתייחס למאיפה אתה קונה את כל המוצרים מהחי שלך ואם הוא גדל בשיטות הומניות וללא התעללות .....

חפשו את התווית חי בריא על הבשר! זה מראה שהבשר גודל תוך שמירה על רווחת החיות ובתנאים טובים!

קראתי שנותנים תערובת שמקורה מן החי מתרנגולי פטם ושזה מכיל הורמונים. זה נכון?

הי דניאל. ראשית אין לתרנגולות שום בעיה לאכול גם מזון מהחי. הן אפילו מעדיפות את זה: אוכלות תולעים, חרקים ולא רק זרעים. אבל בהחלט יש בעיה כללית חמורה עם איכות המזון שנותנים לעופות, ועם התוספים. התחום הזה פחות מפוקח ולמיטב ידיעתי כן, גם הורמונים ניתנים (אך לא בדקתי את הסטטוס לאחרונה). אני כמעט ולא אוכל עוף תעשייתי.

הוסף רשומת תגובה