אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מה עושים עם מיגרנות?


מיגרנה אמיתית היתה לי, תודה לאל, רק פעם אחת בחיי. זה הספיק לי לגמרי.
היה זהלפני משהו כמו עשר שנים, אחרי שבת בה אכלתי כמויות עצומות של גבינות קשות, מסריחות וטעימות לאללה שהגיעו אלי מצרפת (בהמשך נראה את הקשר שלהן למיגרנה). קמתי בבוקר יום ראשון והרגשתי שאני הולך למות. הראש שלי פשוט הרגיש נפוח, ולא יכלתי לסבול שום אור. שלושה אדוויל לא הזיזו את המצב במאומה.
גם יום המחרת היה זהה.
פשוט שכבתי במיטה כמו פגר בחושך מוחלט, לא אכלתי, לא זזתי, רק לחשתי שאני מבקש שקט. נשארתי בתנוחה הזו במיטה 48 שעות מסויטות.
אחרי יומיים כאלה כאב הראש היה קצת חלש יותר, ואשתי שכנעה אותי שיש לנו שכנה שמומחית בדיקור סיני והיא תעביר לי את המיגרנה ב no time. לא היה לי הרבה מה להפסיד אז הסכמתי לפתוח את העיניים ולצאת מהחדר ולדדות לאט ובזהירות אל השכנה בתקווה למזור.
האמת, היא העבירה לי את כאב הראש. 
היא החדירה לי מחט ברווח שבין האצבע הקטנה של הרגל והצפורן. מומחי העינויים בסוריה יכולים ללמוד ממנה.
מיד זה העביר לי את הכאב מהראש אל הרגל ואחרי כמה דקות כבר כאב לי בשני המקומות.
מאז למדתי שהן מגרנות והן דיקור סיני זה לא פשוט בשבילי.


אפיזודות של מיגרנה לא היו לי קודם או לאחר מכן, אבל כאבי ראש היו לי תמיד. מאז ילדותי סבלתי מכאבי ראש. בתור נער היה לי רופא משפחה שהלעיט אותי כל שנות העשרה שלי באנטיביוטיקה לסוסים (נוסידקס), ובצבא לא היה מצבי טוב יותר. כאבי הראש היו חברים לדרך ולטנקים. יום חם ופעילות גופנית השאירו אותי בדרך כלל עם רקות מהדהדות וחזיונות של עיגולים שחורים אדומים מרצדים מול העיניים. 
עם השינוי התזונתי והגופני, כאבי הראש נעלמו ללא שוב, וכבר באמת שאיני זוכר מתי סבלתי מזה בפעם האחרונה. מאידך, אני מקבל לא מעט מכתבי קוראים עם שאלות בנושא, בעיקר סביב מיגרנות.
למי שלא יודע, מיגרנה אינה כאב ראש "סתם" או קל אלא בכאב ראש עמוק, "פועם", שמותיר את האדם הסובל חסר כוחות ומרוקן. לעתים אנשים מקיאים. לעתים זה נמשך שעתיים שלוש, לפעמים, כאמור, כמה ימים. אצל לא מעטים מדובר בתופעה כרונית, כלומר אנשים הסובלים מזה מדי יום, או כמה פעמים בשבוע, לאורך שנים ארוכות. ציטוטים מקובלים בקרב אלו שחווים מפעם לפעם מיגרנות אמיתיות הם דברים כמו: מתפוצץ לי הראש, לא יכול לראות אור, חייב לשכב, ראשי, ראשי, וכדומה. זוהי מחלה של ממש והסימפטומים הם קשים ומנטרלים אנשים רבים מחיים נורמליים.

הסיבות למיגרנה הן שונות ואצל אנשים שונים יש זרזים שונים לתופעה. ננסה לעמוד על חלק מהסיבות ועל חלק מהדברים שיכולים לעזור לכם להעלים או לנטרל כאבי ראש בכלל ומגרנות בפרט. נתחיל מהקל והטרוויאלי, ונתקדם משם. מה שחשוב הוא שאין סיבה אחת או תרופה אחת, ולכן חשובה ההתנסות וההכרה עם עצמכם ואורח החיים האישי.

מים
כתבתי לא מזמן עם איך שתיית בוקר יכולה להעלים כאבי ראש כרוניים. חוסר במים, או התייבשות קלה, מביאה אצל אנשים רבים לכאבי ראש משמעותיים. אני לא חושב שזה מזרז מיגרנה "אמיתית" אבל זה לא רחוק מזה. אם יש לכם כאבי ראש תכופים, בידקו עם עצמכם אם אתם שותים מספיק. עשו זאת על ידי שתיית יותר מים בבוקר או באיזור ארוחת הצהרים.

המנעות מהתמכרות למזונות מעוררים
משך כמה עשורים טובים, בכל שנה ביום הכיפורים אמא שלי היתה מסיימת את הצום עם מיגרנה נוראית שנמשכה עד למחרת בבוקר. היא פשוט לא יכלה בלי הקפה שלה בבוקר, והעדרו לדבריה, יצר מיגרנה של ממש, עם כל הסימפטומים. בשנים האחרונות היא התחילה לצמצם את כמות הקפה בשבועיים שלפני יום כיפור, וראו זה פלא, המיגרנות הפכו לכאב ראש קל וחסל.
מזונות מעוררים עשויים ליצור התמכרות וסימפטום הנסיגה או החסר יכול לעורר מיגרנות. בדקו את עצמכם: האם אתם מכורים? האם אתם יכולים לוותר על הקפה או התה של הבוקר ועדיין לגמור את היום בהצלחה? אם לא, כדאי שתדלק נורה אדומה, ותנסו להגמל ההתמכרות בהדרגה: צמצום, דילוג, ואז המנעות מוחלטת למשך חודש. נסו.

המנעות ממזונות מעודדי מגרנות
יש מספר חומרים (חומצות אמינו או קרוביהן) שברמות גבוהות ידועות כמזרזות או מחוללות מיגרנות ואלו הן: ThyramineHistaminesArginine (לא חייבים לזכור את השמות). מה שיותר חשוב זה לזכור מהם המזונות העשירים בהן, ואם אתם סובלים ממגרנות להתחיל לנסות לצמצם אותם (חלקם מזונות קדמוניים טובים, אבל בכל זאת, אם יש לכם מיגרנה, נסו לצמצם אותם ולראות מה קורה):

  • גבינה כחולה 
  • מזונות מוחמצים (ירקות חמוצים, ומזונות מותססים אחרים)
  • חומץ
  • אלכוהול
  • קפה
  • עגבניות
  • תרד
  • אבוקדו
  • בננה
  • מנגו
  • אננס
  • ענבים
  • קשיו ואגוזים בכלל
  • שוקולד
במקרה שלי ללא ספק ההתקף בא לאחר אכילה אינטנסיבית של גבינה כחולה שכנראה ספציפית היתה עשירה מאוד בTymine. זה יכול להתרחש לאנשים רגישים גם אחרי שתיית אלכוהול מוגברת (להבדיל מחמרמרת או הנג-אובר), אחרי צריכת שוקולד ואגוזים עצבנית, ובכלל, יש לכל אחד רמת רגישות שונה, אז אם אף פעם לא היתה לכם מיגרנה, אין כנראה ממה לחשוש. אם אתם סובלים קבוע, בדקו אם הנ"ל בתפריט שלכם, ונסו להוציא אותם או חלקם לחודש ולראות מה המצב.

השלמת חוסרים של מינרלים וויטמינים
חוסר במגנזיום יכול לעודד מגרנות כרוניות. אם אתם סובלים מכך, תתחילו מיד בלתסף מגנזיום (400 מ"ג ביום יהיה סביר).  גם חוסר ביוד עלול ליצור מגרנות, ואותו אפשר גם לתסף ו/או להתחיל לאכול הרבה יותר אצות ים (סושי, here we come). 


דיאטה קטוגנית
דיאטה קטוגנית, זו שאטקינס היה מהמקדמים העיקריים שלה, היא דיאטה שבה המוח מקבל את הגלוקוז באמצעות גופי קיטון (ולא מפחמימות) והיא דיאטה שיעילה מאוד למצבים נוירולוגיים. היא יעילה מאוד באלצהיימר, פרקינסון, אפילו במצבים אוטיסטיים מסוימים, ועוד. העלאת רמת גופי הקיטון שבגוף יכולה מאוד מאוד לסייע להתמודדות עם מגרנות, ואת זה קל לממש בעזרת הוספה משמעותית של שמן קוקוס לתפריט שלכם (שכן הוא עשיר מאוד ומעודד ייצור Kentons) וכמובן צמצום משמעותי של הפחמימות ובעיקר של דגנים וסוכרים. לפי פול ג'מנייט, הקטונים יעילים למגרנות משתי סיבות (1) נראה שהם יעילים יותר במצב בו יש נזקים במיטוכונדריה של התא, מה שיכול להיות הסיבה או מעורר למגרנות ו (2) הם יעילים בהפחתת רמת הגלוטמייט, שעשויה להיות הסיבה למגרנות. כך או כך, אנשים רבים מדווחים על שיפור משמעותי בסמפטומים עם המעבר לדיאטה קטוגנית.

צום
המשלים השני לעידוד הדיאטה הקטוגנית הוא צום לסירוגין. צום של 18-6 כלומר 18 שעות צום ו6 שעות אכילה (שזה הפרוטוקול בו אני נוקט רוב הימים כבר הרבה זמן). צום כזה מאוד יעיל ביצירת גופי קיטון ובכלל, בעמידות הגוף ומנגנוניו במצבי מחסור. אני לא בטוח שאני יודע להסביר את כל הביולוגיה, אבל במציאות הפשוטה, כל מי שאני מכיר שצם (למשל כמו אצלי, פשוט מדלג על ארוחת הבוקר ומתחיל את האוכל באזור 13:00), מרגיש מהר מאוד יעיל יותר ועמיד יותר. המוח שלנו כבר לא כ"כ רגיש לחוסר ולכן התגובה המיידית של קצת רעב בכאבי ראש (הרבה אנשים שאני מכיר מפחדים לצום כי הם מייחסים צום לכאב ראש מיידי. זה כנראה נכון אם הגוף שלך לא מכיר זאת). מאידך, אם תפחיתו סוכרים ודגנים, ותאכלו לא כל עשר דקות, המעבר לצום לסירוגין יהיה לכם פשוט מאוד וקל הרבה יותר מאשר אתם אולי מדמיינים.

אז אם אתם סובלים ממגרנות מדי פעם, הנה השורה התחתונה:
1. תהיו בטוחים שאתם שותים די מים.
2. תשקלו להפסיק התמכרויות למאכלים מעוררים
3. תפסיקו לתקופה של מספר שבועות לצרוך מוצרים מהרשימה ותראו מה קורה
4. תתספו מגנזיום ויוד
5. תאכלו הרבה יותר שמן קוקוס ותפסיקו לחלוטין עם סוכר ודגנים
6. צומו

ועכשיו ספרו לנו איך הולך לכם, ומה עזר לכם יותר, ומה פחות.
בהצלחה, ורק בריאות!


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 10 comments

10 הערות קוראים:

האם יש מינימום שעות לצום יעיל? יוצא לי לצום בסביבות 15 שעות בין סיום האכילה ביום שלפני ותחילת האכילה ביום המחרת.

16 אינו מספר קסם מיוחד אלא טווח זמן פרקטי שיחסית קל ליישם אותו. אם לא מסתדר לך, לא נורא. אני מניח שגם 15 עדיף בהרבה על 10 או 12 שרוב האנשים עושים. אתה גם יכול לנסות מדי פעם צום ארוך יותר (נאמר 20 שעות) כדי לאפשר לגוף את היתרונות של עמידות והסתגלות לצום.

הידע המקובל בקהילת הפליאו והדוגלים בצום בכלל הוא שצום יעיל מינימלי הוא 14 שעות.
אני אישית לא הצלחתי להגיע להרבה מעבר לזה (בין אם מעצלות וחולשה נפשית ובין אם מפיזיולוגיה) אבל הרגשתי אחלה תוצאות בהרבה פרמטרים.

עוד תוספת שעוזרת..לקחת שמן מנטה עדיף מחברה טובה וידועה שלא יהיו פה חיקויים,לקחת5-10 טיפות ולשפשף את איזור המגרנה
בנוסף לקחת טיפה שמן מנטה נקי על כפית דבש ולבלוע
אפשרות נוספת לשים כרית חמה מאחורי העורף..
ונקודת לחיצה בעיסוי בין בסיס האגודל לאצבע גם יכולה להקל.. בגב כף היד.ומי שיודע לדקר את האיזור יותר טוב (הנקודה היא LI4)

אם אפשר לשאול, ללא קשר בהכרח למיגרנות, מה ה"חוקים" המומלצים בנוגע לאכילת פירות (בגלל הסוכר), כי אני שומע הרבה דעות - יש שאומרים שצריך להימנע לחלוטין, יש אומרים שצריך לאכול לעתים רחוקות מאוד או רחוקות פחות ויש שאומרים שאפשר כמה שרוצים.

אז מה נכון (או לא נכון)?

תלוי מה המטרות שלך. אם אתה רוצה לרדת במשקל, תרצה להגביל.
חלק מהפירות גם עושים לחלק מהאנשים לא טוב - רגישויות וכאלה.
כל עוד אתה אוכל פרי כמו שהוא, אל תפחד מהסוכר.
שמור את ההימנעות שלך מאוכל מזויף ולא מאוכל אמיתי.

דעאל מה עם קצת עדכונים מהאימונים שלך? חסר, חסר...

עוד עצות טובות נגד מיגרנה:
1. להיות בתנועה. חוסר תנועה גורם לאי-הגעה של מספיק דם לכל הגוף, וגם לראש, ואחר-כך כשהגוף מחזיר את המצב לקדמותו, ומזרים שוב דם לגוף - נוצרים הכאבים בראש. ובאופן מעשי: רצוי כל יום לעשות פעילות גופנית כלשהי.
2. לא לישון יותר מדי. יותר מדי שינה גם כן מורידה את לחץ הדם וגורמת לבעיה בסירקולציה של הדם, ואחר-כך, לכאבי ראש.
3. לדאוג שלא יהיה לכם חם מדי, ובעיקר לא לאזור הראש. שוב - פוגע בסירקולציה, ונגמר בסוף בכאב ראש.

האם צום כולל גם שתיית מים?

ברור! חשוב לשתות גם ובעיקר בצום.

הוסף רשומת תגובה