אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

הם לא קולטים


נתחיל בשני סיפורים:

לפני כמה ימים, ברבע לשמונה בערב, אני בבית, ופתאום הילדים צועקים לי: "אבא, בא מהר לראות טלויזיה, אתה הולך להתעצבן". ואכן באתי להציץ והתעצבנתי. נשמות, הם כבר מכירים אותי. הופיעה שם תזונאית אחת, היא אפילו ד"ר, ודיברה על המלצות תזונתיות לארוחת ערב משפחתית. מין פינה שכזו לפני "שווה בדיקה" של מנחם הורביץ. לא שמעתי את כל פניני החכמה של הגברת, אבל הנה ציטוטים מהמעט שכן "זכיתי" לשמוע:
1. פסטה זו ארוחת ערב מומלצת מאוד.
2. במקום פסטה ברוטב עגבניות או שמנת עדיף לאכול פסטה בקטשופ כי בקטשופ אין בכלל שומן ולכן אין בעיה לצרוך אותו כמה שרוצים.
ורק מנחת התוכנית החביבה העירה לתומה: "נראה לי שבקטשופ יש הרבה סוכר אז אולי כדאי לחשוב גם על זה". מתוקה.

סיפור שני: יש לי ידיד רופא. קורה. לא סתם רופא, אלא אחד המתמחה ברפואת ספורט, ובעצמו אתלט לא קטן. אנו מתקוטטים מדי פעם בתחלופת מיילים על תרומת המחקר המדעי לתחום הבריאות. אני מראה שיש הרבה מחקר מדעי ורפואי "רע מאוד" הנטוע באמונות תפלות על נזקי השומן ועל נפלאות הסטטינים, והוא מחזיר לי במאמר אחר המראה את ההיפך. אבל, דומה שננבטו בו כבר זרעי הספק. ומיד הוכחה.
הטענה העקרית שלו, ושל כמעט כל מי שאני אומר לו ששומן רווי מהחי זה טוב ובריא, היא: "לא יכול להיות שכל המחקר הרפואי אומר אחרת ורק כמה בלוגרים הזויים יודעים את האמת. מחקר הוא רציני ושיטתי ובלוג יכול כל אחד לכתוב ללא כל התחייבות ואחריות". האמת, מילים בסלע. מי שמני להגיד שתיאורית השומן (שומן=כולסטרול=מחלות לב) היא הבל מוחלט?
מדוע כבוד הד"ר התזונאית המהוללת מהטלויזיה לא צודקת יותר?

כמה שאני חושב על זה יותר, העסק ברור לי יותר. נקודת המפתח, עוגן הסיבוב, הציר שעליו כל התזונה המערבית המודרנית מתבססת היא ההנחה (השגויה) ששומן זה רע. השקר הזה מוטמע כה עמוק כהנחת יסוד בחברה ובתרבות (ובעיקר בקרב תזונאים) עד שהוא מעוות ומטשטש בדיקה יסודית ורצינית. כתב על זה ספר שלם גארי טיובס (Good Calories, Bad Calories) ועוד רבים וטובים. בסופו של יום, עוד שנה, עוד שנתיים, עוד חמש, והשקר הזה יקרוס. בינתיים, ועד שהקהילה המחקרית תתעשת, אין לנו במה אחרת אלא הבמה החופשית, הבלוגרית, להעביר את המסר: תהיו סקפטיים. תקראו בעצמכם. תבדקו בעצמכם. זוכרים שסיפרתי כאן על החבר שלי שהחל לקבל סטטינים כי הדיאטה שלו התבררה כמוצלחת מדי? אז אמרתי לו אז ואני אומר עכשיו: סטטינים הם סם מיותר ל99% מהאנשים שמקבלים אותו. היחידים שסטטינים עוזרים להם באופן מובהק הם חברות התרופות. לסתם אנשים בריאים שמקבלים סטטינים זה כוסות רוח (וכיסוי תחת של הרופא המטפל).

והנה, כחיזוק לעמדתי דווקא, שלח לי ידידי הרופא לפני כמה ימים ציטוט מאימייל שקיבלו כל הרופאים באחת מקופות החולים בשבוע שעבר ממנהל הרפואי של אותה הקופה:
"שלום רב
Meta-analysis: Statin Therapy Does Not Alter the Association Between Low Levels of High-Density Lipoprotein Cholesterol and Increased Cardiovascular Risk
סטטינים לא משנים את הסיכון הקרדיווסקולרי בחולים עם HDL נמוך
מטה-אנליזה בוצעה במטרה לבחון אם טיפול בסטטינים משנה את הקשר בין רמות HDL נמוכות לאוטם בשריר הלב. המחקר כלל 20 מחקרים מבוקרים עם הקצאה אקראית עם תקופת מעקב בת 1000 שנות-אדם לפחות. לאחר תקנון לרמות LDL, גיל, יתר לחץ דם, סוכרת ועישון, נמצא כי טיפול בסטטינים אינו משנה את הקשר בין רמות HDL נמוכות לסיכון קרדיווסקולרי. רמות HDL נמוכות מגבירות את הסיכון הקרדיווסקולרי באופן עצמאי ולמרות הטיפול בסטטינים."

בקיצור, סטטינים מורידים LDL (יופי) אבל הם לא מעלים HDL ורמת הסיכון הקרדיוווסקולרי נשארת זהה.
אצלי, בניסוי עצמי, ה HDL עלה מ 40 ל 48 בשנה האחרונה, שנה המאופיינת בצריכת שומנים רווים בשפע ובאי צריכת פחמימות מעובדות.
מה אתם חושבים?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 6 comments

6 הערות קוראים:

ברור ששומן זה רע.לאחרונה כמעט בכל מקום יש פרסומת לאבוקדו כרמל .בפרסומות (לינק מצורף ) מציינים את כל התכונות הבריאות של האבוקדו שבשלם כדי וומולץ לצרוך אותו. משום מה נשמט עניין השומן של האבוקדו כי "ידוע ששומן זה רע נקודה ".
ופחדו שאם הציבור ידע חלילה שהאבוקדו עשיר בשומן אז כמובן שהם ימנעו ממנו כי שומן משמין לא ?!
http://mizbala.com/_uploads/images/2009/11/21764.jpg

למי שלא קלט את ריח הצינית והאירוניה שנודף מתגובה זו מומלץ שיבצע בדיקת אף :-)

תהיה בריא שגיא, כמה שאתה צודק!
בדיוק אמש (!!) נסעתי עם אשתי באיזור הנמל בת"א ועל קיר הבית ממול היתה הכרזה הענקית הזו שאתה מדבר עליה, ואמרתי לה אותו הדבר ממש: (אמרתי) תראי קטע, הדבר הכי חשוב בבריאות של האבוקדו לא כותבים: שהשומן שלו איכותי ביותר.
אנחנו מוקפים בפוביה הזו, וגם שמשהו סוף סוף באמת בריא, אז האומלל צריך להכנס לקונסנזוס רק מהדלת האחורית של "הרבה ויטמנים"....

לגבי השומן החד בלתי רויי והרב בלתי רווי המגיע מאומגה 3 אני מבין שהוא בריא וטוב לתחלואת של מחלוב לב וכלי דם,אך איפה נאמר ומדוע ששומן רווי הוא טוב,אם כבר אני הולך על בשר אני מעדיף את הסינטה או הפילה שעשירים בברזל אבץ ובי 12 ודלים בכולסטרול ושומן רווי,אפילו פחות מהעוף.לכן זה נראה לי מתכון לבריאות,אך למה שאני אוכל את הנתחים מלאי השומן כמו אנטריקוט או שאר חבריו,דרך אגב מבחינת היתרונות של הברזל בי 12 ואבץ הם עדיין קיימים בנתחים השמנים,אך רמת הכולסטרול והשומן הרווי שלהם גבוהה בהרבה מהסינטה והפילה..לילה טוב

בכל הנוגע לאומגה 3, אני חושב שהדרך הכי נכונה היא פשוט לצמצם ככל האפשר את צריכת האומגה 6.
שקדים, אגוזים,אבוקדו,שמן זית, עופות וביצים תעשייתיות מכילים כמויות גדולות של אומגה 6, יהיה חכם יותר להמנע מהם לחלוטין מאשר לפצות על כך עם 10-20 כדורי אומגה 3 ביום.

הי אנונימי. השאלה שלך "למה בעצם לא עדיף לצמצם שומן רווי וכולסטרול אם כבר אוכלים בשר" נשענת למעשה על הנחת היסוד המוטעית ששומן וכולסטרול זה רע. תשתחרר גבר. אין שום קשר בין צריכת שומן רווי במאכל או צריכת כולסטרול לבין התקפי לב או סיכון בריאותי. אין שום קשר. כלום. נאדה. אפס. אתה יכול לאכול כמה כולסטרול שרק תרצה והסיכון הלבבי שלך לא יגבר בשקל. הסיכון הלבבי נמצא במתאם עם כולסטרול HDL נמוך מאוד ועם LDL גבוה מאוד (מעל 235), ובשני המקרים נראה שלא הכולסטרול הוא הגורם אלא סימן להמצאות בעיה אחרת - למשל וככל הנראה דלקתיות, ובשני המקרים הוא לא מושפע מכוסטרול שאוכלים. 85% מרמת הכולסטרול שלך בגוף מיוצרת על ידי הגוף עצמו ורק 15% מרמת הכולסטרול מושפעת מצריכת כולסטרול במאכל.
לשאלתך - איברים עתירי שומן הם מקור מצוין לאנרגיה איכותית זמינה וטובה. לא לחינם תרבויות של ציידים לקטים (וגם טורפים בטבע) אוכלים קודם כל את האברים עתירי השומן - הם פשוט המזינים (והטעימים) ביותר!

ואלעד - אתה צודק.

אני חושב שברגע שאוכלים דברים עמוסי שומן, במשולב עם לחם או דברים עתירי פחמימות, אז השומן נהיה קטלני, נספג בגוף ולא מתפרק בשום צורה. ומכאן הגיע כל העסק של לאכול ללא שומן וכו, כי תזונת המערב עמוסה בפחמימות שהשילוב עם שומנים רווים קטלני.
ברור שאם אוכלים מעט פחמימות אז השומן הופך לאנרגיה.
צריך להזהר עם הגישה של לאכול שומן זה בריא, זה בריא בתנאי שלא אוכלים ביחד איתו הרבה פחמימות.
לכן שבאים ויוצאים בהצהרת השומן זה בריא באירועים כאלה ואחרים חשוב לסייג את זה בתנאי שלא נוגעים בפחמימות סוג ז ( כגון פיצות, לחמים וכו...)

הוסף רשומת תגובה