אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

איזה נעליים לאיזה אימון?


אחת השאלות שאני מקבל מדי פעם קשורה להתאמה של נעלי התעמלות לאימונים. האם לרכוש VFF (שזה VibramFiveFingers למי שלא יודע)? אם כן, מאיזה סוג? והאם לרכוש נעלי נייק או סאקוני או השד יודע מה, והאם נעליים אלה או אחרות מתאימות לאימוני קרוספיט. אז הנה פוסט שמנסה לעשות מעט סדר בבלגן.
נתחיל במה לא לקנות: אל תקנו נעלי התעמלות "קלאסיות" עם סוליה עבה מאוד, עקב מאוד מוגבהה, ואלף הבטחות ריכוך, בלימה ושיכוך (כמה שזה נשמע יותר כמו מתלים של רכב 4*4, כך פחות סיכוי שאנחנו רוצים כאלה נעליים. כל נעלי ה AIR, הספוג והגומי בתחתית מדרדרים את טכניקת הריצה שלנו ומעודדים נחיתה על העקב במקום על מרכז או כרית כף הרגל, ואף לא אחת מהנעליים האלה מונעת או מצמצמת פציעות. כמובן שאל תקנו גם את כל נעלי ההייפ והטרנד האוויליות האלה.
אוקיי. עכשיו נתמקד בשלושה סוגי נעליים הרלוונטיות לאימונים:
יחפים או עם נעלים מינימליות. הכוונה כאן לאימונים כאשר אתם יחפים לגמרי או כאשר נועלים נעליים מינימליות, שזה שם כולל לנעלי התעמלות ללא שיכוך, במשקל מינימלי, והיוצרות תחושה ככל הניתן לריצה יחפה. VFF הם הדוגמא הבולטת, אבל בשנתיים האחרונות צצו עוד כמה ייצרנים כמו VIVO ועוד.
נעלי ריצה קלות. כאן מדובר בנעליים של ממש, שנראות כמו נעלי התעמלות. סיכוי הוא שלא תזכו למבטים תוהים כשתנעלו אותן. כאן נבחר נעליים קלות. פשוט תחזיקו ביד את הנעל ותשוו מול אחרות ותחפשו את הקלות ביותר, ואת אלו עם מידת השיכוך הנמוכה ביותר. לפומה יש מספר דגמים כאלה, גם (אבל פחות) ל New Balance. ככלל, רוב החברות מחזיקות נעליים כאלה, רק שקוראים להם בדרך כלל "נעלי תחרות". אנחנו בדרך כלל לא מתחרים, אבל זה מה שאנחנו רוצים. לי יש כבר כמה שנים NikeFree והחסרון היחיד שלהן הוא שהעקב מוגבה יחסית. מאידך, הן מחזיקות מעמד בתנאים קשים ובשימוש מסיבי שלי. הנעל הזו באמת מוכיחה את עצמה!
נעלי הרמת משקולות קשוחות. יש כמובן את הנעליים הייעודיות, אלה עם סוליית העץ הקשה. יתרונן הוא בהגבה קטנה של העקב, ובסוליה שטוחה, רציפה וקשה. זה מאפשר בהרמת משקולות החזרה של מקסימום האנרגיה אל המוט (אין אנרגיה שהולכת לאיבוד על ידי מעיכה של סוליית הגומי, פשוט כי הסוליה היא בלתי מעיכה, היא מעץ. הבסיס השטוח מאפשר הרבה יותר יציבות כאשר יש עומס תחת משקל. החסרון הוא שהן נעליים שצריך לקנות במיוחד והן לא טובות לשום דבר אחר חוץ מהרמת משקולות. רוב המתאמנים החובבנים יש שתי חלופות מרכזיות לנעלי הרמת משקולות מקצועיות: נעלי AllStar המצטיינות באותה סוליה שטוחה, רחבה ורציפה, ויחסית קשיחה ולא רכה. הם בעיני מצוינות. חלופה שניה, אם כי מוזרה מעט, היא נעלי צבא. יש להם עקב מוגבה, סוליה קשוחה מאוד מאוד, אבל חייבים לקשור אותן רק עד לאמצע כי אנחנו רוצים שלמור על תנועת מפרק הקרסול חופשית ומהירה כמו בנעליים חצאיות.
לאיזה אימונים כדאי להשתמש באיזה נעליים
ככלל אצבע, ה VFF היא הנעל שנמצאת בשימוש הכי רב אצלי. אבל בכל זאת כדאי לחשוב מתי היא יותר מתאימה ומתי פחות:
  • לאימוני ריצות אנטרווליים קצרים היא מאוד מתאימה. מסייעת לשיפור טכניקת הריצה.
  • לריצות בינוניות (5-6 ק"מ). שם חשוב לוודא שהשטח אינו סלעי או קשה מדי. אבני חצץ קטנות וקשות יעשו את חווית הריצה פחות נעימה. ברמת הגולן למשל, קשה מאוד לרוץ עם VFF בדרכי עפר. בגליל, בדרך כלל אין בעיה אלא אם זו דרך לא מטופלת. ריצת שטח בשדות אדמה עם VFF זה אידיאלי.
  • לאימוני משקולות איטיים - דוגמת אימוני דדליפט וסקוואט. שם עבודה יחפה היא מאוד מקובלת ומתאימה. לעומת זאת, כאשר עובדים על הנפות (סנאצ') או קלין כבדים, כדאי הרבה יותר נעלי הרמת משקולות של ממש או נעליים קשוחות אחרות בעלות סוליה רחבה ועקב מוגבה מעט.
לאיזה אימונים כדאי להתשמש בנעלי ההתעמלות (הקלות) שלכם?
  • לאימוני קרוספיט קלאסיים מרובי תרגילים. לא נעים לקפוץ על קופסה יחף, כדוגמא. בקיצור, שיש גוון אז צריך את הפשרה הרחבה ביותר.
  • לקפיצות חבל. באימום משמעותי של קפיצות חבל חייבים ריכוך כלשהו לכרית הקדמית של כף הרגל, ואני לא ממליץ להתאמן יחף או עם נעלי הרמת משקולות.
  • לריצות בשטח יותר קשה
  • לריצות יותר ארוכות (ריצה ארוכה עם VFF מולידה כמעט תמיד שלפוחיות ושפשופים לא נעימים
  • לריצה במזג אויר קר. ה VFF לא מתאימות למזג אויר קר מאוד. פשוט כפות הרגליים קופאות (אין גרביים, כבר אמרנו?) ונעשות מנומלות. לא כיף.
  • להרמת משקולות אולמפית אם אין לכם ברירה אחרת.
לאיזה אימונים מתאימות נעלי הרמת המשקולות
  • ...להרמת משקולות. גם Powerlifting (כלומר הרמות איטיות כמו דדליפט, קלין) וגם ובעיקר להנפות אולימפיות
  • לאימוני קרוספיט תחנות שהבסיס שלהם הוא משקולות
  • לא ממש מתאימות לשום דבר אחר. מצד שני, באימוני משקולות נעליים טובות עושות הבדל עצום!

באילו נעליים אתם משתמשים בדרך כלל?
מרוצים/לא מרוצים? ספרו כדי שגם אחרים יחכימו.

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 14 comments

14 הערות קוראים:

יש לי את ה VFF כחודשיים
אני חושב שמי שרגיל לרוץ עם נעלים עם שיכוך ורץ מעל 15 דקות כדאי להמשיך לרוץ איתם ולאט לאט להתרגל לרוץ עם ה VFF אחרת יש סיכוי גבוהה לפציעה, גם מעבר לנעל שטוחה. אני את הריצות הארוכות שלי עדיין מבצע עם שיכוך אבל לאט לאט מעלה את הזמן שאני רץ עם ה VFF. הנעל ממש כיפית חוץ מבעיית הקור שדעאל ציין וקצת קשה ללבוש אותם. לאימוני משקולות הן סבבה אבל נעלי הרמת משקולות הרבה יותר נח חוץ מהסקוואט שמשום מה עם נעלי הרמת משקולות אני מרגיש םפות יציב, לדדליפט פאור קליין פרונט סקוואט נעלי הרמת משקולות מאפשרות להכנס לסטאפ יותר טוב.
בכל מקרה מי שעובר לריצה "יחפה" שייתכונן להתכוצויות בשרירי התאומים ולהכנה של כמה חודשים עד שהוא יכול לרוץ איתם בחופשיות.

לגבי הפאוורליפטינג, לא כדאי לבצע בנעלי הרמת משקולות אלא יחף או אולסטאר

תודה קובי. אכן, כתבתי גם כאן בעבר ש VFF דורשות הסתגלות ובעיקר שינוי משמעותי של טכניקת הריצה (ולכן התאומים נתפסים טוב טוב). אני ממליץ על אנטרוולים והקפדה על טכניקה של צעדים מהירים. דבר נוסף, עם ההתקדמות בריצה יחפה, מתרגלים גם היכן מניחים את הרגל ואיכשהו המוח שלנו יודע לאתר ולהמנע מדריכה על אבנים קטנות וכואבות. זה די מדהים שאנחנו בכלל מסוגלים לזה אוטומטית בלי שום אבחנה מודעת של מיקום האבנים, פשוט תוך כדי ריצה צריך לשים לב למרחב והגוף כבר ידע לבד איפה לדרוך! זה משתפר עם הקילומטרז' שצוברים עם ה VFF

כדאי לקרוא :

http://www.iamunscared.com/shoes/

צבי מה הכוונה לא כדי לבצע פאוורליפטינג בנעלי הרמת משקולות?
עד כמה שאני זוכר ריפ חולק עליך ומנסיון הרבה יותר נח לעשות דדליפט עם הנעלים לגבי באק סקוואט לי זה מרגיש מוזר כי העקב גבוהה אבל יש כאלה שאין להם בעיה במיוחד אם חסר לך גמישות לרדת מספיק עמוק, בנץ פרס לא נראה לי משנה איזה נעלים, לגבי פרונט סקואט פאור קלין וסנץ הנעלים הרבה יותר נוחות מלבצע יחף.
המאמר נכתב ע"י מישהו שיש לו אינטרס ברור שהוא גם לא מסתיר אותו, בגדול זה תמיד נכון שקודם כדאי ללמוד טכניקה נכונה ולתקן חוסר איזון או חוסר גמישות בשרירים שדרושים לביצוע תרגיל מסוים וריצה לא שונה.

המאמר שנכתב על ידי מקנזי, נראה כזה אך הוא אינו בעל אינטרס אלא בגדר המלצה מתוך נסיון. בסופו של דבר, השורה התחתונה היא נסיון אישי והעדפה. הבעיה שלי עם המבנה של נעלי משקולות (ואין לי כאלו וגם לא נעלתי, אז יש בעיה בביקורת שלי ואני מודע) היא העקב. ביצעתי דדליפט יחף וגם באולסטאר ובשתי הדרכים הרגיש לי טוב, בגלל היציבות שיש על הקרקע. בנעלי משקולות יש עקב מסויים שהוא בעייתי לפי מה שנראה לי, בעבודה של דדליפט בגלל הזוית שהוא יוצר במנח הגוף וזה עוד כשיש משקל מקדימה.
יש חברה שיש להם ניסיון לכאן או לכאן ויהיה טוב לשמוע עוד דעות, אני דוגל בעבודה עם עקב שטוח. יתכן וכאשר יהיה לי זוג (נמצא די בסוף הרשימה שלי) אולי ואחשוב אחרת.
המשפט הראשון שלי, יתכן והיה צריך להיות מנוסח אחרת מאשר לא כדאי.

הי צבי לגבי עבודה יחפה בדדליפט בגדול אתה כמובן צודק יש יתרון לעשות דדליפט יחף. צריך להרים את המוט עם המשקל פחות מרחק אז למי שמתחרה זה אומר שהוא יכול להרים יותר משקל לי אישית זה לא משנה כי אני לא מתחרה. בתחרויות אני חושב שאסור להתחרות יחף ולכן יש להן נעלים הכי שטוחות שיש מהסיבה שכתבתי למעלה. גם אני התאמנתי עם אולסטר ויחף ואכן לדדליפט ובאק סקוואט זה מעולה ואם אלו התרגילים היחידים שאתה עושה אין יתרון או צורך בנעלים מיוחדות אבל לגבי פרונט סקוואט פאור קלין ההבדל כבר יותר מורגש ואני מרגיש הרבה יותר יציבות אבל כמובן זה גם עניין של הרגל.

הי קובי, צודק לגבי ההבדל בין הנפות אולימפיות לפאוורליפטינג. בהנפות אולימפיות השימוש בנעלי משקולות, בהחלט משנה את ההרגשה והעבודה.

אני רץ פעם בשבוע עם VFF טרק ספורט בשטח בלבד. התחלתי בהדרגה, והמקסימום שהגעתי אליו הוא 15 ק"מ.
אחד הדברים הכי כיפיים הוא לסיים ריצה ארוכה (עם נעליים רגילות) בשני קילומטר עם הויבראם.

שלום לכולם,
א. לגבי הערה של "לריצות יותר ארוכות (ריצה ארוכה עם VFF מולידה כמעט תמיד שלפוחיות ושפשופים לא נעימים"

יש לי פתרון מושלם שהבאתי איתי מארה"ב והוא נקרא:
Injinji Toe Socks
פתרון מומלץ ביותר למי שרוצה לרוץ מרחק יותר ארוך, גם טוב לחורף וגם מאוד עוזר נגד שיפשופים וכאלו.

מעבר לזה כמעט בכול האימונים שבצעתי השתמשתי בוויבראם, לא היו בעיות למעט טיפוס על חבל (אחרי מספר של טיפוסים) הרגל נקרעת ממש מהחיכוך בין העור לחבל- לא נעים.
תהנו

אפשר לקנות נעליים רגילות ועם הזמן גם ככה הנעל מתבלה אז היא נהפכת לנעל ויברם כלומר הסולייה הולכת ונשחקת..נשמע הזוי אך אולי זה התחלה של מחשבה זולה ובריאה יותר..מישהו פעם ניסה את זה?

אני אישית עושה סקוואט יחף הרבה יותר נוח , דדליפט הרבה יותר קשה . קליין קנל :D

למה צריך נעל אולסטר או איזה נעל מיוחדת להנפות אולימפיות כשאפשר לעשות יחף ??
זה אפילו משפר יותר את הגמישות בהמסטרינג

דעאל, אולי קצת לא קשור, אבל רציתי לשאול:
עם איזה נעליים אתה מטייל? טיולים של ממש, כמה ימים רצופים עם הכל על הגב.
התחלתי בשנה האחרונה לרוץ יחף על קדמת הרגל אבל בטיולים אני עדיין עם הנעליים הרגילות שלי (אסולו). מה אתה חושב?

עוז.

אני מטייל עם נעליים גבוהות, חזקות ועמידות למים של קולומביה. נעליים מינימליסטיות על פי רוב אינן מתאימות לטיולים של ממש.

הוסף רשומת תגובה