אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

כאילו שלא ידענו


ביום שישי האחרון, עת השתכשכתי במימי הכנרת (ודרך אגב, הויבראם נפלאות גם לאבנים הקטנות של הכנרת), יצא לי לנהל שיחה עם חבר - על כושר, תזונה ובריאות כמובן.

החבר, בן גילי בדיוק, אובחן לפני כחודשיים עם כולסטרול LDL של 330. גבוה. מאוד. אבל, להבדיל מאחרים שמתעלמים מנורות אזהרה, הוא, בחור רציני שכמותו, מיד לקח את עצמו בידיים, ובלי לשאול אף אחד ואף תזונאי "אינטאיטיבית" לדבריו, חתך את כל הבורקסים, את כל העוגות, עבר לאכול המון ירקות, וגם החליט לוותר לגמרי על בשר (אדום) ועל גבינות שמנות. חוץ מזה הוא התחיל לרוץ ביום ובלילה (ובגלל זה פעם אחת כמעט ודרסתי אותו כשהחליט לרוץ לבוש שחור בלבד ובחצות הלילה), ולשחות. מאז עברו חודשיים והיום הוא כבר פחות עשרה קילו, ופחות 180 "נקודות" בכולסטרול. ומחייך כמו חתול.
שאפו.
מצד שני, כשניהלנו לנו את השיחה, דרך ענני העשן של המנגל (רק חזה עוף הוא הביא), הסתבר לי (שוב) כמה מעט אנשים יודעים על מה משפיע על הבריאות שלהם, ולמרבה הזוועה, גם רופאים ודיאטנים לא מעטים מלעיטים אותם במידע לא נכון, מיושן ולא יעיל. הרופא המשפחה שלו, למשל, מיד לתת לו סטטינים, וידידה תזונאית אמרה שהוא חייב להפסיק לאכול שומנים. אבל הבחור - כאמור גבר עם אינטאיציות בריאות וחוט שדרה - אמר לרופא "לא תודה" והלך למקרר כדי לשנות את התכולה שלו.
כבר כתבתי כאן לא מעט על מחקרים שהראו שאין שום קשר בין צריכת שומנים לבין כולסטרול גבוה והתקפי לב, והנה שוב, לחיזוק העניין, מאמר שפורסם בגליון המדעי היוקרתי והנחשב The American Journal of Clinical Nutrition, מפריך שוב את המיתוס הזה. המחקר הזה בדר 21 מחקרים "רציניים" שנעשו בתחום, בהשתתפות 350 אלף איש סה"כ, וניסח את ממצאיו באנגלית מסורבלת ואקדמית, כראוי למעמד. ובכל זאת, אי אפשר לפרש את השורה האחרונה של התקציר אלא כפשוטה:
...dietary efforts to improve the increasing burden of CVD risk associated with atherogenic dyslipidemia should primarily emphasize the limitation of refined carbohydrate intakes and a reduction in excess adiposity.
"מאמצים תזונתיים להפחתת הסיכון ל CVD (מחלות לב) הקשורות לשומנים בדם, צריכים בעיקר להדגיש הגבלה של צריכת פחמימות מעובדות והפחתת משקל עודף".
קראתם נכון.
אין שום קשר לצריכת שומנים. שום קשר. תאכלו כל היום חמאה, בשר אדום, שמן זית ושמנת (לא ביחד), ובלי פחמימות מעובדות, ותהיו בריאים. תאכלו רק מוצרים דלים בשומן אבל עם לחם (כדוגמא), ואתם עלולים לפגוש קרדיולוג בנסיבות לא נעימות דווקא.
מה אתם חושבים?
האם הטעות ההיסטורית הזו תעלם אי פעם או שלנצח יאכלו אנשים מוצרי 0% שומן בתקווה להיות בריאים יותר??


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 14 comments

14 הערות קוראים:

הטענה שלך שאין שום קשר בין מחלות לב וצריכת שומנים לא נכונה. אפילו בתקציר המאמר שקישרת אליו רשום

In summary, although substitution of dietary polyunsaturated fat for saturated fat has been shown to lower CVD risk, ...

תודה אנונימי על התגובה ועל ההתעניינות.
שים לב, מהפכות מחשבתיות לא קורות ביום אחד, וכותבי מחקר זה, כמו רבים לפניהם, עדיין זהירים מאוד, אם כי הנתונים לפניהם ולפנינו.
מחקרי העבר התבססו כולם על ה"אקסיומה" ששומן רווי הוא הגורם למחלות לב וניסו להוכיח זאת בשלל דרכים כמו החלפת שומן רווי בשומן בלתי רווי או צמצומו וכדומה. זאת למרות קשר כזה הודגם רק בחלק מהמחקרים. אבל כמסקנה, גם כותבי מחקר זה אינם יכולים להתעלם מהמציאות - אין שום מתאם יציב ובלתי תלוי בין צריכת שומן רווי לבין מחלות:
An independent association of saturated fat intake with CVD risk has not been consistently shown in prospective epidemiologic studies

לעומת זאת, חד משמעית נמצא (ונכתב כמסקנה עקרית ע"י החוקרים) כי החלפת צריכת השומן הרווי בצריכת פחמימות (למשל ע"י אכילת דגנים מלאים, שזוהי הדיאטה המקובלת היום בציבור כבריאה), היא היא המסוכנת לעלייה ברמת הטריגלצרידים ונמצאת בסיכון ישיר ומוכח למחלות לב.
אמור מעתה: שומן הוא חבר, פחמימות לא.

תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

בלי קשר לפוסט התזונה: הלכתי לבריכה היום (פעם ראשונה העונה) לנסות את מזלי בשחייה. כבר שנתיים שאני מנסה ללמוד לחתור בטו ביט קיק לפי הדרילים של TI, שיפור יש ואני אפילו שוחה מהר יחסית, אבל עדיין לא ברמה של לשחות 10 בריכות ברצף.
שחיתי ק"מ בשעה מתוכו 250 מטר חזה. היה תענוג.

בלי קשר לפוסט התזונה: הלכתי לבריכה היום (פעם ראשונה העונה) לנסות את מזלי בשחייה. כבר שנתיים שאני מנסה ללמוד לחתור בטו ביט קיק לפי הדרילים של TI, שיפור יש ואני אפילו שוחה מהר יחסית, אבל עדיין לא ברמה של לשחות 10 בריכות ברצף.
שחיתי ק"מ בשעה מתוכו 250 מטר חזה. היה תענוג.

דעאל נראה שאתה מעוות את תקציר המאמר בכדי שייצג את עמדתך.
ראשית כפי שהאנונימי ציין במאמר כן מצויין קשר של צריכת סוגי שומנים שונים.

שנית, היכן קראת בתקציר שדובר על פחמימות מדגן מלא?
אני קראתי רק " replacement with a higher carbohydrate intake, particularly refined carbohydrate"
כמו כן מסקנת החוקרים היא להגביל צריכה של פחיממות מעובדת שזה משהו שכל הזמן אנשי המקצוע מדברים עליו.

יורם, אני לא מעוות כלום. החלפת צריכת שומנים בצריכת פחמימות היא הגישה המקובלת בעולם הדיאטות המערבי. נקודה. ראה כל אריזה של "דגני בוקר מלאים ומופחתי שומן" או "יוגורט 0% שומן עם סיבים טבעיים" וכיו"ב. אמרתי בגוף הפוסט ובתריסר הזדמנויות אחרות שעיקר הבעיה היא בצריכת פחמימות מעובדות. אולי אתה מתבלבל, אבל קמח, גם קמח מלא, מדגנים מלאים, הוא פחמימה מעובדת לכל דבר - אי אפשר לאכול חיטה ללא טחינה, השריה ואפיה, ורמת העיבוד הזו הולכת וגוברת כל הזמן. זאת להבדיל מעגבניה, למשל, שהיא פחמימה שאינה מעובדת. כמובן, שככל שרמת העיבוד גבוהה יותר, הנזק גדול יותר (מבחינת עמידות לאינסולין, מעגלי רעב, השמנה ועוד), אז לחם לבן גרוע במעט מלחם מלא, אבל הם מאוד מאוד דומים, אם לא זהים, במהותם.
אז בהחלט, כפי שמצאו החוקרים: הגבל צריכה של פחמימה שאינה מעובדת (רוצה לומר, אמור "לא" לקמח ולסוכר), וצרוך שומנים רווים (שהם מקור האנרגיה המועדף על הגוף - ואין לצריכתם שום קשר לתחלואה) - ותגלה שאתה צורך מה שצרך האדם הקדמון.
(הקשר שנמצא, בחלק מהמחקרים בלבד, ושאינו יציב, הוא בין הרכב השומן הנצרך למחלות לב, לא בכמות השומן). מכל מקום, החוקרים עצמם טוענים שאין קשר בין שומן רווי למחלות - שעל בסיס טענה זו מתבססת כל הפוביה המערבי משומנים!

במחקר כתוב "refined carbohydrate" שזה אומר פחמימות מדגן לא מלא. (טעיתי במילה מעובדת ואתה טעית שהכללת את מסקנות המחקר גם לדגן מלא).

זאת אומרת שהחוקרים אומרים אמור לא לדגן לא מלא. וקמח מחיטה מלאה לא עונה על ההגדרה הזו.

החוקרים לרגע לא טענו ששומן רווי הוא לא בעייתי כפי שאתה מציג כאן.
הם פשוט טענו שכדאי להקטין את צריכת הפחמימות במיוחד הפחמימות הריקות (לא הדגן המלא).

העמדה שאתה מייצג בפוסט הזה, זה שיר הלל לצריכת שומן רווי.
ואני לא ראיתי שום מידע כזה במאמר.

המסקנה של המאמר הזה כפי שקראתי:
1) בראש ובראשונה לצמצם צריכה של פחמימות ריקות.
2) להחליף שומן רווי בשומן רב בלתי רווי
3) לרדת במשקל

אני לא מבין איך כתבת את המסקנה השגויה
"אין שום קשר לצריכת שומנים. שום קשר. תאכלו כל היום חמאה, בשר אדום, שמן זית ושמנת (לא ביחד), ובלי פחמימות מעובדות, ותהיו בריאים. תאכלו רק מוצרים דלים בשומן אבל עם לחם (כדוגמא), ואתם עלולים לפגוש קרדיולוג בנסיבות לא נעימות דווקא.

כבר סיכמנו פעם שאנחנו לא חייבים להסכים.

ברור שפחמימות ריקות הן המזיקות (והמיותרות) ביותר, אבל בסופו של יום השאלה היא מה צריכה להיות תזונת האדם ומהי "פירדמית המזון". פירמידה מערבית, כמו של משרד הבריאות שלנו, שדוגל למרבה הזוועה ב 60% פחמימות (ולא משנה כלל מאיזה סוג), וזוהי ערובה בטוחה להשמנה ותחלואה. נקודה.
שומן רווי (מהחי, חמאה, שמן קוקוס) הם השמנים הבריאים ביותר והטבעיים ביותר (כמובן שלא שמנים רווים תעשייתיים, כגון מרגרינה, שהם מזיקים במיוחד וודאי שיש שלהמנע מלצרוך אותם, כנאמר במחקר)
מסקנותי אינן רק על בסיס מחקר בודד אלא על סמך מציאות מחקרית ענפה שאני ממליץ מאוד לקרוא, ואת חלקה ציטטתי פה בעבר.
וספציפית לגבי שומן רווי, הנה עוד לינק למצגת מעניינת בנושא, אולי תתעניין:
http://files.meetup.com/1463924/Homo%20Carnivorous-WAPF2.pdf

דעאל,שלום רב, אני יעקב. חבר של יורם בן אבו.יורם הפנה אותי לבלוג המעניין הזה.בקרוב מתחיל סטאג' בתחום התזונה בבית החולים ולאחר מכן אהיה דיאטן קליני בישראל.
אז ככה , יש הרבה מחקרים שאומרים דברים שונים ולא תמיד המלצות הרשמיות מבוססות על מדע . להפך הוא הנכון. בדרך כלל אין קשר בין ההמלצות הרשמיות לבין המדע. אתה הראית דוגמה אחת שאפשר ממנה להבין מסקנה לא חד משמעית אבל אם הייתה עושה מאמץ יותר רציני אז הטיעונים של יורם לא היו מחסלים את היסוד של מה שכתבת כאן. אבל מצד גם מעולם לא הוכח ששומן רווי או שומן טרנס( כן טרנס) הוא מזיק או הרבה דברים אחרים. במחקרים שמצוין יש עליה או ירידה קטנה מאוד במהלך חיים שלמים כתוצאה מרכיב מזון מסוים כי בסופו של דבר רובנו הלא קיצונים אוכלים בצורה נורא מורכבת וחלק מהפרמטרים בכלל נקבעים על ידי היכולת הכלכלית שלנו.

יורם, אתה מטיף גדול לפעילות גופנית אבל אתה יודע למשל שאין שום קשר מלבד נסיבתי בין פעילות גופנית לבין המשקל שלנו ומעולם לא הוכח בשום מחקר אחרת.אנשים שמנים פשוט מתאמנים פחות מאנשים רזים אבל זה לא אומר שהפעילות הגופנית היא זאת שמרזה.

חוץ מזה ובנוסף לכל. אני מקווה שאף אחד לא יקרא מה שאני כותב כי אני כעת הצגתי כמה דברים לא הכי מקובלים.

ברוך הבא יעקב (או שאני צריך לקרוא לך דיאטה?)
:-)
אתה מוזמן לעיין בהסטוריה של הבלוג (ויש קטגוריות להקלה חלקית), ואני כותב לא מעט על ההיסטוריה של המחקר על תזונה בריאה.
אתה צודק:
1. שומן רווי אינו מזיק אלא בריא (שומן טרנס ועוד איך מזיק וזה דווקא כן הוכח מחקרית ועל זה בפעם אחרת)
2. השמנה אכן אינה תלויה כלל בפעילות גופנית או באי פעילות גופנית.
ממליץ מאוד לקרוא את Good Claories, Bad calories - ספר נפלא שסותר אחת לאחת את טענות "המדע הרע" המתמקד באי צריכת שומנים.
ויעקב, אל תירא ואל תיחת. תאמר תמיד את האמת שלך.

הייי,דעאל.

בקשר ל-1: אשמח להסביר את העניין לעומק אבל לא כאן.
בקשר ל2 : תודה על עניין הפעילות הגופנית.
בקשר לספר, אכן נראה לי ספר טוב גם המחבר בחור חכם ויש עוד הרבה ספרים שכדאי לקרוא כדאי לא רק להיות דיאטן טוב אלה להצליח לעזור לאנשים בבעיות שכל כך מפריעות וקשות לפתרון בתחום התזונה והמשקל והבריאות והספורט והטיפול באנשים.

בהמשך ל" אל תירא ואל תיחת " ולסעיף 1 .אני צריך שלא לעורר אנטגוניזם.כאשר מישהו שלא מבין את כל התהליך ועוד נושאים לא מובנים בצורה שהוא לא מכיר אותם זה יכול לגרום לאותו אדם שלא לפנות אלי.

מאמר של אותו צוות מאותה שנה (http://www.ajcn.org/content/91/3/535.abstract) אומר את זה באופן הכי ברור:
A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD.

הוסף רשומת תגובה