אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

מחשבות על מחזור


הבן הצעיר שלי, ענבר, רק בכיתה ב', וכבר מומחה רציני במחזור ובידידותיות לסביבה. דומה כי השפה העקרית המדוברת בבית הספר היא שפת המחזור, הירוק, הבלתי-מזהם והמנצל נכון את משאבי הטבע. זה באמת נהדר. בבית הספר יש להם פינת חי (עם ברווזים, אווזים, עיזים, תרנגולים, ארנבות ועוד כמה), יש להם מערכת למחזור מים, יש להם מערכת למחזור פסולת אורגנית המשמשת בתורה מזון לפינת החי, או לזבל לגינה כקומפוסט, ואפילו המים של פינת החי מטוהרים באמצעות צמחי ביצה. אכן כבר מגיל צעיר הדור הזה לומד כיצד אפשר לעשות יותר עם משאבים מוגבלים. לבית הספר אפשר לשלוח את האוכל רק בקופסא (ולא בשקית), ובבית הדור הצעיר מנהיג משטר ברזל למחזור כל בקבוק שמפו או קרטון ביצים (ויש די הרבה מהאחרונים).
למה אני מספר על כל זה?
כי גם בתחום המזון, אפשר למחזר בהצלחה, ולעתים המחזור אף עולה על המקור.
הילדים שלי, למשל, לעולם יעקמו את האף אם יקבלו בארוחת הצהרים עוף שהוכן אתמול. ואפילו קציצות, שאישית אני חושב שרק משביחות עם הזמן, נחשבות למוקצה מחמת התיישנות בקרב בני ביתי כבר בבוקר המחרת לעשייתן.
אולי זו האשמה שלי שהרגלנו אותם לאוכל טעים של אנשים אמיתיים (ולא רק לצ'יפס-שניצל-קטשופ בתור מזון ילדים), אבל עם התרגלות החיך, יש התרגלות גם לאיכות והמפונקים הקטנים דורשים, ובדרך כלל מקבלים, אוכל טרי.
נו, מילא.
מאידך, החיים מאלצים אותנו גם למחזר. אז כך למשל התמודדתי עם הסוגיה לפני כמה ימים בצהרים. הייתי בבית וידעתי שעוד מעט החברים חוזרים מבית הספר, ואין מצב שיאכלו את הקציצות (הטעימות לאללה) שהוכנו יום קודם (והמבוססות על בשר בקר, פטרוזיליה, שום, תפו"א ובצל ירוק).
אז מחזרתי, נו מה.
במחבת גדולה אידיתי בצל אדום, בצל לבן, ושני גבעולים גדולים של סלרי עלים, ושן שום אחת.
את הקציצות חתכתי לקוביות והוספתי פנימה. מצאתי במקרר גם פולקה אחד שנותר יתום מהעוף של שלשום, אז קצצתי גם אותו והוספתי לקלחת. מעל פיזרתי הרבה כמון, פפריקה אדומה, פלפל גרוס ומלח.
חמש דקות יחד, והופ, נהייתה מנת בשר-תבשילית-חדשה שהילדים זללו (עם אורז לבן בצד) ולא שמו לב/ התעלמו מהעובדה שהמרכיב העקרי הוכן כבר אמש ורק עבר שינוי צורה בסגנון רובוטריקי.

בסגנון הזה אנחנו לא אחת עושים "שווארמה" משאריות העוף או הבקר של אתמול וכולם מרוצים:
הפולניה לא זרקה אוכל והפולנים הקטנים לא רעבים.

ומה איתכם, איך אתם ממחזרים?

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 3 comments

3 הערות קוראים:

אורז לבן שנשאר-למרות שלא קורה הרבה -הופך למוקפץ או לקציצות עם הרבה הרבה ירק.
קציצות מטוגנות נטבלות ברוטבים טעימים וסמיכים.
קיטניות הופכות למרקים עם תוספת ירקות או לפאלאפלים ונאכלות בתאווה
בשר נקצץ לקוביות מתווסף עם תבלינים לארוחה הבאה.
אצלנו לא נזרק כלום.ולא אנחנו לא פולנים....

עדאל, משהו לא ברור לי:
אורז, תפו"א = רעל. לא?

אשמח להתייחסותך המהירה בנושא.

1. דעאל ולא עדאל
2. לא רעל. ממש לא רעל. ממש ממש לא רעל.
3. גם תפו"א וגם אורז הם מאכלים בטוחים לשימוש (כלומר ללא רעלנים) אבל שניהם עתירים מאוד בפחמימות אז אם מבקשים לרדת במשקל כדאי מאוד לצמצם בהם. למרות זאת, פחמימות אינן אויב.

הוסף רשומת תגובה