אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

ארוחת צהרים של אדם קדמון מודרני (ומשפחתו)

ראשית חכמה, קנו נתח טרי, יפה ומבריק של שפונדרה (אסאדו). אתמול בערב, בדרך חזרה הביתה מהעבודה קניתי נתח שכזה של 2.7 ק"ג (ב 44 ש"ח לקילו שזה מחיר מצוין) אצל הקצב שלי (אייזן).
חזרתם הביתה? יופי. עכשיו שימו את הנתח לנוח לילה שלם בקערה עם כוס וחצי בירה, ענף רוזמרין טרי, כמה שיני שום, כף דבש, פלפל שחור וכף חרדל דיז'ון. תרגישו חופשי לאלתר, אני מרשה.


למחרת בסיר גדול וכבד (לי יש פוייקה שטוחה שמתאימה להכנסה לתנור ביתי. ממליץ לכם בחום). טגנו על אש גבוהה 5 עד 10 דקות כמה שאתם רוצים ירקות שורש: גזרים, תפוחי אדמה, בצל, קצת סלרי. כמה שלא תשימו, אח"כ זה יגמר.
הנה כך:

אחרי שהירקות נצרבו קצת, הניחו מעל את הנתח והוסיפו את הרוטב של המשרה ועוד קצת מים, ובשלו על הגז כמה דקות (לא חובה), הנה כך:


הכניסו לתנור שחומם ל 170 מעלות למשהו כמו 4 (ארבע) שעות לפחות. תשגיחו שלא תשרפו את העסק ואם צריך, הוסיפו מעט מים פנימה תוך כדי.
כשהעסק יוצא, זה נראה בדיוק ככה:


(וזה מריח אפילו עוד יותר טוב).
העצמות מתפרקות מהנתח מעצמן, ואתם פורסים לעצמכם פרוסות ענק נוטפות שומן ומלאות טעם, ולצמחונים המודאגים שבין הקוראים אני מבטיח שגם הירקות יוצאים מעדן של ממש. באמת.

הקניבלים הקטנים שלי חזרו לפני שעתיים מבית הספר ובכוחות משותפים הותרנו סיר ריק מכל אדם ובהמה (למעט חתיכה אחת קטנה שכבר לא הצלחנו לרחם עליה והיא תחכה לי במקרר בצייתנות עד מחר). 
לפחות הם לא שותים לי מהיין...

אז שורה תחתונה: לאמצע השבוע או לקראת שבת, נתח בקר איכותי, שיחבור לירקות שורש ולבישול ארוך ואיטי, יעשה לכם חגיגה בפה ושמחה בצלחת. 

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 14 comments

14 הערות קוראים:

יאמ.מזל שקראתי אחרי ארוחת הצהרים שלי

לחם אסור ויין מותר? הם נוצרו באותה תקופה! (וגם יש ביניהם קשר משפחתי עוד יותר קרוב - השמרים שמתפיחים את הלחם נמצאים על קליפת הענבים).

תודה רונית על ההערה.
לחם אינו חלק מהתפריט שלנו ממגוון סיבות ועקרן הוא כי הוא אינו בריא לרוב האוכלוסיה, ולאו דווקא בגלל שהוא הומצא אחרי הבשר.
נכון, יין הוא אכן מאכל "מודרני" (אם כי אחד הקדומים מאז העידן החקלאי, כפי שאמרת), אבל אנו גם לא פוסלים על הסף חמאה או גבינות שמנות רק בגלל שהן מהעידן החקלאי, לא שמן זית, לא אורז (למרות שהוא דגן) ולא תפוח אדמה למרות שהוא זן מודרני.
זה נכון שאפשר לחיות בלעדי כל הנ"ל, וכנראה לא רע, אבל תוספת שלהם כמגוון נוסף לתפריט אינה מזיקה מה גם שליין, ספציפית, יש כפי הנראה גם יתרונות אנטי-דלקתיים.
אז שורה תחתונה: את יכולה לוותר על יין, אבל חבל.

זה בדיוק מה שדיברתי עליו בפוסט של לונדון נראה טעים צריך לנסות

דעאל, שאלה לי אליך.
בכדי להשאיר את יחס האומגות לטובתנו, האם יש טבלה של כמה, למשל, גלולות של אומגה 3 עלי לצרוך לאחר אכילה של ביצה קשה?

שלום אנונימי. כתבתי על זה בעבר (ראה מדריך השומנים הגדול), אבל ככלל אצבע, צריך שרמת האומגה 6 לעומת האומגה 3 תהיה פי 2-4, לא יותר. המשמעות העקרית היא בהפחתה דרמטית של שמני אומגה 6 (סויה, וכו') ולאו דווקא דרך הגדלה של האומגה 3. אין משמעות לנהל את זה ברמת המוצר מזון הבודד (ביצה קשה) כי זה יכניס אותך לסחרור וטירוף כללי.
אם תאכל יותר שומנים רוויים טובים (קוקוס, בשר, חמאה), יותר דגים כמו סלמון וסרדינים (אומגה 3), פחות שמנים לא רווים של אומגה 6 (כל השאר), תצטרך לתסף מעט אומגה 3. יש הרבה דעות בנושא, אבל אני חושב שכפית ביום (כ 1000 מ"ג EPA+DHA) מספיקה בהנתן ששאר התזונה טובה.

שלום לך מר קדמוני ! אני קורא כאן די הרבה
ויש לי שאלה אליך !
אפשר לעשות משהו עם אסאדו אם אין לך תנור?

הי אלן, בודאי.
שתי אפשרויות עקריות: האחת היא בישול ארוך (כאשר הנתח חתוך לקוביות גדולות), בקדירה עם ירקות ויין, על אש קטנה. כתבתי כאן מתכון כזה בעבר.
הדרך הקלאסית היא גריל פחמים. שים את הנתח גבוה מעל הגריל (חצי מטר), שעתיים מכל צד. וזהו.

קדמוני תודה על המתכון!
בירה?
מאתה אומר על טחינה?
אוגמה 3 הכדור מצמחים שהמציעו בארץ טוב יותר?
תודה

בישול איטי וארוך אינו מומלץ!
הכנת אוכל לפי השיטה הקדמונית מחייבת טיגון או צלייה מהירה וחריכה.

ידידי האנונימי, לא ברור לי אם אתה ציני, אבל ממתי בישול איטי וארוך אינו מומלץ?
בהנחה ואתה ציני, ניחא.
אבל אם אתה רציני.. דווקא בישול איטי וארוך על אש נמוכה הוא הבישול הבטוח ביותר, אין שום חריכה של המזון ואין שום הפקה של כל מיני גורמים לא בריאים במזון.

הכנו אסאדו לפי הוראותיך היום (בשינוי קל של התבלינים לפי מה שהיה ואוהבים), ויצא פשוט מעדן. אני עברתי לתזונה קדמונית רק לפני שבועיים, ובעלי - היום, בעקבות האסאדו! כך שההצלחה כבירה בהחלט. רב תודות!

אני שמח לשמוע! גם אני הכנתי השבת (נתח שפונדרה עסיסי של שלושה קילו, היו אורחים) וכרגיל לא נותר ממנו מאומה...

הוסף רשומת תגובה