אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

על שומנים, כולסטרול וריצות


אחרי הפוסט הקודם על נושא התזונה ובעיקר על הצורך בהמנעות מפחמימות (דגנים וסוכרים), ומבול התגובות שבא בעקבותיו, אז כמובטח, הנה המשך הסדרה, שנולדה מויכוח בחדר אוכל צבאי.
אחרי שכולם כבר השתכנעו (אני מקווה) שגוף האדם לא נבנה והתפתח כדי לצרוך ולעבד כמויות כאלו של סוכרים, כפי שהתפריט המודרני מזמן לנו, ואחרי שדסקסנו חלק מהבעיות הרפואיות החמורות הנולדות מצריכת יתר של סוכרים (ולעניין זה, גם "לחם ארז מלא עם שבבי אגוזים" הוא סוכר טהור), אז נמשיך במסענו להפרכת מיתוסים. 
שומן וכולסטרול. נראה לי שאין מוצר עם יחסי ציבור עלובים  יותר מאשר שומן, ואין תרכובת אורגנית יותר מושמצת מהכולסטרול. זוהי תוצאה של מחקרים עתיקים, מוטים, ולא רלוונטים מחקרית, שיצרו תנועה עולמית של פחד נוראי משומנים, שגדול ממנו רק הפחד מרמה גבוהה של כולסטרול. מכיוון שנושאים אלו עדיין נמצאים בליבו של ויכוח, ולכל שני רופאים ושלוש תזונאיות יהיו על פי רוב 17 דעות שונות, אז הנה כמה ממצאים ואמיתות, ותעשו איתם מה שאתם מבינים.
הדעה הרווחת בציבור היא כי כשאוכלים יותר שומן, שוקעים השומנים בדם, מצרים אותם והופל'ה, הנה בא התקף הלב למשל, המלצת התזונה המגוכחת בויקי). אם מוסיפים לכך כולסטרול גבוה (LDL) שמגיע מהכבד אל האיברים, הרי שהעודף כולסטרול שוקע גם הוא בכלי הדם, והנה יש לנו טרשת והתקפי לב גם יחד. אלו אינם שטויות מוחלטות, אבל הקשר בין סיבה ומסובב הוא קלוש מאוד, אם בכלל קיים.
  1. המחקר הקלאסי ("שבע המדינות") משנות השישים שהראה (על השער של ה TIME) שיש יחס ישר בין כמות השומן שאוכלים במדינה לכמות התקפי הלב בה, היה פשוט הצגה חלקית ומגמתית של התוצאות, אבל ההיסטוריה זוכרת את התדהמה, לא את העובדות. בת'כלס, עובדתית, אין שום קשר בין מדינות בהם אוכלים הרבה שומן לבין כמות התקפי הלב באותה מדינה.
  2. עובדתית, יש אוכלוסיות שאוכלות המון המון שומן (אינואיטים למשל, ש 80% מהתזונה שלהם היא שומן כלבי ים וליוויתנים), ולמרות זאת נתוני הדם שלהם מעולים. כך למשל, נתוני קרישת הדם אצל הנ"ל הם מעולים, כלומר, הדם שלהם דליל מאוד ואין להם התקפי לב. זה שהם מתים מנפילה לקרח או מטריפה ע"י דובי קוטב זו בעיה אחרת. למי שלא יודע, אספירין, למשל, נותנים לחולי לב כדי לדלל להם את הדם. נראה כי גם שומן כלב ים היה עושה את העבודה הזאת. 
  3. לפי מחקר 2009, ב UCLA, הרי שהרוב המוחלט של התקפי הלב (75%) מתרחשים אצל אנשים להם רמה תקינה לגמרי של כולסטרול. אופס. מה קורה כאן. ראו רוב וולפ
  4. מעבר לכך, יש מחקרים רבים שמראים שיש אוכלוסיות (כמו ביפן) להם כולסטרול גבוה מאוד אך אין כלל בעיות לבביות.
  5. יש אפילו מתאם גבוה בין כולסטרול נמוך במיוחד לקיומם של התקפי לב.
  6. רוב רובו של הכולסטרול שלנו מיוצר אצלנו בגוף (בכבד) והשלמתו באה מהתזונה. הכולסטרול (גם "הכולסטרול הרע") הוא חיוני לפעילות הגוף. 
אז מה כל זה אומר?
שומנים הם חלק אינטגרלי ומצוין בתזונת האדם ומקור לאנרגיה יעילה ביותר. שומנים היו אחד המרכיבים העקריים בתזונת האדם הקדמון, אותה תזונה שעיצבה את המנגנונים בגופינו ולהם הוא בנוי. שומן זה טוב. ישנם שומנים מסוגים שונים, והם נבדלים במקורותיהם (מהחי, מהצומח, מעובדים או טבעיים, רוויים או לא רווים) ובתכונותיהם הביולוגיות (בטח שמעתם על אומגה 3 ועל אומגה 6), וממילא בהשפעתם על הגוף. 
בפשטות, על מנת לקבל את הערכים הטובים והחיוניים מהשומנים, חשוב לשמור על יחס נכון בין מרכיבי אומגה 3 לבין מרכיבי אומגה 6 בתזונה. אומגה 3 נפוצה בדגי ים, אבל גם בזרעי פשתה, בשמן זית, באבוקדו באגוזים ובעוד. יש ויכוח מהו היחס האופטימלי בין אומגה 3 לאומגה 6, אבל ברור שיחס מקובל בתרבות האמריקאית של 1:15 או אפילו 1:30 (תלוי איך מודדים) הוא רע לגופינו (זאת לעומת יחס של 1:2 אצל האינואיטים). אם נאכל יותר שומנים הכוללים יותר אומגה 3 (שומנים בדר"כ כוללים גם וגם), ולא נאכל שומנים מתועשים בהם כמויות אדירות של אומגה 6 וכלל לא אומגה 3 (שמן סויה למשל), הגוף שלנו ינהל את השומן ביעילות ויהפוך אותו לאנרגיה איכותית.
הכולסטרול, שלפי רוב מקושר בתודעה (ובתוויות האריזה) עם שומנים, גם הוא סובל מכתף קרה מאוכלוסית כדור הארץ. הדעות בעניין חלוקות, ואני לכן ממליץ לכם לקרוא בעצמכם ולא להסתמך על הפחדות כלליות שאינן מגובות באמת מדעית. בפשטות, נראה כי הכולסטרול המאוד גבוה יכול להיות תמרור אזהרה חשוב, על בעיה אחרת, והיא דלקתיות הגוף. 
כאמור, עודף סוכרים יחד עם מיעוט של פעילות גופנית עשויים ליצור מצב של דלקתיות בגוף. להבדיל מדלקת בעור או בשריר אותה רואים או מרגישים, דלקתיות פנימית היא איום נסתר אך ממשי. היא האויב האמיתי המסתתר תחת ערכים גבוהים של כולסטרול, ובה יש להלחם. היא העשויה לגרום להתקפי לב וסרטן, והכולסטרול, בו נלחמים, בכלל לא ידע שהוא כזה.
אם נאכל נכון ונשלב פעילות גופנית הגוף יפעל כמכונה "משומנת היטב", והכולסטרול ידידנו יבצע את מלאכתו נאמנה וישמור עלינו מכל צרה. 
יש המון (באמת שהמון) בלוגים על הנושא ברשת, רובם ככולם באנגלית. אמליץ על רוב וולף, למי שאיכשהו לא מכיר, ועל MDA, ועל Fitness spotlight ועל Whole Health Source ועל עוד רבים וטובים. 

מה אתם חושבים? אילו שומנים אתם צורכים? בפוסט הבא בסדרה נדבר על המזונות אותם אני צורך ואיך מנהלים אותם.

ולפני שנשכח: היום נרוץ חמישה ק"מ. 
אה, ויש לי יומולדת. 


Share/Bookmark

By מר קדמוני with 14 comments

14 הערות קוראים:

מזל טוב דעאל,38 ? נחגוג לך ולצביקה ביום חמישי :)

נחגוג גם נחגוג!
כדי לתמוך בדעאל, שבוע שעבר ביצעתי בדיקות דם לאחר 3 שנים. ב 2006 הייתי במצב של כולסטרול גבוה ושומנים וידה ידה ידה, הרופא שלח אותי לדיאטיקנית. לאחר זמן מה שלא ראיתי שמתקדמים לשום מקום וחיפושים, גילתי את CF ויחד עם זה את נושא התזונה. אני משהו באמצע בין זון לפליאו, נכון לבדיקת הדם אני במצב מצויין. למרות שהתפריט שלי כולל שומנים אני במה שנקרא ברמות לפי הספר והמקרא של כל הערכים הנכונים והנורמלים.

מזל טוב דעאל. אם הייתי אסטרולוג הייתי מהמר שיש משהו בקרוספיט שמושך עקרבים. כן, גם אני חגגתי יומולדת לפני עשרה ימים. מזל שאני לא.
לגבי השומנים אני מסכים עם כל מילה. הפעם אין לי אפילו התקטננויות ביוכמיות להוסיף.
אני מוסיף לרשימת הבלוגים גם את www.paleonu.com המצוין.

מזל טוב!
אני מקווה שלפחות ביום חגך אתה מרשה לעצמך לחגוג בלי חשבונות של תזונה...
להשתמע

ריצת 5 ק"מ
20:42
עוד חודש למרתון ,אני מרוצה מהתחושה בריצה :)

מזל טוב דעאל!
אחי חגג יום הולדת 30 אתמול; אני מקווה שגם הוא יצטרף בסופו של דבר לקרוספיט.

היום השלמתי את ה50 מאתמול.
19:12
אבל זה לא נחשב, כי רימיתי בזריקות כדור, את 10 הזריקות האחרונות פשוט זרקתי, בלי לרדת לסקוואט אלא רק עם דיפ קטן (כמו בג'רק).

אז קצת רמאות, אבל אני מרוצה סה"כ.
לילה טוב :)

הערה קנטרנית, בנוגע לסעיף 3 - הוא חסר משמעות לחלוטין. עצם זה ש 75% מהסובלים מהתקפי לב הם אנשים עם רמת כולסטרול תקינה לא אומר שרמת כולסטרול תקינה גורמת להתקפי לב. אפשרות סבירה יותר - יש פשוט הרבה יותר אנשים עם רמת כולסטרול תקינה מאשר לא תקינה.

דוגמא מספרית:
נאמר ויש 1000 איש, מתוכם 990 עם רמת כולסטרול תקינה ו 10 עם כולסטרול גבוה. עכשיו נגיד שכל עשרת האנשים עם הכולסטרול הגבוה חוטפים התקף לב, ורק 90 מהאנשים עם כולסטרול תקין חוטפים התקף לב (פחות מעשירית!) - עדיין 90% מהאנשים שחטפו התקף לב היו בעלי כולסטרול תקין. לא היית אומר במקרה כזה שכולסטרול תקין גורם להתקף לב, נכון?

גם אני השלמתי את ה 50 מאתמול, ולאור העובדה שזו פעם ראשונה שאני עושה את זה הבנתי עמוקות את משמעות המילים "50 המייאשים" בכל רמ"ח אבריי. הזעתי כמו חמור, נשפתי והתנשפתי כמו סוסיתה שנת 65, גנחתי ונאנחתי כמו אישה כורעת ללדת, ובמיוחד התחוור לי, עד כדי ייאוש כאמור, עד כמה גופי ושריריי חלשים ומדולדלים ועד כמה רחוקה היא הדרך. אל תצחקו עליי, אבל אני חושב שהגעתי לסף אפיסת כוחות ממש.
אך לא דברי ייאוש אלה! בסופו של דבר- אחרי 36 דקות של נצח נצחים- סיימתי את המשימה (בשינויים קלים- בפוש פרס רק מוט של 10 ק"ג; בסווינג- רק 7 ק"ג; קפיצות על מדרגה נמוכה יותר של 30 ס"מ בלבד; וסקוואט במקום זריקות כדור כח).
היה שווה.
להשתמע

תודות לכל המאחלים!
אור, נראה שהסייח גדל ונהיה לסוס פרא. כבוד.
וגלעד, סחתיין על הביצוע. אני התחלתי את ה 50 המייאשים עם תוצאה נמוכה בהרבה...

חלבון מן החי גורם לסוגי סרטן שונים, ראה מחקר סין, המחקר הגדול והמקיף ביותר בהיסטורית האנושות, ובנוסף אין ספור הרצאות של דוקטורים עולמיים,
תזונה נכונה היא תזונה מגוונת שכוללת הכל, עם כמה שפחות חלבון מין החי. או בכלל לא.

אנונימי יקר, כדאי שתתעורר. מחקר סין הוא הבל ורמאות צרופה. ובשר אדום לא עושה שום סרטן. כתבתי על זה בעבר כמה פעמים, למשל כאן: http://www.kadmoni.com/2012/03/blog-post_13.html
אתה מוזמן לקרוא אצלי או העמקות אצל דניס מינגר. http://alturl.com/jzwus
ואם עדיין דחוף לך לעשות פרופוגנדה צמחונית, אז נא אל תעשה זאת כאן.

דעאל מה עמדתך בקשר לשימוש יומיומי ברסק עגבניות? בשביל הרטבים, אתה מבין. עגבניות מגורדות לא מספקות כלל גם כשמבשלים אותם ומתבלים.

אני מגלה יותר ויותר שעקרבים חייבים לחפור כדי להגיע לאמת.
לפעמים אני מזהה עקרב בשיחה פשוטה. מדהים

הוסף רשומת תגובה