אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

קרוספיט - שגעון פרטי או טרנד ענקי?

אוקיי. אחרי מבול התגובות על הבלוג, שיטותיו, תפוצתו, ניסוחיו ותדירותו, הנה שש נקודות המסבירות ויזואלית וטקסטואלית מדוע קרוספיט גדל לאט בארץ:

1. לקרוספיט יש שפה סודית. לדוגמא, כשאני אומר "אמש עשיתי את פראן בשבע דקות", אתם תבינו, אבל יושב הבארים הממוצע ישרוק בבוז, ויפטיר: "אם כבר עשית שוודית, למה רק בשבע דקות". עולם המונחים והמינוחים של קרוספיט הוא זר ומוזר לעם היושב בציון, ולכן אנשים אומרים לי לא אחת "שמע, נראה מעניין, אבל זה סינית". סוד הקיצור והכתיבה הסופר-מתומצתת שנהוגה באתר הראשי טובה מאוד לקהילה סגורה שכבר מבינה את הקודים. לו היה הבלוג הזה נכתב כך, פחות אנשים היו נחשפים, ולא כל שכן, עושים.
2. בארץ יש פוביה ממשקולות חופשיים, ובייחוד ממשקולות אולימפיים. התגובה הנפוצה ביותר היא "אתה לא נורמלי". ואחריה באות מיד: "אתה תהרוס לך את הגב", "תהיה גמד", וכן הלאה, כיד הדימיון הטובה על הדובר. מעניין מדוע הרמת משקולות נחשב לטאבו של ממש בקרב כה רבים. נראה כי רק יוצאי רוסיה וערבים מעריכים את המהירות, הכח והתלטיות הנדרשים על מנת להרים משקולות חופשיים.


3. בקרוספיט לא רצים הרבה, לטעמו האנין של הספורטאי הישראלי המצוי. איכשהו, ווינגייט, דרך הצבא בעיקר, החדיר לאנשים מנטרה משונה. כושר=ריצה. לכן אנו רואים כי חיילים מבלים את אימוניהם בעיקר בריצות (מה שלא מתאים כלל למתאר האמת, בו הם ידרשו לקפוץ, להתגלגל, לטפס על קירות ולעשות עליות כח). לאור זאת יש המגיבים ואומרים, קרוספיט זה אולי נחמד, אבל אתה לא תהיה בכושר מזה, כי לא רצים 10 ק"מ, וכדומה.

4. קרוספיט נראה לרגע מסובך כי הוא מגוון מאוד בהיקף וסוג התרגילים שבו, ואילו אנשים רוצים תוכניות מונוטוניות. תכנית ריצה כל אחד מבין, אבל לעשות כל יום תרגילים אחרים, זה נתפס כהשקעה גדולה מדי. עם של עצלנים.




5. אנשים אוהבים מכונות. בקרוספיט, מתעבים אותן. הישראלי המצוי מאוהב במפלצות הברזל של חדרי הכושר. באליפטיקלים, בהליכונים, במדרגות העולות, בפושטי ומותחי הידיים והרגליים, ביצירות פלדה עמוסות כבלים, זיזים ומנופים. אבל אנחנו, אנשי קרוספיט, אוהבים פשוט: תנו לנו מוט אחד ארוך, צלחות משקל, טבעות וחבל לקפוץ איתו. לא צריך את הפרקט, המראות והצחצוח. מספיק לנו צמיג של משאית ואנחנו כבר נזיע איתו כהוגן, יותר בזול ויותר מהר.



6. "אין לי איפה להתאמן". אנשים נוטים להפריז בחשיבות המקום, וסבורים בטעות כי נדרשים מרחבים עצומים או ים ציוד, בעוד שלמעשה קרוספיט יכול להתבצע במרפסת הבית או (עדיף) בגינה קטנה. לי עצמי הקציתי פינה קטנה בחצר ובה בניתי ג'ים מעולה שלא תופס בכלל מקום (סולם שוודי, משקולות וטבעות).
התמונות באדיבות פליקר והצלמים: Albert Collado, The hills are alive, DitB - Downintheblue, mondayn00dle mmarsupilami

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 18 comments

18 הערות קוראים:

תגובה לעניין ומהנה לקריאה כמו תמיד, פגעת בנקודות ששכחתי מהן. למשל היום בצהריים אחרי ששוחחתי עם חברת צוות שלי שהיא מדריכת כושר על נושא ההנפות, תגובת המסביב הייתה "יהיו לך מפרקים בגיל חמישים?".
אנשים פוחדים ממשקולות חופשיים, מסגרת המכון הרבה יותר נוחה. לאנשים קשה לצאת ממסגרת הנוחות שלהם, פחד כלשהו אם אפשר לומר.
אם חושבים על זה הדרך הטובה ביותר היא מראה עיניים, משיכה של אנשים ע"י חברי הקהילה. בעיה רצינית היא זמן, אני מנסה פה בעבודה לאט לאט.

כן ולא. כל אחת מהטענות נכונות וגורמות לכך שהאימוץ של קרוספיט איטי. אבל לדעתי אף אחת מהטענות לא ספציפית לישראל. תקראו שוב את מה שדעאל כתב ובכל מקום תחליפו את "הישראלי הממוצע" ב"מתאמן הממוצע" והכל נכון. פרט לסעיף הצבא שאני לא בטוח שהוא מדויק. לדעתי אם יש סיבה שקרוספיט (שהיא תנועה מאוד חדשה גם בארצות הברית) לא תפס עדיין בארץ היא שהאתר הראשי באנגלית. אני מופתע לגלות כל פעם כמה הישראלים לא עוזבים את "תחומי הארץ" כשהם פותחים browser. אנשים מרוצים מהתפוז, הנענע והויינט שלהם ולא רואים שום סיבה ללכת לאתרים מחו"ל. אולי זה מחסום שפה, אולי עצלנות או משהו אחר.
בשביל פרופורציה צריך גם לציין שמצבנו לא כל כך רע. יש לנו קהילה של חמישה קבועים מתוך אוכלוסיה של 7 מיליון. על כל פוסט באתר הראשי יש בממוצע כ- 500 תגובות ובפורומים של קרוספיט יש בערך 2000 משתתפים קבועים מכל העולם. תעשו חשבון שבארצות הברית יש בערך פי 50 איש מבארץ ואתם מגיעים לסדרי גודל דומים מאוד.

אכן תגובה מושקעת ומשעשעת.
אני באופן אישי לא חושב שפורמט הבלוג ישנה משהו, אני מנסה כבר שנתיים למשוך אנשיים בעבודה באימון כולם מתלהבים מהסרטונים אבל אף אחד לא מחליף את הגישה המסורתית (חדר כושר) או LSD (long distance runing), וכל מי שרואה deadlift בפעם הראשונה חוטף שבץ. בינתיים אחרי עשרות אנשיים ספורטיבים שניסיתי לגרור הצלחתי רק אחד וגם הוא לא באופן עיקבי ושוב למרות שכולם מתלהבים מהרעיון אבל בפועל לבצע כנראה נראה מסובך. והמטרה הסופית להיות טוב בכל מרכיבי הכושר נראית לא ברורה.

חברים, רק כדי להרגיע את כולם, הקהילה שלנו גדולה בהרבה מחמישה חברים. נכון שיש רק חמישה שכותבים קבוע, אבל יש מאות רבות (!!!) שנכנסים בחודש (קצת פחות מאלף אנשים שונים. כניסות יש אלפים. זה פי שתיים מדיוק מאוגוסט שעבר, אז יש גם גידול, אבל בהחלט איטי לטעמי).
אז יכול להיות יותר, אבל "אנחנו לא לבדנו" כמו שאמר מולדר לסקאלי.

לי יוצא לבדוק את האתר לפחות מחמישה מחשבים שונים לאורך החודש (בית, עבודה, הורים וכו') ככה שהמספרים אולי קצת מנופחים באשמתי... :)

אני מוכרח להסכים עם מורן, ייחוס הנקודות הבעיתיות האלו למתאמן הישראלי לא במקומה.
בכל מקרה, שני הסנט שלי בעניין הפחד מקרוספיט הם ללא ספק האינטסיביות. אנשים מפחדים להביא את עצמם לעומסים כאלו גם בגלל שזה נראה מסוגן, וגם בגלל שזה פשוט קשה.
ומעל הכל, ללא צל ספק, אין מודעות. קרוספיט זה דבר ערטילאי שהבאנו מהאינטרנט. אם היה מכון כושר כזה בארץ אני בטוח שהתגובות היו שונות...
אז מה עושים בינתיים? מחכים לטוב וממשיכים לספר לכולם על "כמה שזה שינה אותי ואת תפיסת הכושר שלי...

יום טוב לכולנו (:

אחלה כתבה
תמיד נחמד לבוא ולקרוא את הכל

רק זהו.

אני יודע למה לא הולך קרוספיט בארץ (אני אכתוב למרות שבמילא מתעלמים או לא עונים פה...פחחח).

אין לישראלים שום סוג של אפשרות להתאמן בקרוספיט זה בשום מכון כושר.
1)גם אני ניסיתי במכון כמובן בו גם האנשים וגם המדריך לא הבינו מה אני עושה...- לחלקם הסברתי - חלקם מפחדים על הגב שלי...חחח
2) הייתי היחיד שעשה הנפות אולמיפיות מכל הסוגים גם דד ליפט ויש במכון כושר המון הפרעות רעש מוזיקה מטומטמת שחודרת לי לראש ואנשים שפשוט באו לזיין לי את השכל מדברים שטויות ולא מתאמנים (מה זה ככה זה יהיה פה תמיד...?) ואני שנועצים בי מבט בזמן אימון זה מפריע לי המון.
במכון יש צפיפות אין בכלל מספיק מרחב בשביל התרגילים ת'אמת אני כל הזמן הייתי דואג פן יגע באדם שעובר מאחורי או יושב לידי וכן וכו'.וכך יצאתי מהסביבה הרועשת הזו -גם מחוץ למכון המוןר עש והפסקתי לפני שבכלל הגעתי למשקלים גבוהים...אני עוד אמע מקום יותר טוב ואחזור!אמן - !
מצאתי לי פיתרון מעט סימלי אבל עם תוצאות פי מאה יותר מבמכון האופי של חזק יותר -
ובכן אני מתאמן עם שני משקלים ליד של 10 ק"ג כל אחד במקום kettlebells ואני מריגש הרבה יותר מאוחד ושלם עם עצמי.
3) על מוט אולימפי לא הייתי מוותר לעולם למרות מחירו היקר וגם המשקלים לתוספת עליק(כדי להתאמן כמו אתלט אמיתי ולא פרייאר) ובית פרטי עם חצר אין לי כרגע...אז ואיפה שמים כזה דבר ענק בחצר שאין לי הפעם?
חוצמיזה מחירי הקטלבל בארץ עולים 600 שקל ל20 kg ו480 ש"ח ל 16 ק"ג.
(יקר מאוד מי אמר שזה שזה הולך להיות מחיר קרוב לסביר ?) (יש באתר אחד של ארה"ב ב 250 שח 20 קילו).
http://store.sorinex.com/category_s/93.htm
מעניין כמה עולה משלוח לארץ... אם יש בכלל?!

4) טבעות יש אפשרות לקנות דרך האינטרנט ואיפה לתקוע אותם יש?
אין למקום ומחוץ לבית זהעיר ולא מושב שקט.

5) הסיבה אחרונה - אנשים בארץ חושבים על החיצוניות לרוב אך ורק ובלבד ורצים לפתח שרירים ליד כולם ולהשוויץ???
הם לא יודעים ששרירים זה לא בריא בדרך זו.

כתבתי פה מאמר תלונות על התנאים.

אני אספר לכם מה יש לי:
כדור כוח 2.25 קג ושל 5 ק"ג בחדר
משקולות של 10*2 וזוג של 4 ק"ג
מתח ללא מקבילים - אין לי מקום בחר
משקולות לרגליים מ700 גרם עד 2.5 ק"ג
ומיטה לישון בה.

עד שאפתח מועדון פרטי.
אהנה מהכתבות בנתיים.
ביי
...

חייב לתת לכם מבט מהצד, זוית שונה...
יש המון שקוראים (לפחות עוד 3-יחסית לקהילה הקיימת זה המון)את האתר...והאמת פשוט לא יודעים איך להתחיל ומאיפה להתחיל.
הכי קל להגיד קרא את המאמר...ומה שלא ברור תבוא לשאול כאן (-:
אני חושב שאנשים צריכים טיפה יותר מזה...לפחות בשלב ההתחלתי.

קשה לשבור קווי מחשבה ישנים....

בכל מקרה - הייתי ממליץ על מפגש קטן שבו כולם יוכו להכיר, יהיה מקום להעלות את השאלות, להתרשם מהטכניקה של התרגילים המורכבים ועוד ועוד...

מה אתם אומרים?

קרוספיט היא שיטת אימון מהפכנית ,דינמית והגיונית. טרנד הוא דבר חולף ,קרוספיט כאן להישאר .

נכון שלוקח זמן להכניס את השיטה לארץ,אך יש לזכור כי המנטליות הישראלית שונה מהמנטליות האמריקאית ,מה שדורש התאמה באופן הצגת התחום לקהל בארץ.

אני מייצג שיטת אימון בשם 360 extreme fitness ,עקרונות השיטה דומים לקרוספיט אך אינם משלבים בשלב זה משקלים כבדים אלא מגוון רחב מאוד של תרגילים בכל אימון.

יש מקום לפתוח מועדון קרוספיט בארץ ,אני עובד על זה :-) ,ישראלים צריכים שיגידו להם מה לעשות ,הם לא יתאמנו לבד בבית!

אשמח אם תקפצו לאתגר "360 extreme fitness " שאני מארגן מידי פעם ,או תכנסו להתעניין בנתיים באתר הבית של המועדון שלי : www.lazuz.net

דעאל ,תמשיך לעשות את מה שאתה עושה ,אתה סולל את הדרך לכולנו :-)

עומרי פלד

תגידו חברים יקרים, הבלוג נחמד מאוד ועשוי כהעתק מדוייק של הפרופיל הקרוספיטי המקובל בכל אתרי הקרוספיט בעולם. אותי מעניין יותר אם יש כאן מישהו שאכן עשה איזושהיא הסמכה בקרוספיט? והאם יש בישראל מאמן/מדריך קרוספיט מוסמך אשר הינו "חבר" ("affiliate")ב- Crossfit Inc?

עומרי פלד ,מוסמך שלב 1 ,הסמכה בסאן דיאגו 2009

0506-981866

שלום לכולם
בתור אחד שחי בארה"ב כמעט 4 חודשים
(נמצא בתוך בסיס צבאי..ועובד פה איתם)
גם כאן השיטה לא ממש נפוצה
אני אישית מתאמן בשיטה וגם בגלל שהם הכירו לי אותה
אבל גם פה שאנחנו מתאמנים כל בוקר לפעמים מסתכלים ולא מבינים או שמבינים אבל לא מנסים
אני מסכים עם הגישה שהצבא אכן אומר לנו לרוץ כל הזמן וגם פה זה די דומה..בעיקר אצלנו
לא מעמיק בנושא המספרים וכו' אבל גם פה אנחנו די מיעוט ולא רוב
אז ככה שיש להבין שאנחנו וארה"ב באותו מצב פחות או יותר
יום טוב לכולם
איתי.

נ.ב
דרך אגב אם יש שאלות לגבי איך אנחנו מתאמנים פה
אשמח לענות

דעאל שלום רב
שמי אני אריק ואני מתאמן די הרבה שנים (למעלה מעשרים שנה) בחדרי כושר שונים בארץ וגם בגרמניה ובארה"ב
לכל מי שקורא את הפוסט הזה ניכר בבירור שאתה סובל מסוג של תסביך ישראליות שלשמחתי הולך ועובר מן העולם.
אם אתה חושב שכל מה שאתה מתאר כ"ישראלי" הוא שונה מתושב אמריקאי או אנגלי אחר אינך אלא טועה
עולי חבר העמים התאמנו במשך שנים בסוג של חממה ולכן צורת האימונים שלהם שונה מהמקובל בעולם המערבי
כל הסימפטומים שאתה מתאר, הם סימפטומים מערביים ולאו דווקא ישראליים. להיפך, נסה להזיז אמריקאי מ"המכונה" שלו. מראש אתה נוחל כשלון חרוץ. לעומת זאת נוכחתי לדעת שהישראלים הרבה פחות שמרניים מעמיתיהם בחו"ל. אל תשכח שחדר כושר מעניק יתרונות נוספים שאינם בהישג בשיטה היחידנית שאתה מתאר: מסגרת, חברה, משמעת, בילוי ועוד

ובכל מקרה- נשמע מעניין ובהצלחה!
חוצמזה, אני

שלום אריק ושלום גם איתי. אני שמח לראות קוראים חדשים על פוסטים ותיקים ולקבל ניחוחות מחו"ל על הדרך.
אני לא חושב שיש לי "תסביך ישראליות" . ממש לא. אני עצמי נמצא בחו"ל לפחות 10 פעמים בשנה, מזה שנים רבות, אבל כאן בבלוג אני מדבר בעברית אל אנשים שקוראים עברית, ומתאר מה אני רואה ומה אני שומע. ודאי שיש דמיון למקומות אחרים, לטוב ולרע, אך לא כל המקומות שווים. ישנם מדינות בהם משקולות הן חלק מהתרבות (למשל תורכיה, יוון, רוסיה). בארץ הן לא.
אני גם לא מסכים איתך ש"התרבות המערבית" היא זהה בכל מקום, ואתה מוזמן לקרוא מה כתבתי על דנמרק, כדוגמא למדינה לגמרי מערבית, שבה יש ה-מ-ו-ן קרוספיט, למרות שהיא קטנטנה.
לעומת זאת אני בהחלט מסכים, וזה מה שניסיתי לכתוב, שישראלים הם שמרנים, שמרנים מאוד אפילו ולא יזיק לפתוח קצת את הראש והדעות לעוד דברים.
מכל מקום, תודה על הפרגון ונשמח לשמוע ממך גם בהמשך.
ואיתי, מעניין בהחלט לשמוע עוד.

אני מגיב באיחור די גדול מאז השיחה
ובכל זאת, זה נכון שכביכול המצב בארץ לא טוב
אבל ככה זה גם בחול, לדוגמא בילי סטאר במאמרים שלו הרבה פעמים כותב "בפליאה" על המצב בחדרי הכושר בארצות הברית.
ולדוגמא שבוע שעבר הגיע אלינו מרצה מוינגייט לקורס מאמני כושר שהסביר בביטחון למה צריך לעשות דדליפט, סקוואט ופאוורקלין ועל זה שהוא בעצמו עושה גם סנאצ' וכו, ועם הרכז אמר שזה לא נכון הוא פשוט לא יודע

אני כרגע קורא על קרוספיט ועשיתי גם חודשיים של אימונים. ויש שני דברים שאני חושב שגם מונעים מהרבה אנשים להיכנס לזה חזק יותר ורציתי לשמוע מה אתם חושבים:
1) כל אימון חייב להיות עם מדריך ואז יש מגבלה ברורה של שעות שבהן יש אימונים, חייבין להתאמן בשעות עגולות וכו - את זה אני מבין שאפשר למנוע ע"י אימון עצמי אבל לא לכולם זה מתאים
2) ננח שאני מתאמן לבד, איך אני בונה תוכנית אימונים, אין לי בעייה עם גיוון אבל איך אני מחליט איך לגוון? עם כל הכבוד לצורך בשינוי מאימון לאימון יש לי הרגשה שצריך להיות איזשהו תהליך או היגיון במדוע עושים אימוןכלשהו לפני אימון אחר , צריך לדאוג שיהיה איזון בין השרירים שמאמנים, בין היכולות שמפתחים וכו . . .

איך אפשר להתגבר על זה?

הוסף רשומת תגובה