אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

לפיכך נתכנסנו / יוסי שריד. הוצאת ידיעות אחרונות

יוסי שריד הוא פוליטיקאי רב עורמה וסופר חד נוצה. "לפיכך נתכנסנו", ספרו החדש הוא, כמתואר בכותרת המשנה: "הסטוריה אלטרנטיבית", היינו, ספר המבקש לצייר את תמונת המדינה בעשרים שנותיה הראשונות (48 עד 67), בדרך מעניינית. עשרים מונולוגים של דומיות שונות ומשונות, דימיוניות, המספרת כל אחת מנקודת מבטה האישית את חוויותיה ורשמיה על המדינה, תוך מיקוד של כל דמות בשנה ספציפית אחרת. מגוון הדמויות הוא נהדר: מזכירתו של בן גוריון, הרופא שחטף את אייכמן, ילדה בדואית שנמצאה בחולות, משה שרת, ועוד. יוסי שריד מאפשר לעצמו גמישות מלאה בהחלטה מהי אמת ומהו בדיון ולפיכך אין זה ספר הסטוריה כלל אלא ספר המבקש לעצב תודעה הסטורית מסוימת.
יוסי שריד הוא איש שמאל בנפשו, והספר כולו עומד תחת פריזמה זו של טעויותיו של בן גוריון מול "מה שיכול היה להיות". ובכלל, בן גוריון מהווה מוקד משמעותי של הספר כולו. לרוב התבוננות לאחור מתוך ציניות אך גם מעט הערכה (בכל זאת הוא עשה כאן משהו). מה שנחמד אלו חידודי הלשון שמאפיינים את שריד מאז ומעולם. למשל, בתיאורו של כתב עיתונות הנשלח לסקר את תחרות מלכות היופי הראשונה שנערכה בארץ (1950), הוא כותב: "הארץ זבת מים יותר משהיא זבת חלב, ולא מלקקים כאן דבש, וכדי להסתדר בחיים צריך ללקק דברים אחרים".
כדי לחסוך מעצמו את בקורת, נקט שריד בטריק מלוכלך לטעמי, והוא הקדמה דמיונית של בקורת רצחנית על הספר ועל המחבר וכך כותב שריד על עצמו, שזהו "ספר פיגולים" וכשהוא מזכיר את ניתוח המח שעבר "ואפשר שהוא ראוי יותר לחמלה ופחות לבקורת". שיטה זו מעקרת מראש כל ניסיון למתוח בקורת על הספר, כי הרי הגרוע מכל כבר נאמר על ידי המחבר...
מכל מקום, העטיפה סבבה. אהבתי. התוכן מעניין, אבל צריך לקחת אותו לגמרי בערבון מוגבל ומתוך הבנה של מטרת הכותב ולא כהסטוריה "אמיתית".

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 3 comments

3 הערות קוראים:

שאלה: האם בסקוואט שכתוב לי לעשות באימון למתחילים אני אמור לעשות עם משקל(מוט+משקלים בצדדים) ולאט או להתרכז במהירות (בלי משקל או רק עם מוט)?

*בתודה מראש לעונים.

צריך להתחיל עם משקל בו אתה מרגיש בנוח לבצע את הטכניקה בצורה מושלמת. לאט ובנחת. ככלל, מומלץ להגביר את העומס כל שבוע ב 2 ק"ג לכל היותר.
כדאי להתאמן במקביל על סקוואט חופשי, ללא משקל.
סקוואט הוא לא תרגיל מהירות אלא כח.

תודה. אני כבר שולט בטכניקה מצוין הודות למדריך החדר כושר שלימד אותי

הוסף רשומת תגובה