אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

פירות יבשים וחגיגות ראש השנה (לאילן)

מתי אכלתם כזה לאחרונה?
הי ידידיי,
שני שירי ט"ו בשבט מתחרים ראש בראש על האהדה הצבורית. הראשון והבסיסי הוא:
ט"ו בשבט הגיע הגיע, חג לאילנות, ט"ו בשבט הגיע הגיע, חג לאילנות.
חיוך התרחב. ולעומתו השיר האחר המורכב יותר לשונית ותהליכית :
כך הולכים הנוטעים, רון בלב ואת ביד, מן העיר ומן הכפר, מן העמק מן ההר, בט"ו בשבט.
נאיביות של ילידים וילדים. כך או אחרת, אני השנה לא נטעתי ולא עקרתי נטוע, אבל ט"ו בשבט הוא גם חג הארץ ושנה שעברה כתבתי על הצ'יף האידיאני סיאטל ומה אפשר ללמוד ממנו גם היום! ממליץ לכם לקרוא ולהזכר. בכל מקרה, שלשום היו לנו בחירות והשבת כל עם ישראל יישב ויפצח ערימת פיצוחים ענקית הן לכבוד החג והן כדי לנתח בידענות את תוצאות הבחירות ולחשב אופציות תיאורטיות של משחקי הכס.
ובהקשר זה קבלתי לא מעט שאלות השבוע על הפירות היבשים, ומקומם בתזונה שלנו. ובלשונו של אחד הקוראים:

אהלן דעאל,
מה אתה אומר על אכילת תמרים, סילאן וכו׳?
מה לגבי שאר הפירות היבשים?
האם ישנם פירות שניתן להרבות בהם יותר וכאלה שצריך למעט?
אכילת הפירות היבשים היא מסורת שנותרה בארץ והיא רלוונטית בדיוק כמו השטריימלים והקפוטות - דברים שהיו יעילים באירופה של פעם ואין להם באמת קשר למצב הנוכחי בארץ. באירופה היה קשה עד בלתי אפשרי להשיג פירות ארץ ישראל בחורף האירופאי-רוסי המושלג וניחוח ארצנו הגיע ליהודים בצורה של דבלים ותמרים שהותירו את הגעגועים לארץ בתוקף.
מאז עברו מאה -מאתיים שנים, מדינת ישראל קמה אבל במקום להתחיל לאכול פירות טריים בט"ו בשבט המשכנו את המסורת להביא פירות יבשים מארצות ניכר, ועכשיו הדבלים מגיעות מתורכיה והתמרים מירדן ושאר הפירות היבשים - מתיאלנד או עוד מקומות אקזוטיים. רק לא מהארץ. אבל פירות יבשים הם שם קוד לא רק לפירות אלא גם לאגוזים, לזרעים ולגרעינים (חמניה, דלעת).
קיצורו של עניין, לא כל הפירות היבשים נולדו שווים ולכן ניתן בהם סימנים שיהיה לנו לבריאות גם.
  • אנשים לא יודעים אבל רוב התמרים היבשים בארץ הם בתוספת סוכר! מג'הול מגיע ללא סוכר. יש תמרים אורגניים במחיר שפוי תוצרת שדה אליהו בכל סופר ואני מוצא אותם ממתק נחמד ליד כוס תה של חורף, שכן תמר הוא הפרי היבש הקרוב ביותר למצבו הטבעי. וגם גידול מקומי. מאושר.
  • סילאן - כמו כל ריכוז של פרי, רמות הסוכר בתרכיז גבוהות בהרבה מאשר בפרי. גם בסילאן ברוב המותגים יש תוספות סוכר אבל יש גם להשיג סילאן ללא תוספות גלוקוז ובאותו המחיר. אני משתמש בסילאן לתבשילי עוף וקדירה, כדי לעסות את הצלי ואשתי מוסיפה ממנו לעוגיות-השקדים לילדים במקום סוכר. אפשרי במידה ובאחריות המתאימה - כמו אלכוהול ונהיגה.
  • דבלים כמעט תמיד הן מתורכיה ועם סוכר. אני לא אוכל אבל לזכור שריכוז הסוכר בהן גבוה במיוחד. חלקן גם עוברות עיבוד כימי. 
  • משמשים מיובשים הם על פי רוב רעל של ממש. חוץ מסוכר מוסיפים להם גופרית כדי שיקבלו את הצבע הכתום האטרקטיבי יותר (משמש מיובש אורגני יהיה לעולם חום). באופן דומה כל שאר המיובשים כמו קיווי, אננס, מנגו - עשירים מאוד בסוכר ואין בהם מאומה מועיל. שלא לדבר על לדר
  • שזיפים מיובשים טובים למאפים וליציאות.
  • בננה מיובשת - ב99% מהמקרים היא למעשה מטוגנת או אפויה בשמן דקלים מאיכות נמוכה במיוחד, ועם מעט סוכר גם. לא לדעת. 
  • חמוציות מיובשות - יש בחנויות טבע ללא סוכר אבל כן עם תוספת מיץ תפוחים. זה פתרון נחמד להוסיף לגרנולה. חמוציות עשירות מאוד מאוד בנוגדי חימצון וזה נשמר לזכותן. והכי טוב חמוציות ופירות יער טריים קפואים (אבל יקר רצח).
  • לסיכום שלב הפירות היבשים נאמר לזכותם שכולם עשירים בעיקר בפרוקטוז שאנו מעדיפים להמנע ממנו, ובאשלגן, אבל את יש גם במפעלי ים המלח, ובכל זאת אותם אנחנו לא מכרסמים.
  • אגוזים למניהם - אפשרי. מלך האגוזים הוא המקדמיה העשיר בחומצות שומן חד-בלתי-רוויות, ואין בו כמעט כלל אומגה 6. הלא-קלויים טעימים יותר. 
  • שאר מיני האגוזים - קשיו, פקאן, מלך, שקדים, לוז, צנוברים וכו' - אם אתם קונים אותם קלויים שימו לב שבדרך כלל הם נקלים עם תוספת שמן תעשייתי, ולכן קנו במקום שקולים בעצמם ויודעים לענות לכם איך וכיצד הם קלויים, או שתקלו בעצמכם בבית. 5 דקות. 
  • בוטנים - סופר אלרגני, קטנייה ולא אגוז, עשיר באומגה 6 ואין בו מאומה מועיל. אנחנו לא אוכלים אותו. רק רע בא ממנו.
  • זרעים וגרעינים - חמניה, דלעת, אבטיח - מה יש לומר. אלו לא מזונות קדמוניים אלא חקלאיים ובהתאם הם עשירים לעייפה באומגה 6 ותועלת לא צומחת מהם. לא נאכל אותם. 
  • אופציות מתקדמות לרציניים: חרובים. אני חושב שזה סימן מתאים יותר לחגיגות הפירות בארץ ישראל. זהו הפרי האותנטי שלנו, הוא אינו מבוית, רמות הסוכר בו נמוכות מאוד, הוא מוזר ומשונה הן למראה והן לטעם, והוא קדמוני להפליא. עכשיו זו העונה. 

ספרו לנו: האם אכלתם אי פעם חרובים. האם אתם כמו דומים לחנינא עליו אומרת המשנה "חנינא בני, די לו בקב חרובין מערב שבת לערב שבת" (תענית דף י א)?
ההייתם שורדים את שבת ט"ו בשבט על תפריט שכולל מים וחרובים בלבד?

אילנות יקרים, נאחל לכם חג שמח!

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 26 comments

26 הערות קוראים:

"אנשים לא יודעים אבל רוב התמרים היבשים בארץ הם בתוספת סוכר! מג'הול מגיע ללא סוכר"

באמת? לא ידעתי את זה אף פעם. אני אוכל תמרים והייתי בטוח שהם בלי תוספת סוכר. בכל מקרה אם אני אוכל תמר מג'הול אז אני יכול להיות רגוע ולדעת שלא הוסיפו לזה סוכר? אני קונה את התמרים מהשוק.

תודה, תמיר

המצווה היא לאכול מפירותיה של ארץ ישראל.
אני קונה תמר מג'הול איכותי,שמגודל בישראל,רכים וגדולים,קרוב משפחה שלי בעל חנות תבלינים,ככה שאני מקבל את הסחורה הטובה ביותר.
ראיתי כמה דברים מעניינים:
אננס ללא סוכר,מיובש ובלי הצבע הזרחני,אלא בצבע מעט חום והטעם דיי טבעי ולא מתוק.
כנ''ל פפאיה ללא סוכר,בלי הצבע הזרחני וטעם מתקתק,אני יודע שאחרי שנה של אחסון היא מאבדת את הצבע,אז יש מצב שאין בה גופרית כמו שיש במשמשים.
השנה אני חוגג עם יין,בירה(שאורה)אגוזים לא קלויים,רימונים,תאנים טריות,תמרים,זיתים טובים,חרובים,ערמונים,מעט פירות יבשים(בכל זאת,בכל אחד מאיתנו נשארה מורשת אבותינו מארץ נכר) ללא סוכר כמובן.
את הברכות הראשונות אני מברך כמובן אך ורק על פירות ארץ ישראל.
שיהיה חג שמח.

אני מתה על תמרים, תמיד יש לי בבית קופסא של תמר מג'הול

לגבי הפירות היבשים, מה לגבי אלה האורגניים (שאומרים שהם ללא תוספת סוכר גופרית וכו')?
השאלה גם לגבי דבלים וגם לגבי משמשים

אני מתה על תמרים, תמיד יש לי בבית קופסא של תמר מג'הול

לגבי הפירות היבשים, מה לגבי אלה האורגניים (שאומרים שהם ללא תוספת סוכר גופרית וכו')?
השאלה גם לגבי דבלים וגם לגבי משמשים

איך הטחינה תמיד מתחמקת מהביקורת שלנו על זרעים וגרעינים?
מה זה שומשום אם לא זרע...

אני אשמח להסבר רציני על מקומה של הטחינה בתזונה הקדמונית. מצד אחד היא מותרת והרבה אוכלים אותה, מצד שני היא מלאה אומגה 6, ומצד שלישי אנחנו שוללים פה זרעים (מסויימים)... התבלבלתי.

אה, וט"ו בשבט שמח לכולם.

אין על בוטנים ולא אכפת לי אומגנ 6 או 7

יום שישי אחרי צום לסירוגין 18 שעות היום ציט מיל רבע גרעיני אבטיח 200 בוטנים 5 תמרים 200 פיסטוק חלבי 200 קשיו משה ובניו לוינסקי כמובן קלוי הכל 3 בירות 8 ברבוניות השעה חמש וחצי הערב עוד צעיר
חג שמח

לאנונימי הראשון, מר קדמוני כבר אמר את זה לא מעט פעמים שאפשר לאכול טחינה, אבל במתינות. מר קדמוני אמר שזה נכון שטחינה עשירה באומגה 6, אבל יש בה גם הרבה ויטמנים כמו ברזל וסידן.

מותר טחינה בהגבלה??
והעיקר אני הפסקתי עם הטחינה בצער רב וביגון קודר כי זה הדבר האהוב עליי בעולם, מהיום שעברתי לפליאו.
אז מותר לי נניח כף גולמית ליום?
ישששששששששש

מותר לך הכל, אין איסור על שום מזון. הכל תלוי בהעדפות שלך ומה חשוב לך לשמור או להשיג. המושגים של מותר אסור הם פונקציה של מטרה.

הי דעאל, אתמול ראיינו בתכנית בוקר מישהו שאמר שהתמרים בארץ הם - א. תוצרת הארץ, ב. ללא סוכר, וג. יבשים ולא מיובשים, כלומר, את התהליך הם עושים על העץ ולא בייבוש מלאכותי. שמחתי ובתגובה אכלתי שוקולד מריר. אתה יכול לעמוד בודאות מאחורי הטענה שלך שהתמרים מיובאים מירדן ויש בהם סוכר? לירון

לאנונימי,
תסתכל על האריזות של התמרים בסופר. אתמול הייתי בשופרסל ולפחות על האריזה של התמרים תחת המותג של שופרסל היה כתוב שהרכיבים הם תמרים וגלוקוז. אני מעריך שלפי חוק אם מוסיפים גלוקוז חייבים לכתוב את זה.

חברים - קצת אחריות כשמדברים על תוצרת ישראלית של חקלאים ישראלים.
רובם המכריע של התמרים שתמצאו על המדפים הם ללא כל תוספת. רק אחוז קטן יהיה עם תוספת ציפוי קל של גלוקוזה, וגם זה לאור דרישת לקוח כזה או אחר.
אכן, התמרים הם כנראה הפרי היחיד שזכאי להקרא פרי יבש. כל השאר הם פירות יבשים.
התמרים מתייבשים על העץ כחלק מתהליך ההבשלה הטבעי שלהם. כך ברא אותם האל... רק אחוז קטן מהם יקבל תוספת ייבוש בחחמה אם לא ספגו מספיק תנאי שרב ויובש במטע. גם אז, ללא שום תוספת.
יוצא מהכלל הוא התמר הלח, מהזן חיאני, שאינו מתייבש אלא נשאר עסיסי ומתקתק. טבעי מהטבע.
לעומתם, שאר הפירות היבשים, התאנים, השזיפים והמשמישים, האננס, הבננה ועוד, מיובשים בתנור או בשמש. ייתרה מכך, במקרים רבים יטבלו אותם בתרכובות גופרית וציפוי סוכר כדי להקטין את תהליכי החמצון וההשחרה שלהם.
בקיצור - לא ירדן ולא תורכיה - התמרים בכל רשתות השיווק וברובם המכריע של הירקניות והבאסטות הם תוצרת כחול לבן וגדלים מסביבות הכנרת, עמק הירדן, עמק בית שאן, בעקעת הירדן והערבה, עד אילת.
ד"א - ישראל היא היצואנית הגדולה בעולם של תמרים!!!
חפשו ברשת ותמצאו חוות דעת מקצועיות, מהשורה הראשונה, על תכונות נוגדי החמצון והסיבים התזונתיים של התמרים, יכולות סילוק הכוסלטרול מדפנות העורק (פרופ' אבירם), ריכוז המינרלים, האינדקס הגליקמי הנמוך יחסית ועוד. והכל כחול לבן.

הי חברים. תודה, אני שמח על הדיון!
אני מסכים (ואף כתבתי) שתמרים הם הפרי היבש הקרוב ביותר למצבו הטבעי ולכן הוא המועדף הטבעי שלי, ואני גם מסכים שיש לו יתרונות רבים אבל לא נתבלבל: זהו ממתק מן הטבע ולא מזון עקרי. אפשר לומר זאת גם מצרכים נוספים: על רימונים, טחינה, אגוזי ברזיל, תאנים ועוד שלל פירות, זרעים וירקות שיש להם יתרונות מסויימים בצד חסרונות אחרים. לצערי, לא מעט אנשים אומרים "אבל זה בריא" ומיד מפרקים שלושה רימונים לארוחת ערב, כל ערב. כנ"ל לתמרים, שקדים, טחינה ועוד. ספציפית לתמרים ההמלצה שלי היא לכן לפקוח עיניים ולקרוא היטב מה רשום על האריזה. אצל רבים מאוד יש תוספת גלוקוז (כמו המותג של שופרסל שהזכירו ועוד מותגים רבים), ורבים אחרים מיובאים (קילו מג'הול מיובא מירדן ב 16 ש"ח אצלי בסופר, אתמול).
בקיצור, למה אנו הומו-ספיינס אם לא כדי להפעיל את השכל?

חרובים - הפרי מבשיל החל מאמצע/סוף הקיץ. אפשר לקטוף למשל ביערות סביב בית שמש.
צימוקים - יש אדם מגבעת ישעיהו שמייבש צימוקים בשמש, ללא תוספות. מניח שמרסס כרגיל.
תמרים - למעט תמרים משופרסל, לא יצא לי להיתקל בתוספת סוכר. אפשר לקנות תמרים מזן "דקל נור" שהפירות שלהם קטנים יותר ומתוקים פחות מהמג'הול.

יש לי ליד הבית בערך 50 עצים של חרובים,כל הריצפה מלאה בחרובים שנפלו מהעצים.
הבעיה היא שרוב החרובים נגועים גם כשהם על העץ.

אם אתה רזה, בריא ואקטיבי מה הבעיה בלפרק 3 רימונים?

רימונים הם פרי נחמד. ברימון אחד יש משהו כמו 8 כפיות סוכר. שלושה רימונים שווים לכ 24 כפיות סוכר. רוצה לאכול זאת כל יום? לבריאות.
והערה לשאלתך: אם אתה בריא באמת שום דבר לא בעייתי, אבל רק עד הרגע בו אתה כבר לא בריא, חלילה.

למרות הריכוז הגובה של אומגה 6 אני מחבב זרעים וגרעינים בתור חטיף שומני לצד האוכל.
את הזרעים של הדלורית אני לא מסלק אלא מערבב קצת אם שמן זית ומפנה להם מקום בערמה ויאללה לתנור לצד הדלורית.
יוצא מעדן, אפילו לא צריך לפצח!
את הסילאן החליפו בדבש חרובים יותר בריא ונותן ארומה ותיבול מעניינים לכל דבר שהולך לתנור!
ותזהרו מבננות מטוגנות הן ממש מזון רעיל!

חג שמח:)!!

אם כבר נגענו בעניין, מה דעתך על כך שאנשים מגיבים באופן שלילי לתקופות ממושכות של Low Carb כמו נשירת שיער, טמפ' גוף נמוכה (בעיקר בידיים ו/או ברגליים)? גם רוב וולף כתב לאחרונה סדרת מאמרים על חשיבות הפחמימות ואפשר לקרוא כתבים מאוד מעניינים של דני רודי וריי פיט..

איך בדיוק אפשר לקבל נשירת שיער וטמפ' גוף נמוכה בLOW CARB? אני לא מבין. זה אולי נכון לגבי דיאטות מאוד דלות בפחמימות (קטוזיס), כי יש אנשים שלא מסתדרים עם זה. אבל לדעתי רוב המוחלט של האנשים יכול להסתדר על 100-150 גרם פחמימה ביום.

שלום מר קדמוני, עוקבת בקביעות אחרי הבלוג שלך ונהנית מכל רגע. היתי שמחה לשמוע את דעתך לגבי הצימוקים - לבנים, שחורים, אוזבקיים, ירוקים - מה עדיף ומה מומלץ אם בכלל מטעמי הבריאות. שמעתי שגם להם מוסיפים חומרים כימיים. האם אתה מכיר סוג הצימוקים ללא חומרים או איך להבדיל את אלה עם חומרים מאלה ללא החומרים. אגב, אני קונה בעדן טבע את רוב הסחורה שלי. בתודה מראש

הי ג'ני. אישית אני כמעט לעולם לא אוכל צימוקים. אבל בדקתי עבורך עם כורם ומומחה אמיתי שאני מכיר, עוזי מ"ענבי טלי". והנה תשובתו:
לבנים או ירוקים ממש לא, הם עוברים תהליך של יבוש בתנור במקרה הטוב והלבנה במקרה הפחות טוב.
שאר הצימוקים מיובשים על רשתות הפרוסות על האדמה או במגשים על מדפים. על פי רוב הענב עובר טבילה בתמיסה המכילה שומן צמחי ופוטסיום ביקרבונט (אשלגן) או משהו דומה המגן על הענב מפני ריקבון עד לייבוש. לאחר היבוש עוברים הצימוקים שטיפה ייבוש ואידוי בגופרית להגן עליהם מפני עובשים.
הצבע של הצימוק המיוצר מענב ירוק חייב להיות חום כהה, כל צבע אחר הוא לא טבעי אלא אם כן המקור הוא בענב שחור ואז הצבע הוא שחור. לרוב אין ענבים שחורים ללא גרעינים שעושים מהם צימוקים.
את הצימוקים הטובים ביותר בארץ אפשר למצוא אצלנו בענבי טלי. הם מיוצרים אצלנו מהענבים שלנו כך שהפרי עומד בדרישות מחמירות יחסית של שאריות חומרי הדברה בגלל דרישות שוק ענבי המאכל שאר הצימוקים הם מיובאים ולרוב מיוצרים מכרמים המיועדים מראש לתעשייה ושם המטרה היא להקטין מאד את ההוצאה והנטייה היא להשתמש בחומרים יקרים פחות ורעים יותר. שיטת הייבוש שלנו היא השיטה המסורתית הנהוגה כבר אלפי שנים אצלנו באזור.
גם בענבים אורגניים יש שימוש בגופרית כי גופרית ונחושת מותרים לשימוש בגידולים אורגניים.

מודה לך מאוד על התשובה המושקעת על הצימוקים, וכמובן לעוזי מענבי טלי :) (אגב, לא הצלחתי לעשות רפליי לתשובה שלך אז רשמתי תגובה חדשה).

מה לגבי תמר ברהאי דבש קניתי מחנות טבע והוא אורגני והמוכר אמר שהוא בלי סוכר וזה ארוז באריזת פלסטיק עם מדבקת מחיר ותווית של החנות

איזה מאושרת אני שחרובים הם פרי קדמוני ולא מבויית אני חולה על חרובים וכן יכולתי לחיות רק מחרובים!!!!

הוסף רשומת תגובה