אתר זה נראה הכי טוב בדפדפן Chrome

שאלות שלכם (יציאות, תוספים, גריל גז, דיאטות ושאר ירקות)

הי חברים, אני משתדל מדי חודש לפרסם חלק מהשאלות שאני מקבל וחלק מהתשובות שאני חושב שיהיו רלוונטים גם לאחרים, אז without much of a do בואו ניגש לעסק (ואתם תמיד מוזמנים לכתוב לי, או לפרסם שאלות כתגובות, כך יותר קל לקבל מענה מהקהילה ולא רק ממני).


דעאל בוקר טוב. מאד מאד רוצה לדעת מה עמדתך לגבי תבלינים. במה מותר להשתמש ובמה לא?
מצפה לתשובתך - לאה
בוקר טוב לאה.
אין בעיה ותשתמשי חופשי בכל תבלין טבעי שאת אוהבת (אלא אם כן את קוראת לסוכר תבלין).
והערה: השאלה הזו נובעת ממיתוס מקובל וידוע של מרפאים ויידעונים המעודדים את האנשים לאכול רק תבלינים "חמים" או רק תבלינים "קרים", או רק "צבעוניים" או רק "שמתאימים לסוג הדם שלך" וכו' שאר הבלים. אני לא מסכים. אני חושב שתבלין, בהגדרה, הוא תוספת לשיפור טעם או גוון. כל זמן שהתבלין אינו מלאכותי, תהנו!

האם לא עדיף פרי בהרבה על מקבילות ממתוקות אחרות (גם שוקולד מריר 85% קקאו)? מצאתי תחליף סוכר מנצח... הוא נקרא "פלטינוז" (שם מסחרי של הסוכר. אנני זוכר את שמו המדעי), הוא מופק מסוכר, שבתהליך כלשהו הופרדו ממנו הפחמימות (!). הוא מתפרק לאט מאוד, לא גורם לגוף לייצר אינסולין/אי סבילות לאינסולין, לא פוגע בשניים בכלל (בגלל הפירוק הכ"כ איטי) ולמרות זאת הוא מתוק פי 600 מסוכר. מה דעתך עליו?   

כתבתי לא מעט על סוכר. וודאי שפרי עדיף על סוכר וגם פירות יש לצרוך במידה. אני לא משתמש בממתיקים מלאכותיים. הם מרמים את הגוף, מרגילים אותו למתוק ומעודדים הפרשת אינסולין אפילו שאין באמת צריכה קלורית מפחמימות. אני לא מכיר את התחליף הספציפי שאתה מדבר עליו. כתוספת מדי פעם לעוגה או ממתק זה סביר אבל אני בהחלט לא ממליץ כחלק מהתזונה הרגילה.


דגים - מה עושים איתם? הזיהום. וכו' אני מעדיף סרדינים ומקרלים על דג גדול כמו טונה. אבל האם זה מספיק. אני לא דואג לשמן דגים (הוא הרי עובר סינון מולקולרי שאינו מאפשר מעבר מזהמים כאלה ואחרים - אבל מה על הדג?).

אין באמת בעיה. כתבתי על זה פעם בסדרת תגובות. עיקר הסיכון בכספית הוא לדגים שבראש שרשרת המזון (טונה, מקרל ענק) ולא לדגים קטנים וודאי שלא לדגי נהרות כמו פורל וסלמון שהנם מקורות מעולים. בקיצור, אין סיבה לחשוש. דג ים הוא עדיין הברירה הטובה ביותר, כך נראה.


מתי מזון מבושל וטוב הופך למעובד? (ואל תגיד לי "כשמוסיפים מונוסדיום גלוטמט" או משהו בסגנון).
שאלה יפה! יש כמה פרמטרים עקריים: הוספת שומנים מהצומח (כדוגמת סלטים קנויים), הוספת שומנים מוקשים (מרגרינה לצורותיה, כמו בכל המאפים כמובן אבל גם בנקניקים), הוספת סוכרים (תתפלא כמה זה נפוץ), חימום קיצוני ו/או תהליכים כימיים (כמו התהליכים שעוברים על שמנים מזרעים), הוספת חומרים משמרים (כמעט כל מוצר עם תאריך תפוגה מעל שבוע). פטור בלא כלום יהיה קשה אבל ככל שיש יותר סימני ווי ברשימה, כך המזון יותר מעובד... שווה הרחבה רצינית יותר לפוסט נפרד!
זה נראה כאילו כד דבר הוא מעובד, וזה אכן לצערנו המצב ברוב המדפים בסופר ולכן כללי הקנייה יהיו פשוטים: כל מה שבא בלי אריזה ובלי רשימת מרכיבים יהיה כנראה בסדר גמור. כל השאר "חשודים במיקוש".


(כתב לי בחור עם מגבלה פיסית קשה ביותר)
אין לי פירור ספק שקרוספיט הוא אימון טוב בהרבה ונכון גם מעשית וגם בריאותית, מכל ענף אחר. אבל מה יעשה מי שמוגבל כמוני ומכשירים עוזרים לו לייצב את גופו. מה עושים? האם כל מה שאי עושה כנכה - שרחוק מהמושלמות הביצועית של אימוני מכשירים או אימונים חדגוניים אחרים (שחיה, הליכה, הייתי מת גם לריצה...) אינו בבחינת קרוספיטינג?
בקרוספיט הרעיון הוא אימונים מגוונים, עצימים ופונקציונאליים, והרעיון הוא להתאים את הקושי למתאמן. יש ישישים שמתאמנים ויש פצועים קשים מאוד שמתאמנים. אם למשל בקרוספיט עושים 20 חזרות של Thruster עם 45 ק"ג אז ההקבלה הפונקציונאלית לאדם מוגבל או מבוגר יכולה פשוט לעשות 20 חזרות של מעבר ממצב ישיבה למצב של עמידה עם ידיים אל מעל לראש. וכך הלאה. הדגש הוא בפונקציונאליות של התנועה ובעבודה על הגוף כולו בחטיבה אחת ולא כשרירים בדידים. אין לי ספק שתוכל להתקדם הרבה אם תעבוד עם מדריך טוב בהדרגתיות ובשכל. פרסמתי פעם פוסט על נכה צהל שהשתקם באופן מדהים עם קרוספיט. אם תרצה עוד עזרה בזה, בשמחה.

אני הולך לבקש הפניה לביצוע בדיקות דם - לראשונה מאז התחלתי בדיאטה הזו (אני תומך נלהב שלה, יש לציין). לצערי, אין לי בדיקות דם מלפני הדיאטה אלא רק מלפני כשנה וחצי. בכל אופן, אילו בדיקות, ספציפיות, עלי לבקש?
תוכל, להמליץ לי, בבקשה, על "רשימת המכולת" שעלי לבקש מהרופא שלי? תודה מראש, דורון. 
אני חושב שכדאי לעשות בדיקות בסיס לפני שמתחילים בדיאטה קדמונית, בעיקר כדי לקבל תמונת מצב. מדדים חשובים יהיהו רמת סוכר בצום וטריגליצרידים בדם. אלה ואחרים כמו כולסטרול כלולים בסט הבדיקות הרגילות (כימיה בדם, פרופיל שומנים בדם). בנוסף, שווה להתעקש לבצע בדיקת ויטמין D!  אפשר לבקש להוסיף בדיקת CRP (מדד מסוים לדלקתיות) ובדיקת A1C לרמת ההמוגלובין המסוכר (יהיה גבוה בתזונה עשירת פחמימות. היינו כמה סוכר נדבק לך לתאי הדם האדומים), אם כי אני לא משוכנע שיש צורך אם אין סיבה. הרופא סביר שלא ירצה. לא קריטי בעיני.

איני אוכל מוצרי חלב כלל. התוספי מזון שאני לוקח הם ויטמין סי, אומגה 3 ממקור צמחי ומגנזיום אחרי אימונים. האם יש באמת צורך לקחת גם סידן?
סידן בדרך כלל לא צריך לתסף, בודאי למי שצורך גם קצת גבינות שמנות וכדומה. אמנם אתה לא אוכל מוצרי חלב אז יש אולי מקום, אבל בזהירות ולא הרבה
פול ג'מנייט ממליץ על מקסימום כדור מולטי ויטמין לענייני סידן ושום דבר מעבר לכך. אם אתה אוכל גם עצמות, טחינה מדי פעם, לא נראה לי סיבה להוסיף משמעותית סידן. אולי כדור פעם בשבוע, אבל בטח שלא גרם ביום!
אומגה 3 ממקור חי עדיף פי עשרה על אומגה 3 ממקור צמחי, כתבתי על זה לא פעם.

התחלתי עם התזונה לפני שבועיים (בכל הכוח), פשוט אני מתחיל להרגיש שקשה לי להתמיד בדיאטה. התחושה שמלווה אותי היא כי אין לי מספיק מגוון בתפריט, אני אוכל המון ירקות, משתדל לאכול בשר (עדיין לא התחלתי לאכול חלקים פנימיים). השאלה אילו דברים אני יכול להוסיף לתפריט בכדי שיהיה מגוון יותר?
המגוון האפשרי הוא עצום. ירקות הוא שם מגומד לכל מה שאפשר ללקט וכל מה שאפשר לצוד (או לדוג).
אתה יכול את כל השורשים העלניים (בטטות וכו'), לשלב אורז, לשלב מוצרי אורז (אטריות וכדומה), חלב קוקוס, ירקות בתנור, מרקים, נזידים, חלקים פנימיים, דגים, "פירה כרובית", ועוד ועוד. חפש אצלי רעיונות תחת מתכונים
יש אינסוף, אבל באמת, אפשרויות. שורה תחתונה: לך לשוק ותקנה כל מה שמבריק וצבעוני ויהיה לך אחלה אוכל שבעולם.

שלום מר קדמוני. קצת מביך. שיניתי את התזונה שלי ואני מרגישה נהדר אבל תמיד היו לי יציאות מדי יום ועכשיו רק פעם ביומיים. מה לעשות?

שינוי ביציאות בהתחלה הוא סביר וקורה בעיקר בגלל שהגוף מסתגל מחדש ומתאים את עצמו. ספציפית לעצירות  על פי רוב מדובר בפחות מדי שומנים (הוסיפי שמן קוקוס,למשל). אפשרות נוספת היא שתיה מועטת מדי של מים, שכן  אנשים רבים עוברים לתזונה קדמונית ופתאום מגלים שהם שוכחים לשתות, כי יש הרבה פחות רעב! וגם כתבתי על זה פעם.

שלום מר קדמוני! ברצוני לקנות גריל גז מבוסס על אבנים לצרכי בית בלבד. נא לכתוב לי טלפון וכתובת ושעות העבודה שלכם. תודה על ההענות, דב

הי דוב,
נראה לי שהתבלבלת, אני לא מוכר גריל גז! כתבתי על זה סקירה והמלצה, זה הכל ואתה מוזמן לעיין שם.


אני בת 22 הגובה שלי הוא 1.56 ואני שוקלת 70+ (עולה יורד כזה). יש לי אחוז שומן מאוד גבוה וכמו שכתבת בבלוג אני הרבה זמן עולה יורדת עם ספורט ודיאטות.  בחודש האחרון התחלתי להתאמן בקרוספיט ת"א אבל לא מצליחה לשמור עם האוכל לכן המאמן שם המליץ לי על דיאטת פלאו ואמר לי לקרוא את הבלוג שלך אבל אני מרגישה מבולבלת... אני מעוניינת לרדת באיזור 15-20 קילו ואני מבינה לפי מה שכתבת שהירידה היא איטית אבל מה עליי לעשות אם יש לי מאורע חשוב בעוד חודשיים ואני ממש הייתי רוצה לרדת יותר מה עליי לאכול?? במידה ואני מתאמנת בין 3-5 פעמים בשבוע???

הי ותודה על המייל. אני שמח שהתחלת לעשות שינוי, ואימוני קרוספיט + שינוי תזונתי הם כוון מעולה!
אין פתרונות קסם, ולרדת 15 קילו בחודשיים יהיה לא בריא, מסוכן ולא יעיל. המפתח הוא שינוי קונספט, לא כמויות. כמו שכתוב אצלי במדריך "איך מתחילים" מדובר בהעלמת דגנים, סוכרים ושמנים תעשייתיים. כדי לרזות משמעותית הגבילי מאוד את כמות הפחמימות ושלבי צום לסירוגין, בעיקר לפני אימונים (עשי אימונים בבוקר ללא ארוחת בוקר לפני כן למשל). אבל, וזה חשוב, פרוטוקול כזה מיד על ההתחלה הוא מאוד תובעני וקשה לאנשים רבים, אבל נשמע לי שאת מאוד רוצה תוצאת מהירות...
אישית אני ממליץ לקחת את זה יותר באיזי, עם אירוע או בלעדיו, ולצמצם את כמות הפחמימות ולשלב צום לסירוגין אבל לא להשתגע. בהצלחה!


שלום מר קדמוני.
אני אוכל כל בוקר 6 ביצים חביתה בחמאה, האם יש איזה שהיא בעיה עם זה?
שאלה נוספת, אני מת על רימונים, אני מסוגל לאכול 2 רימונים גדולים ברצף, אני מניח שזה לא הדבר הכי בריא, רציתי רק לדעת עד כמה בדיוק זה לא בריא ומה הנזקים.
כמו"כ מה בנוגע לאכילת ארב'עס (חומוס) בשבת?
בתודה מראש, אברהם.

שלום אברהם. אתה נשמע לי רעב (-:
אני תמיד ממליץ לבדוק איפה אתה נמצא ומה המגמה מבחינת משקל ולעשות בדיקות דם תקופתיות כדי לבדוק מה הרמה הנוכחית שלך ומה המגמה, ביחד אלו מדדים לא רעים בכלל.
לגבי ביצים, עקרונית אין בעיה ועדיף מאוד לאכול ביצי אומגה 3 אחרת אתה צורך כמויות גדולות של אומגה 6, המעודדת דלקתיות ועוד צרות. שאלה: אתה אוכל כזו כמות בבוקר במקום ארוחת צהרים או שאתה פעיל במיוחד? תנסה מדי פעם לוותר על ארוחת הבוקר ותראה איך הולך.

עד כאן להפעם.
כאמור, הרגישו חופשי להוסיף תגובות ותשובות משלכם - הידע ההדדי הוא מפתח להצלחה!

Share/Bookmark

By מר קדמוני with 11 comments

11 הערות קוראים:

דעאל שלום,
אתה מאזכר רבות בפוסטים שלך את נושא הדלקתיות. תוכל לפרט מה זה? מה הסימפטומים ואילו מחלות נגרמות מדלקתיות?
תודה,

אייל

אהלן,
לגבי רימונים ופירות בכלל.כל הפירות שווים מבחינת הערך שלהם?

הי אייל. שווה פוסט נפרד. ובקצרה נאמר שהן רמות גבוהות של סוכר והן רמות גבוהות של אומגה 6 מעודדות דלקתיות מערכתית (systematic inflammation). דלקתיותמערכתית היא סוג של דלקת כרונית העוברת מאיבר ספציפי למכלול כלי הדם ומשוייכת עם השמנת יתר וסנדרום מטבולי. היא קשורה לשלל מחלות המערב: סוכרת, מחלות לב, מחלות אוטו-אימוניות וסרטן.
הי אריה. לא כל הפירות נולדו שווים. נכתוב גם על זה פעם. פירות טובים הם מבוססי שמן: זיתים, קוקוס ואבוקדו.

פירות טובים לא פחות הם רימון, תפוז, בננה..

ביצים אורגניות מ"גבעות עולם",אני חושבת שאלו ביצי חופש-האם אלו הביצים שמועשרות באומגה 3 ?
אם לא-מה ההבחנה ביניהם?

תודה דעאל
חיפשתי חמאה מבקר הניזון מעשב ירוק טרי. הגעתי לחמאה צרפתית בשם "MAKABI". יש שם סימון של "AOP", ולדברי בעל החנות, זה אומר שהבקר רועה באחו. מאידך גיסא החמאה באותו צבע של החמאה הרגילה בארץ, ושמעתי שאם הפרה אוכלת עשב, החמאה בצבע כהה יותר. בעל החנות שלל קשר כזה, ואמר שצבע כהה זה במוצר העובר הקרשה בצמחים מסוימים הצובעים אותו. אך תזונת עשב לא יוצרת חמאה כהה יותר.
מה האמת בזה? גם שמעתי שתרנגולת האוכלת עשב ירוק, חלמון ביצתה כתום יותר. האם לעשב הירוק השפעה השונה בין חלמון הביצה לחמאה?
פרטים: שם החמאה BEURRE DOUX MAKABI. היצרן: קואפרטיב לטיארי דו לה סברה, אבנין דה ניר. היבואן ארצנו ט בע"מ. מחיר 18 ש"ח ל250 ג'.
יש בחנות מוצרי חמאה אירופיים יקרים מאוד, עד 200 ש"ח לקילו, וכולם בצבע החמאה שלנו. לדברי המוכר כולם מפרות הניזונות מאותו עשב, והפרש המחירים תלוי רק באיכות החביצה.

אהלן דעאל,

איך לדעתך ניתן להגיע לריבועים בבטן בצורה מיטבית? האם על ידי הפחתת הפחמימות לאפס או ע"י פעולה אחרת? ובכלל איך היית ממליץ לפעול בשביל זה?

אביחי

יבוא בפוסט נפרד (אני כבר מתחיל לצבור חובות כאן). רמז: לא צריך אפס פחמימות, ממש לא.

היי, שני דברים, אחד טכני ואחד קשור לתזונה
1. יש מצב להחליף את הפונט שבו אתה כותב את השאלות? הוא לא כ"כ נוח לקריאה, לפחות לעיניים שלי :)
2. לגבי תזונה לפי סוגי דם - כתבת שזה שטויות - תוכל לפרט לגבי זה? לא העמקתי בתזונה הזו כ"כ, אבל על פניו היא נראתה לי הגיונית וגם עשתה עלי רושם שהיא תואמת לפליאו...

לגבי צבע הביצים והחלב, היום יש לחקלאים מידע כיצד לשלוט על צבע חלמוני הביצה, צבע קליפתה, צבע החלב והחמאה, וגם צבע בשר הדגים באמצעות תוספי מזון מיוחדים והמזון שבו הם מאכילים את החיות, כך שאי אפשר יותר להתיחס לצבע כמהימן.

סקירה טובה ומפורטת על גריל גז

הוסף רשומת תגובה